Sv: Gas eller 12 volt då man kör?
Jag körde ett tag kylen på 12 v vid färd, men upptäckte att bodelsbatteriet inte blev ordentligt laddat.
Jag kontrollerade saken på detta sätt:
Då jag misstänkte att kabeln som sammankopplar startbatteri och bodelsbatteri vid gående motor, dvs laddande generator är för klen.
Jag kopplade en Voltmeter till startbatteriets pluspol och bodelsbatteriets pluspol, dvs jag mäter spänningsfallet mellan batterierna.
Jag började med att ladda ur bodelsbatteriet en del, sätta på kylen med 12 V och startade motorn. Nu skall då dels laddning av bodelsbatteriet ske, det drar exvis 5 - 10 A, kylen drar 12 A, och det blev 1,5 V spänningsfall.
Då laddningen sker med konstant spänning, kommer aldrig bodelsbatteriet upp i den spännings som krävs för att det skall bli fulladdat. Generatorn "ser" ju bra startbatteriet och håller spänningen på det.
Dvs sammankopplingskabeln mellan batterierna är för klen, 4 mm2.
Jag mätte på samma vis spänningsfallet mellan minuspolerna på batterierna, dvs dessa är ju jordade och ledningen mellan minuspolerna är chassit. Här var det ok med endast 50 mV. Med dåliga jordförbindelser kan man få spänningsfall även här. Helst borde man ha en grov minusledning mellan batterierna för att slippa ström i chassit.
För att göra den här mätningen krävs förstås att man har en förlängd testsladd på sin Voltmeter.
Jag kommer att dra in en ny grövre sladd mellan batterierna och även byta reläet som kopplar ihop batterierna så snart generatorn laddar. Det blir en rejäl kabel på 20 mm2. Säkrings skall det vara nära startbatteriet på den här kabeln, och jag tänkte använda den typ som finns för tung bilstereo.
Så min erfarenhet är att det inte går att under längre tid köra kylen på 12 V. I alla fall inte i min bil. Åtminstone bör man ha koll på saken.
Det handlar inte om hur mycket laddström generatorn kan ge, utan om att uppnå den spänning på batteripolerna som ger batteriet full laddning.
Med 1,5 V spänningsfall skulle annars startbatteriet bli överladdat om bodelsbatteriet skulle bli fulladdat.
Det krävs därför mycket grov sammankopplingskabel.
Roy