• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Frankrike

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Vi planerar att köra till Frankrike under våren. Färden går via Holland och alla tulpanodlingar.
Men min fråga är om och hur man kan köpa gasol i Frankrike. Vi har komposit flaskor med svensk regulator.
Miljözoner och döda vinkeln dekaler har jag koll på.
Tacksam för hjälp.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Investera i en fast LPG-flaska och du kommer att kunna tanka gas på många besinstationer i Europa. Vi gjorde detta efter en resa till Keukenhof i Holland för några år sedan. Gasen tog slut, det var tidig vår, och vi kunde inte fylla våra svenska gasflaskor. Värt varenda krona när vi är i Europa och åker. Ha en flaska av varje, så funkar det bra för resor i Sverig.
2303D102-2E68-4A79-83AF-32C5C0C89C18.jpeg9F6077CE-FC66-438D-993F-EB4476F77979.jpeg
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Tack för era svar men mitt problem är att jag inte får förvara gasol i husbilen i den inomhus uppställningsplats som jag har för min husbil. Gasoltuberna måste förvaras i en specialbyggnad intill. Försäkringsfråga för fastighetsägaren.
Så tyvärr kan jag inte ha ngt fast tank. Tyvärr för det hade varit den bästa lösningen.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Tack för era svar men mitt problem är att jag inte får förvara gasol i husbilen i den inomhus uppställningsplats som jag har för min husbil. Gasoltuberna måste förvaras i en specialbyggnad intill. Försäkringsfråga för fastighetsägaren.
Så tyvärr kan jag inte ha ngt fast tank. Tyvärr för det hade varit den bästa lösningen.

Det tar 15 min att lossa den sk fasta tanken, det är inget problem att göra det inför vinterförvaring. Installerat LPG flaska och har påfyllning innanför luckan, superenkelt.
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Vi planerar att köra till Frankrike under våren. Färden går via Holland och alla tulpanodlingar.
Men min fråga är om och hur man kan köpa gasol i Frankrike. Vi har komposit flaskor med svensk regulator.
Miljözoner och döda vinkeln dekaler har jag koll på.
Tacksam för hjälp.
ställ inte till det med svenska flaskor utan köp en lpg flaska då kanske vi slipper få problem som i portugal orsaken till problemet i portugal är att en kompositflaska exploderade
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
inlägg #45 återgår till TS fråga, det verkar svårt att få svar på om det överhuvudtaget går att fylla en utländsk gasolflaska i Frankrike, ett alternativ är att köpa en fransk och byta när den blir tom.
Så säkrast är att ha fyllda flaskor när ni åker in i Frankrike, men någon på forum har kanske ett mer utfylligt svar.
 
Senast ändrad:

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Sorry det var inte min avsikt att ställa en fråga som skulle väcka så mycket känslor.
Vi kommer att köpa en flaska i Frankrike om vår gasol skulle ta slut.
Under denna heta diskussion har jag fått två erbjudande om att gratis kunna överta franska flaskor.
Tyvärr inte genomförbart pga långa transporter inom Sverige.
Men det är tanken bakom som räknas. TACK!
Återkommer med hur problemet löstes, om det nu blir ett problem.
Glad Påsk till er alla .
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Till förra husbilen plockade jag ur en av mina två svenska flaskor hemma och köpte en fransk flaska samt regulator, slang och kopplingar på plats i Frankrike när jag kört dit (år 2020). Kopplade ur den svenska och kopplade in den franska. Den svenska stod bredvid oinkopplad som reserv.
Till nuvarande husbil köpte jag en passande adapterslang till den Truma Duocontrol som är monterad i bilen och anslöt till den franska flaska jag behöll från gamla husbilen. Har nu en svensk och en fransk flaska kopplade till Duocontrolen. Det funkar kanonbra här nere i Frankrike. När jag är i Sverige plockar jag ur den franska flaskan och kör med två svenska.
Tyvärr gjorde jag misstaget att köpa en fransk butan-flaska i komposit. Butan och komposit funkar inte så bra när temperaturen närmar sig nollan. Det ger inte tillräckligt högt gasflöde till Truma-pannan då. Säkert inget problem sommartid, men vintertid är det lite krångligt.
 
Toppen