• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol

F

F.d. 13692

Guest
hej alla.
har tänkt att åka runt i europa i sommar och alla pratar om gasolflaskor med olika kranar och anslutningar o.s.v. är det inte som i sverige att man kan byta flaskor på bensinmackar? är en novis så jag skulle behöva lite tips hur man går tillväga med gasolen utomlands.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: gasol

Byta på bensinstataion kan man göra...men varje land har sin flaska.

En bra idé är att ta med en tysk-svensk adaptor kostar 150 kr och sedan köpa en tysk fylld flaska.

Flaskorna finns på byggmarknader och campingbutiker och kostar ca 500 kr sedan är det bara att byta...i Tyskland. Tyskland är ju ett bra land för detta för man är nästan tvungen att passera detta land på väg söderut. Och skulle man hitta en gasfirma i något annat land som kan fylla flaskan så är de oftast vana vid Tyska flaskor.

Ett annat dyrare alternativ är tankflaska. Sök på dessa ämnen ...det finns massor med inlägg!
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: gasol

Vi har gjort flera resor i Europa på hösten och våren. Mestadels har vi använt gasol till kylskåp och matlagning, men även till uppvärmning ibland. I början på resan försöker vi oftast hitta ställplatser med el, särskilt om det är kallt, för att spara på gasolen. Vid de tillfällena passar vi på att ladda kamera-, dator- och telefonbatterier också.
Vi har varit borta åtta - nio veckor åt gången. En enda gång har vi behövt koppla om till P11-flaska nummer två och det var sista natten på hemvägen.
 
Toppen