• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Om ni ska inhandla gasol i Mönsterås se till att ni har kontanter med er.
De tar nämligen en kortavgift på fem kronor:confused:

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Gasol

Hej
Då får vi fylla gasol hemma då.

Ser att Ni har en Nordic 625:a hur ser den ut i bodelen?
Hur går det med Aktierna?

Jag har lagom kommit hem från Kristinehamn, haft haft husbilen där på garantiservice.

/ Vidhem

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har precis fått svar från banken (Swedbank) att dom tacksamt tar emot mitt kvitto för vidarebefodran till babs.
Åtgärd kommer att tas mot berörd butik. Om det händer igen på annan butik ber dom att bli upplysta om det. Kopia på kvittot kräver dom alltid in.

Har inte dragit igång det här för pengarna som jag uttryckte mig till banken utan för att det är en olaglig inkomst för butiken.
Värre än svartjobb kan man tycka eftersom det är ren stöld.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har precis fått svar från banken (Swedbank) att dom tacksamt tar emot mitt kvitto för vidarebefodran till babs.
Åtgärd kommer att tas mot berörd butik. Om det händer igen på annan butik ber dom att bli upplysta om det. Kopia på kvittot kräver dom alltid in.

Har inte dragit igång det här för pengarna som jag uttryckte mig till banken utan för att det är en olaglig inkomst för butiken.
Värre än svartjobb kan man tycka eftersom det är ren stöld.

Med tanke på det pris på gasol men betalar på karamellfabriken i Mönsterås så har jag svårt att se den stöld ni talar om. Ni kan ju alltid åka till en bensinstation och betala 400 kr utan avgift för kortet.
5 Kr suck.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nu måste jag oponera mig kraftigt.

Hur i h..te kan man akseptera en avgift som en närig handlare tar ut på ett felaktigt sätt.

Jag säger bara, hoppas och det tror jag ni gör med den extra avgiften "din "handlare tar ut när han måste låsa upp gasolskåpet när det regnar ute. För då tar det längre tid och hans tid kostar pengar.

Regler är regler. Eller har jag fel att dom ska följas?
Jag utgår givetvis från att dom regler jag fått från min bank är rätt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det där med avgiften är väl ingen lag? De kan naturligtvis begära endast kontant betalning ock stoppa kortbetalningsavgifterna i egen ficka? Men det blir ju mer problem för er som handlar av dom?!

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Den som tar emot betalning med betalkort måste ha avtal med kortutgivare. I alla fall tidigare ingick i avtalet att man inte fick ta mer betalt av den som betalar med kort.
Personligen betalar jag säkert 50-60 gånger i månaden med kort och skulle alla ta extra för den tjänsten blir det ju en del friska skattade kronor per år.
Jag är så sniken att jag gärna behåller dem själv.
/Nisse

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Jag håller med om att regler skall följas men...

En handlare som har en låg omsättning, kanske endast fyller Gasol.
Som sin affärsidé har de lagt priset på en prisnivå där priset ligger långt under normala gasoldepåer.

Kunder strömmar till och efterfrågan på kort blir stor, så stor att handlaren är villig att ta den kostnad som terminal avtal uppkoppling mm tar för att ge den servicen till sina kunder.

För att behålla det låga priset bestämmer sig handlaren för att ta en avgift för att finansiera sina utgifter på terminal mm.

Utan att säga var jag tycker...

Var tycker ni att pengarna skall tas?

1. Från alla = höja priset på gasolen.
2. Från de som vill betala med kort för att få servicen.
3. annat sätt?

Gillar diskussioner det kommer något gott ur!

Sköt om er där ute.

F

F.d. 50080

Guest

Jag är också i princip emot en avgift för att betala med kort, men om man som i det här fallet säljer gasolen mycket billigt så kan en kampanj mot deras avgiftsuttag bara leda till att gasolen blir dyrare!
Prova med att betala med kort i Danmark. Åtminstonde på Jylland så tar så gott som alla 2,5 till 4 % i avgift för att betala med kort. Om du inte har ett Danskt Dankort förståss!
Till och med en sån stor anläggning som Vidberg Strandcamping lägger på 4 %. 2 nätter, 760 Danska, ger en avgift som motsvarar 42 svenska kronor! Det blir billigare att ta ut pengar i kontantautomaten runt hörnet på campingen!
5 kronor i avgift är ingenting!

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag tror inte att fem kronor spelar så värst stor roll i sammanhanget, det är mest en principfråga.
Min uppfattning är att varor, produkter och tjänster fullt ut ska vara jämförbara för oss konsumenter.
Därför tycker jag att det är fel att trixa med olika avgifter för att smygvägen hämta igen en kostnad som butiken eller verksamheten har för att t.ex. kunna ge en bra kundservice.
V-backen :wink:

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nu börjar vi komma från tråden kanske men vill gärna säga en sak ändå.

Om det gäller 5kr på gasolen så inte kommer väl ni som vill köpa där att undvika handlaren. Ni lägger redan 5kr om jag förstått rätt. Höjar han priset 5kr så är ju problemet löst. Kanske är handlaren lite osmart?

I mitt fall skulle jag hämta ut ett paket hos ett ombud och fick betala. Hur ska han göra?
Han har givetvis inget alternativ. Han får inte ta ut avgiften.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om jag betalar kontant så kommer säljaren att drabbas av en avgift hos banken för kontanthanteringen. Denna avgift är redan inbakad i det pris som är satt på gasolfyllningen. betalar jag med kor bortfaller denna del och ersätts med den abonne´mangskostnad som gäller för BABSen. Att då ta ut en avgift för kortbetalaren innebär en dubblering av avgifterna, först den dolda delen i priset som utgör bankens kontanthanteringsdel plus den (avtalsstridiga) avgift som tas ut för kortbetalningen.

(Jag utgår från att kortbetalningsavgiften är avtalsstridig eftersom banken i detta fall återbetalar avgiften.)

Toppen