• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol och regulator Spanien

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Under vår resa har jag träffat massor med Svenskar med gasolproblem. Mina är lösta med tankflaska ( dock inte så många mackar i Spanien ). Idag bredvid mig monterade en
landsman in en spansk flaska och klippte och skruvade dit en spansk regulator. ( Spansk
regulator sitter på toppen på flaskan ). Det är ju lite bökande med det hela och låter sig göras på en gammal bil. En Norrman ställer frågan : kan man ha regulator på regulator??? På en modern bil finns oftast SECU MOTION med slangbrottsventil skall denna utnyttjas så borde man ju istället bara ha en spansk krananslutning utan regulatordelen. Jag tror jag har sett detta i en svensk bil!!! Någon med kunskap i ämnet????
 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Sv: Gasol och regulator Spanien

Hej!
Jag har en spansk anslutning utan regulator och en adapter för svensk regulator anslutning, adaptern köpte jag på Elmia i höstas. Anslutninen köpte jag i en järnaffär i spanien. Har även SECU MOTION och allt fungerar jättebra. Har två Repsol propan flaskor.

Hälsningar Janne
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol och regulator Spanien

Tack för det , alltid bra att samla på sig bra att ha grejor. De större byggvaruhusen jag har besökt har bara haft komplett regulator. Den kranen du har är precis vad jag leter
efter.

Nu återstår Norrmannens fråga : kan man ha regulator på regulator?????
 
Senast ändrad:

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Sv: Gasol och regulator Spanien

Hej igen!
Tror inte man kan ha regulator på regulator för vi träffade en annan husbil som hade problem och det visade sig att han hade dubbla regulatorer så när han införskaffat sig en anslutning utan regulatur fungerade allt.

Janne
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Gasol och regulator Spanien

Det går nog bra i vissa fall.

På den 1989 års Polar husvagn jag haft i nästan 20 år fanns en regulator som satt på tuben, 500 mmvp, för att ge gasol till Primusvärmaren, senare i systemet satt en 300 mmvp för att ge rätt tryck till kyl och spis.

Att ha två st 300 mmvp efter varann borde fungera rent teoretiskt.

Per-Åke
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Gasol och regulator Spanien

Hej! Vi har inga problem med att koppla spansk regulator med vanlig reduceringsventil.Se bilder på hur vi har löst"problemet".

Mvh. Avo o Laila
 

Bilagor

  • Spanientips 009.jpg
    Spanientips 009.jpg
    713,3 KB · Visningar: 48
  • Spanientips 011.jpg
    Spanientips 011.jpg
    800,1 KB · Visningar: 29
  • Spanientips 013.jpg
    Spanientips 013.jpg
    733,7 KB · Visningar: 32
  • Spanientips 014.jpg
    Spanientips 014.jpg
    775,1 KB · Visningar: 29
  • Spanientips 015.jpg
    Spanientips 015.jpg
    788,9 KB · Visningar: 29

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol och regulator Spanien

Efter tredje besöket i en järnaffär fick jag tag på vad jag sökte. De två första hade bara
regulatorer. Den tredje var missnöjd med att man inte hade regulatorer. Men det var precis det jag sökte en till och från kran. Spanska flask-kopplingen heter G-56 UNE 60408
och utloppet heter H-2 UNE 60408 , utloppet är samma som på en tysk flaska. Det innebär att den Tysk-Svenska övergången passar. En extra möjlighet om det kniper!!!
 
Toppen