• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol till kylskåp

Kennena

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Vill bara ge lite reklam om en husbil och husvagns reparatör som är guld värd. Härom dagen skulle vi väg på en lite kortare tur för att plocka blåbär. Och då blir det givetvis fricamping som gäller. Döm om min förvåning att kylskåpet inte gick igång på gasolen som jag hade använt dagen innan. Kollar givetvis så att det finns gasol och det fanns . Tar en tur till HG husvagnservice i Lidköping för lite koll. Eftersom det är högsäsong på denna firma vid denna tiden på året så tänkte jag beställa tid för att titta på mitt problem. Efter en liten koll på min brännare så fixade firman en ny som var i stort behov av byte. Som tur var så hade dom rätt grejer hemma. En stor eloge till grabbarna på
HG HUSVAGNSERVICE i Lidköping.
Det blev både ny brännare och blåbär

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Frågan är vad det kan bli för fel på en brännare?
Den rostar med tiden, den kan sota igen lite.
Det lilla munstycket som finns där gasröret är anslutet kan ha blivit tätt, men det motiverar inte byte av brännaren.

Jag brukar säga att man skall be att få utbytta delar efter en reparation.
Med lite tid och rätt verktyg är det enkelt att renovera sådana delar.
En brännare blir som ny med en stålborste, ev roterande sådan på borrmaskin.
En bad i Aceton löser upp sot, numera finns ju en spray för att "sota" tryckgivare på insug på nyare motorer.
Ett bad i Phosforsyra, avsett för rostbortagning gör den skinande ny.
Små runda trådborstar finns på Biltema, avsedda för vapenvård, är utmärkta för att sota ur håligheter.
Tryckluft, renspinnar. Ev fel bör vara helt synliga på en sådan rät enkel sak.
En brännare kan bli som ny.

Roysan

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja man behöver ju inte göra jobbet med den utbytta delen på en gång, kanske den kan bli klar till nästa år.
Den utbytta delen kan man ju få ta hand om efter en reparation. Och sen ha den som reservdel och lärojobb.
Klart det behövs lite material att renovera, att byta den i kylen kräver ännu mer kunskap och verktyg....
Saken man har bruk för i resten av livet....

Roysan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill bara ge lite reklam om en husbil och husvagns reparatör som är guld värd. Härom dagen skulle vi väg på en lite kortare tur för att plocka blåbär. Och då blir det givetvis fricamping som gäller. Döm om min förvåning att kylskåpet inte gick igång på gasolen som jag hade använt dagen innan. Kollar givetvis så att det finns gasol och det fanns . Tar en tur till HG husvagnservice i Lidköping för lite koll. Eftersom det är högsäsong på denna firma vid denna tiden på året så tänkte jag beställa tid för att titta på mitt problem. Efter en liten koll på min brännare så fixade firman en ny som var i stort behov av byte. Som tur var så hade dom rätt grejer hemma. En stor eloge till grabbarna på
HG HUSVAGNSERVICE i Lidköping.
Det blev både ny brännare och blåbär
Passa på att installera filter efter gasolflaskorna nu när du har en ny brännare, då klarar den många år utan störningar, det är för mycket föroreningar i gasolen idag och brännarna till kylskåpen är de första som krånglar, men även regulatorerna tar stryk av föroreningarna, samt garantin faller direkt på dem ifall man inte monterat filter före dem.

Kennena

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Frågan är vad det kan bli för fel på en brännare?
Den rostar med tiden, den kan sota igen lite.
Det lilla munstycket som finns där gasröret är anslutet kan ha blivit tätt, men det motiverar inte byte av brännaren.

Jag brukar säga att man skall be att få utbytta delar efter en reparation.
Med lite tid och rätt verktyg är det enkelt att renovera sådana delar.
En brännare blir som ny med en stålborste, ev roterande sådan på borrmaskin.
En bad i Aceton löser upp sot, numera finns ju en spray för att "sota" tryckgivare på insug på nyare motorer.
Ett bad i Phosforsyra, avsett för rostbortagning gör den skinande ny.
Små runda trådborstar finns på Biltema, avsedda för vapenvård, är utmärkta för att sota ur håligheter.
Tryckluft, renspinnar. Ev fel bör vara helt synliga på en sådan rät enkel sak.
En brännare kan bli som ny.

Passa på att installera filter efter gasolflaskorna nu när du har en ny brännare, då klarar den många år utan störningar, det är för mycket föroreningar i gasolen idag och brännarna till kylskåpen är de första som krånglar, men även regulatorerna tar stryk av föroreningarna, samt garantin faller direkt på dem ifall man inte monterat filter före dem.
Jag har filter på sedan något år men innan var det inget filter när jag köpte husbilen

Toppen