Självklart kör man med krocksensor om man använder gasol under färd. Ex Trumas Mono- eller Doucontrol CS. Jag tror det är lag på det, i vart fall på nyare bilar. Den stänger av gasolen direkt efter huvudkran vid krock. Har man dessutom krocksensor i kombination med slangbrottsventil ger det ytterligare säkerhet. Sedan låter man givetvis Bilprovning eller motsvarande provtrycka systemet vid varje besiktning. Rätt använd gasol är en effektiv och säker energikälla.
Gasoldriften ger ex den i särklass effektivaste kylan i ett absorptionskylskåp. Kör några dagar på 12 V exempelvis på Balkan, så är pilsnern ljummen hela tiden.
Kan man kyla ner skåpet med 230V med jämna mellanrum, håller 12V kylan hyggligt en tid, beroende på tid, körsätt, väder och vind. Har det väl tappat sugen är det dock svårt att sänka temperaturen i skåpet med enbart 12V, särskilt under färd. Förutom att 12V-patronen i ett absorptionsskåp är ganska ineffektiv, försämrar ofta fartvinden den skorstenseffekt som kylskåpets ventilation är så beroende av.
Vill man köra mycket på 12V, bör man ha ett kompressorkylskåp.
:-/<rister