Det jag får bidra är att det var en utmärkt bra idé för 5 år sen att direkt köpa en "safe fill" gasolflaska som kan fyllas på alla LPG stationer. Inget behov att byta flaskor. Fungerade bra i Polen, Litauen, Frankrike och till och med i vårt f.d. hemland Tyskland. Ni skulle dock veta att det mäktiga gas fackförbundet i Tyskland regelbundet förbjuder att fylla flaskorna själv. De flesta tankplats-ägare tar det för allvar och det kunde hända att någon kommer ur kassahuset till er och förbjuder påfyllning, om inte ni har ett munstycke på bilens utsida..... fackförbundet kräver ju fast installering och ute-munstycket. Jag har inget sånt munstycke och påfyllde alltid själv, och det gick bra i mitt fall. Lite synd att det finns inte tillräckligt med såna möjligheter i Sverige.....
Safe fill flaskorna har två säkerhets-anordningar. Den ena förhindrar att flaskan överfyllas, det tar slut vid 80% fyllning. Den andra förhindrar at gasen kommer ur flaskan även om man glömde att stänga ventilen efter tankning. När du tar bort munstycket så händer ingenting.
Själva bakventil gör ibland att det är lite krångligt med påfyllningen hos vanliga påfyllningstationer, men det funkar.