• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol

LeoLe

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
34844
Medlemskap
2024
Hej
Vi är ute med husbilen i Europa och undrar om någon vet var man kan fylla på gasolflaskor? Spanska och gråa tyska flaskor. Vi är på franska rivieran och tänker åka upp till Isola 2000, norr om Nice, för att åka skidor.
Jättetacksamma för tips
Lena och Leif
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej.
Jodå, det funkar perfekt i sträng kyla. Flaskor från Alugas.se är ju aluminium. För några år sedan besökte vi bl.a. Jokkmokks vintermarknad. Det var kallare än minus 30 grader, i flera veckor, aldrig några problem med gasen.

Flaskan kostar lite drygt dubbelt mot en utbytesflaska. Installationen är synnerligen enkel. Låt bara flaskorna byta plats och skruva fast stålbandet runt flaskan. Det räcker fint med påfyllningsanslutningen som sitter på flaskan. Du kan förlänga anslutningen till ett yttre intag, även vi har råkat ut för att det krävs. Idag kör vi med två flaskor a 14 kilo och utvändig påfyllning.
Hej !
Var fyller man LPG i närheten av Jokkmokk?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Ikke et direkte svar til TS, men noe en bør tenke på ved LPG tankflasker. LPG tankflasker er nesten den eneste fornuftige løsning om man krysser landegrenser og det går med litt gass. Men det er noen haker også. I Finland er det vel fremdeles ikke mulig å fylle LPG og nordover i Sverige og Norge er det heller ikke mulig å fylle. For noen år siden var vi nordover på vinteren og da var jeg glad jeg bare hadde en LPG flaske så jeg kunne få byttet den andre for gass. Hadde jeg hatt 2 LPG flasker som i dag hadde jeg hatt samme problem som en har på kontinentet. Ville ikke fått gass uten å kjøpe ny flaske og tilpasse den gas systemet i bobilen. Så det er ikke bare positivt med LPG flasker
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Den optimala lösningen om man kör både norrut och söderut är en LPG tankflaska och en vanlig utbytesflaska.
Söderut använder man i princip bara LPG-flaskan och norrut använder man utbytesflaskan förutom när den blir tom klockan fyra på natten i regn och blåst. Då får man masa sig ut och skifta till tankflaskan för att skifta tillbaka till utbytesflaskan så fort man har bytt den mot en full flaska.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den optimala lösningen om man kör både norrut och söderut är en LPG tankflaska och en vanlig utbytesflaska.
Söderut använder man i princip bara LPG-flaskan och norrut använder man utbytesflaskan förutom när den blir tom klockan fyra på natten i regn och blåst. Då får man masa sig ut och skifta till tankflaskan för att skifta tillbaka till utbytesflaskan så fort man har bytt den mot en full flaska.
Ja det är den ultimata lösningen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Den optimala lösningen om man kör både norrut och söderut är en LPG tankflaska och en vanlig utbytesflaska.
Söderut använder man i princip bara LPG-flaskan och norrut använder man utbytesflaskan förutom när den blir tom klockan fyra på natten i regn och blåst. Då får man masa sig ut och skifta till tankflaskan för att skifta tillbaka till utbytesflaskan så fort man har bytt den mot en full flaska.

Har du en automatisk flaskomkopplare slipper du de nattliga bytena i regn och blåst.

//Michael, medlem
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Har du en automatisk flaskomkopplare slipper du de nattliga bytena i regn och blåst.

//Michael, medlem
Förvisso, men då är jag rädd att jag missar att omkoppling har skett under natten och så står jag plötsligt där med två tomma flaskor. Och så behöver man ha lite spänning i livet. Måste jag gå ut i natt eller inte? :p
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förvisso, men då är jag rädd att jag missar att omkoppling har skett under natten och så står jag plötsligt där med två tomma flaskor. Och så behöver man ha lite spänning i livet. Måste jag gå ut i natt eller inte? :p
På min manöverpanel visar det rött och visar en symbol när det kopplats om till annan flaska. :cool:
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
På min manöverpanel visar det rött och visar en symbol när det kopplats om till annan flaska. :cool:
Men det gäller att ha koll på panelen också. :oops:

Med tanke på hur många gånger, som jag har fått gått ut mitt i natten sedan jag skaffade tankflaska för fem år sedan - en eller två gånger - så tyckte jag inte att det var värt priset för en duocontrol, när jag kollade senast.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det jag får bidra är att det var en utmärkt bra idé för 5 år sen att direkt köpa en "safe fill" gasolflaska som kan fyllas på alla LPG stationer. Inget behov att byta flaskor. Fungerade bra i Polen, Litauen, Frankrike och till och med i vårt f.d. hemland Tyskland. Ni skulle dock veta att det mäktiga gas fackförbundet i Tyskland regelbundet förbjuder att fylla flaskorna själv. De flesta tankplats-ägare tar det för allvar och det kunde hända att någon kommer ur kassahuset till er och förbjuder påfyllning, om inte ni har ett munstycke på bilens utsida..... fackförbundet kräver ju fast installering och ute-munstycket. Jag har inget sånt munstycke och påfyllde alltid själv, och det gick bra i mitt fall. Lite synd att det finns inte tillräckligt med såna möjligheter i Sverige.....

Safe fill flaskorna har två säkerhets-anordningar. Den ena förhindrar att flaskan överfyllas, det tar slut vid 80% fyllning. Den andra förhindrar at gasen kommer ur flaskan även om man glömde att stänga ventilen efter tankning. När du tar bort munstycket så händer ingenting.
Själva bakventil gör ibland att det är lite krångligt med påfyllningen hos vanliga påfyllningstationer, men det funkar.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Europa har sitt LPG system med 46.000 ställen att fylla på. Se alugas.se, mylpg.eu
Safefill flaskor funkar fint i England men än så länge är de tveksamma i övriga Europa, som kräver fast installation.
Se safefill.co.uk Men de ser smidiga ut.

Where to refill​

LPG is now available on many petrol station forecourts however as the industry has had concerns about people illegally filling rented cylinders, you may be refused in many of these until the Safefill message has been completely understood, which is an ongoing process.​

 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Tack Lena & Björn - det stämmer ju att det finns tillräckligt med stationer i hela europa. Och tills vidare kommer vi att behålla våran safe fill flaskan, plus en svenskt flaska för resor inrikes.
 
Toppen