• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol Frankrike, Tyskland, Spanjen

F

F.d. 55532

Guest
Har läst en massa trådar i ämnet och är forfarande förvirrad.
Vad ska ja ha med mig för att slippa strul på min 6-veckorstur där gasen sannolikt tar slut i Spanjen eller Frankrike. Har bara varit i Tyskland utan behov av fyllning.
Adepter för fyllning?? Hyra köpa lokala tuber- adepter???
Var köpa prylarna???
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Frankrike, Tyskland, Spanjen

Det går inte att fylla gasol i Frankrike. Där måste man köpa en full flaska och betala deposition för flaskan. Har du en fransk bil kan du koppla in den utan adapter. Detta kan gälla även för tyska bilar eftersom tyska flaskor passar i fransk bil.

Birgitta
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Gasol Frankrike, Tyskland, Spanjen

Min bil är en liten plåtis Adria Starvan med gasolanslutning enklast möjliga med svensk reduceringsventil,
/ingel
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Frankrike, Tyskland, Spanjen

Det är väl en tysk bil. Har du inte en adapter till den svenska flaskan?
I så fall ska du låta den sitta kvar på den svenska flaskan och koppla in den franska utan adapter.

Birgitta
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Gasol Frankrike, Tyskland, Spanjen

Köp en Alugastub samma storlek som P11. (LPG) Med den kan du tanka gas på mackarna i nästan alla länder.

DSC_0108.JPG
DSC_0107.JPG

Vi har använt den två gånger för övervintring i europa. Vi har en svensk som reserv, men den har vi aldrig behövt använda. Vi har alltid hittat LPG att tanka. I Frankrike är det det ända alternativet. Det finns även tankstationer i Sverige.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Gasol Frankrike, Tyskland, Spanjen

Upptäckte på din utmärkta karta att jag kan tanka den nästan hemma i Skövde.
Var går den att köpa???
Är påfyllning standard eller behövs adeptrar.
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Frankrike, Tyskland, Spanjen

Exakt så funkar det bäst! (För oss)
Vi har övervintrat i 6 vintrar i Spanien o har en P11 Wynnen flaska o en P 11 Spansk som vi byter. Inga reserver behövs på så sätt! Hemma i Sverige fyller vi båda hos Åhus Gas alt. Nöbbelöv intill E 22 i Skåne.
 

Klas-G

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
35556
Medlemskap
2024
Med den här adepter från satsen
på bild, köpt på Fritidscenter i GBG Tagene , kopplar Du enkelt i den Tyska propanflaskan till en kostnad av 500:- ,för flaskan med pant. Adeptersatsen kostar runt 1200:- och återfinns på nätet på flera ställen. Satsen innehåller ett dussin adaptrar för olika flaskor i EU.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Visningar: 23
  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Visningar: 23

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Dette firma har forskellige repræsentanter. Måske er der en i nærheden af dig. Se dette kort.


De har flere adaptorer, men måske er det denne du søger

 

Paon120

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
36564
Medlemskap
2023
Tack, åker dit och kollar imorgon. Aldrig behövt använda en andra gasolflaska under en hel sommar tidigare, men nu när jag lämnade den hemma så är det snart slut, efter en vecka med kalla nätter.
 

Paon120

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
36564
Medlemskap
2023
Hej,
Det var inte så komplicerat, bad om råd på en verkstad och han kollade min ”Svenska” koppling och sa att det är samma som på tuberna i Tyskland.
Åkte till Bauhaus och köpte en tub och kopplade in den utan adapter eller annat (dessutom mycket billigare än hemma).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,
Det var inte så komplicerat, bad om råd på en verkstad och han kollade min ”Svenska” koppling och sa att det är samma som på tuberna i Tyskland.
Åkte till Bauhaus och köpte en tub och kopplade in den utan adapter eller annat (dessutom mycket billigare än hemma).
Då hade du inte en svenska flaska från början, svensk och tysk koppling passar inte ihop.
Många importerade husbilar har tysk koppling,byts normal ttill svensk av säljaren i Sverige.
 

Paon120

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
36564
Medlemskap
2023
Till denna, mycket riktigt Tyska husbil (import av handlare), så har jag haft c:a 6-8 svenska flaskor...
-Röd flaska från Bauhaus passade, det är det som är min erfarenhet nu.
 

Bilagor

  • Tyskgasflaska.jpg
    Tyskgasflaska.jpg
    106 KB · Visningar: 40
Toppen