• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol- eller dieselvärmare

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Ska man satsa på gasol och Aldevärme eller Truma 6E diesel?
Hur mycket gasol förbrukas under 6 månader till bara matlagning?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.184
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi är i Spanien under vinterhalvåret och värmer oss med Truma D6E (diesel). Vi har även en separat back up med en dieseldriven Webasto (original, ej Kina). På ställplatser där elen ingår, där värmer vi oss med el naturligtvis…

Till matlagning har vi gasol, en 6 kg ”tank” under vasken. Största delen av matlagning (mycket fisk & skaldjur) sker utomhus på en muurikka så att 6 kg tanken behöver inte fyllas på mer än varannan månad vilket är bra att bilen får rulla lite t.o.r. Repsol macken…

Förklaring:
Den 10 år gamla Truma’s dieselbrännare kommer att sota igen en vacker dag och då är det rätt skönt att det redan finns en vecko-programmerbar Webasto på plats. Truma har nu kommit ut med en ny generation (2) diesel brännare med luftspjäll styrning för att förhindra igensotning och undvika jobbig rökutveckling…
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
När jag tankade bensin i dieselmotorn gick den väldigt mycket tystare när jag kom hem, förklaringen jag fick var att bensinen bränt upp sot så att kompressionen blivit lägre. Så småningom så blev den sitt gamla jag så det stämde nog, vad händer om man slår i bensin och blandar kan man bränna upp sotet?
Finns ju bensinvärmare också men inte så vanliga de ser likadana ut vad skiljer och sotar dom?
Jag har bara 6kg flaska gasol och gasolvärmare men den lär inte räcka länge på värme och i sverige blir det ju också en prisfråga så diesel är ju mycket smidigare och billigare och det känns också säkrare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Toppen