• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolbesiktning

F

F.d. 12965

Guest
Är det någon som vet var man kan köpa en liknande provare som besiktningen använder för att trycksätta systemet med?

Jag besiktade idag och hade enligt bp gasolläckage, jag har använt vagnen hela året och tuben är fortfarande full och gasvarnaren har aldrig startat. Har även kollat med den inbyggda läckageprovaren regelbundet och den visar ingenting ändå tappar systemet trycket vid bp. Undrar om det är bp det är fel på eller om jag kan kolla på något annat sätt?
:(
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolbesiktning

Fogas säljer en provtryckningsutrustning liknande den jag sett SVensk Bilprovning använder
Gasol och fotogenprodukter - Fogas AB - gasol, fotogen

när man på Bilprovningen testar om du har läckage ska förbrukarnas ventiler stå öppna, t ex ska spisplattornas kranar vara öppna men inte tända, en av avsikterna med denna test är att se om tändsäkringsventilerna håller tätt
om din läckagetestare inte visar läckage men så kanske det är så att du då inte testar under samma förhållande med förbrukarnas kranar öppna?
gör en ny test med din läckagetestare och stäng av förbrukarna sektionsvis, du har säkert huvudkranar för spis, kylskåp och värmare
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasolbesiktning

Ett enkelt sätt att själv prova är att ha alla förbrukare igång och stänga för gasolen så att alla förbrukarna stannar. Öppna gasolflaskan igen så att systemet står under tryck. Stäng den sedan och vänta någon timme, låt gaskranarna till spisen vara öppna utan att tända lågan, återstarta inte heller kylskåp eller värmepanna under tiden. Prova sedan att tända gaslågan på spisen som skall tändas om systemet är tätt och brinna något ögonblick.

Tänder inte lågan har du en läcka någonstans. Öppna flaskan igen och använd "läckspray" eller såpvatten på slangar och kopplingar så hittar du en eventuell läcka.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Gasolbesiktning

Besiktigade vår Dethleffs-04 idag. Passade på att få gasolinstallationen provtryckt samtidigt. Rakt streck på besiktningsprotokollet och Ok på alla punkter gällade gasolprovet. Så nu kan vi åka tryggt ! Ang. gasoltestet, så skall alla kranar vara öppna i bodelen som leder till spis,kylskåp och värmare osv. Allt enl. Bp.
Besiktning 300:-
Gasolbesiktn 150:- (man får ett protokoll som man kan visa upp och en dekal att fästa på lämplig plats) Kan vara bra att ha om campingägare skulle kräva det framöver !
Vi är riktigt nöjda med vår Fiat/Dethleffs husbil.

Hälsningar.......Ce-eN !
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Gasolbesiktning

Hej.

Besiktigade husbilen för ett par tre månader sedan och tog då också en provtryckning.
Precis som sig bör så öppnade provaren huvudkranarna för spis, panna och kylskåp. Sedan satte han också reglaget för kylen på läget "gas".

Trycket som han pumpade upp försvann raskt. Jag ifrågasatte hans metod att sätta reglaget på gasläge för jag tycker att gör man det så öppnar man ju upp för gasen och då bör ju trycket rimligen försvinna. Fick till svar att det var så det skulle göras, dessutom ett underkännande av anläggningen.

Åkte med bilen till min gamla vanliga husvagns- och husbilsverkstad morronen därpå och de provade trycket som visade sig vara helt OK. De gjorde som på bp men satte inte vredet på gas utan lät det stå kvar avslaget. Fick en förklaring att på äldre kylskåp ska man göra som bp gjorde men på nyare inte. Hade visst något med tändningssystemet att göra, tror jag. Fick ett intyg att allt var OK, så vi kunde åka ut på nya äventyr.

Eftersom vi fortfarande lever, trots att mer än en gastub gått åt sedan dess, så kanske man kan dra slutsatsen att bp inte är hundraprocentigt tillförlitliga.

Hälsningar från S-E i E-tuna
 
Toppen