• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin uppdatering

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej

Nu har jag uppdaterat min Garmin Nuvi 1490 och det blev så klart inte som jag tänkt mig. När jag te.x söker en gata i Riga Lettland så syns den icke:mad: "Hittades ej" blev det intelligenta svaret. Jag har provat med Tjeckien också, samma trista svar. Dom länderna ligger säkert på minneskortet men det ska väl inte spela någon roll ??
Är det bara och göra om uppdateringen (för tredje gången) eller är det jag som tänker fel ?

Kjelle
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Garmin uppdatering

Okey

Jag svarar mig själv:oops:
Jag har ju bara Västeuropa på den här GPS:en. Undrar om man kan få hela Europa på den. Ska kolla :)

Kjelle
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Garmin uppdatering

Har en Garmin 3490, det inbyggda minnet räcker inte till längre pga att kartmaterialet blivit alltför stort i och med den nya kartuppdateringen!

Jag fick 3 val för att lösa detta problem;
1) ta hjälp av ett instickskort min 4 till max 8 Gb (vilket jag valde)
2) installera endast Västeuropa
3) install endast Norden

Jag satte i ett 4 Gb kort och fick därmed med hela kartuppdateringen samt att jag redan tidigare hade med HBK's kompletta ställplatsmtrl .... på detta kort! Allt funkar nu för mig, inkl t.ex Riga (har kollat)!
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Garmin uppdatering

Har en Garmin 3590, tömde den på en hel del onödiga filer, och fick då nätt och jämt utrymme för uppdateringen.

Leif
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Garmin uppdatering

Vad kan man ta bort för filer på navigatorn?
Jag har kollat lite på filerna men dom tas väll bort/eller byts ut vid en uppdatering. Minneskortet jag använder är ett formaterat 4 GB kort, men ändå tycks det inte finnas plats. Kommer inhandla ett 8 GB i morgon.
Kjelle
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Garmin uppdatering

Det var språkfiler och filer med olika figurer som jag tog bort. Filerna är många men små och det var en nödlösning när jag inte hade nåt lämpligt minneskort vid uppdateringen.. Hamnar nog att använd kort vid nästa uppdatering.
Leif
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Garmin uppdatering

MAX 4 Gb !! Kan gå med 8 om man har tur.
Jag har själv ett antal Garmin och har ofta problem när det är uppdateringar.
Efter kontakt med Garmin sa killen. "det är verkligen dåligt att de begränsat till 4 Gb" Jag har haft 8 Gb i och fungerat på en men inte på en annan.
Sedan är det viktigt också att INTE använda sig av de värsta (dyraste) korten. Då fungerar det inte alls.
Billigaste 8 Gb skall fungera annars gäller 4GB.

196, 450, 660, 3597
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Garmin uppdatering

Jag har Garmin 3790 och har haft en 16 Gb Transcendent micro SD i den 2 år.

Aldrig haft någre som helst problem, fast Garmin support säger att man borde ha max 8 Gb...

hälsn
jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Garmin uppdatering

Tyvärr, det står bara 16Gb MicroSD/HC. Vet inte om HC berättar något om klassen?

jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Garmin uppdatering

När jag googlade lite så hittade jag sättet att se att den är klass 6.

Numret sitter inuti en liten lite öppen O, hittar inte tecknet på min Mac.

hälsning
jyrki
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Garmin uppdatering

Garmin säjer Max 8GB.Jag uppdaterade nyligen min 1490,hela Europa
på detta MicroKortet.Blev hur bra som helst.

Ottar
Hej , O ja har 32Gb(Sandisk) I min Garmin 3597. Men givetvis är det I överkant med råge. Huruvida Garmin OP. kan hantera hela detta utrymme återstå att se.
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Garmin uppdatering

Hej , O ja har 32Gb(Sandisk) I min Garmin 3597. Men givetvis är det I överkant med råge. Huruvida Garmin OP. kan hantera hela detta utrymme återstå att se.
Ursäkta att jag lånar tråden :)
Undar om du är nöjd med din Garmin 3597? Funderar att köpa en sådan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin uppdatering

Jag köpte mig en 3597:a jag med för nåt halvår sedan. Jag är nöjd med den och ångrar inte köpet, men innan vi fick stopp på plingandet vid någon km/h fartöverträdelse så trodde jag min fru skulle kasta ut den ur bilen!
Nu har jag inte gjort någon djupdykning bland funktionerna men att kunna flytta om ikonenerna för att få "Egna intressanta platser" mer synlig gjorde den bättre.

Uppdatering av karta och firmvare gick utan bekymmer för mig, 8gb i internminnet och 8 gb på minneskortet räckte visst, av någon anledning så ligger numera kartan på minneskortet utan att jag riktigt fattar varför,, måste tryckt galet nån gång.. men det fungerar så jag låter det vara.

Jag tackar om informationen om minneskorten här i tråden, jag blev "lätt" irriterad på min gamla nuvi 300 en gång, den skulle klara sdkort på max 2 gb men jag fick dem inte att fungera, däremot lyckades den läsa ett kort på 16 gb och min förvirring var total, nu klarnar det lite. :)

mvh jocke

ps, ni som har en garmin,, ladda in hbk-listan i den, den är superbra! :cool:
 
Toppen