• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Santa Pola

Lasse78

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
34758
Medlemskap
2022
Tjena! Sökte lite på forumet härom dagen eftersom vi behövde fylla på gasol på svensk tub i Spanien(alternativt köpa en spansk tub). Hittade tips om att påfyllning kunde göras på Camping Bahia i Santa Pola.
Körde därför inom campingen innan idag.
Tyvärr kunde killen i receptionen bara fylla spansk flaska? Glömde fråga ifall det skulle funka med adapter eftersom jag inte har någon med mig. Han tipsade om att köpa spanskt tub på bensinmack så jag frågade på Cepsa och Repsol men det var "impossible" enligt personalen...
Är det någon här som är på plats på campingen(eller i närheten) som skulle kunna låna ut en adapter så skulle det verkligen uppskattas!
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Tjena! Sökte lite på forumet härom dagen eftersom vi behövde fylla på gasol på svensk tub i Spanien(alternativt köpa en spansk tub). Hittade tips om att påfyllning kunde göras på Camping Bahia i Santa Pola.
Körde därför inom campingen innan idag.
Tyvärr kunde killen i receptionen bara fylla spansk flaska? Glömde fråga ifall det skulle funka med adapter eftersom jag inte har någon med mig. Han tipsade om att köpa spanskt tub på bensinmack så jag frågade på Cepsa och Repsol men det var "impossible" enligt personalen...
Är det någon här som är på plats på campingen(eller i närheten) som skulle kunna låna ut en adapter så skulle det verkligen uppskattas!
Finns på plats 169 eller på på Pola Gas, macken på industriområdet
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Vi var på Pola gas i våras och fyllde svensk PC10 flaska. Dessvärre toppfyllde de flaskan.

Det märkte jag när jag startade spisen och den sprutade en hög låga.
Kopplade loss flaskan och släppte ut överflödig gas. Dessbättre hände inget med gasolutrustningen.

De använder inte våg utan fyller på gehör. Det ösregnade vid fyllningen och "fyllaren" hade väl lite bråttom.

Kan vara läge att kolla fyllningen. lite lättare med plastflaska.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vi var på Pola gas i våras och fyllde svensk PC10 flaska. Dessvärre toppfyllde de flaskan.

Det märkte jag när jag startade spisen och den sprutade en hög låga.
Kopplade loss flaskan och släppte ut överflödig gas. Dessbättre hände inget med gasolutrustningen.

De använder inte våg utan fyller på gehör. Det ösregnade vid fyllningen och "fyllaren" hade väl lite bråttom.

Kan vara läge att kolla fyllningen. lite lättare med plastflaska.
Detta kallar jag fulfyllning i kubik.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Vi var på Pola gas i våras och fyllde svensk PC10 flaska. Dessvärre toppfyllde de flaskan.

Det märkte jag när jag startade spisen och den sprutade en hög låga.
Kopplade loss flaskan och släppte ut överflödig gas. Dessbättre hände inget med gasolutrustningen.

De använder inte våg utan fyller på gehör. Det ösregnade vid fyllningen och "fyllaren" hade väl lite bråttom.

Kan vara läge att kolla fyllningen. lite lättare med plastflaska.
Vid tom flaska får den fyllas med 20 liter = 10 kg. aldrig mer.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Vid tom flaska får den fyllas med 20 liter = 10 kg. aldrig mer.
Flaskan var typ halvfull, annars hade det ju varit lättare att fylla rätt.
Dessutom tankade "han" diesel samtidigt. Antar att han ville skynda på tankandet pga dåligt väder.

Då jag släppte ut överflödig gas så visade det sig att det inte var så lätt. När jag öppnade ventilen på flaskan så tog det bara några sekunder innan ventilen frös till is och ströp utflödet.
Fick invänta att isen smälte för att senare öppna lite igen. Allt som allt tog det mig nog en timma.

OM det blir någon mer tankning av gasol där så kommer jag att välja en dag med bra väder OCH se till att nivån inte överskrids.
 
Toppen