• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 765T

F

F.d. 10115

Guest
Vi funderar på att byta ut vår Navigon mot en Garmin 765T,är det någon här som har erfarenheter av den? Fördelar nackdelar...?
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 765T

En bra och kompetent maskin i det stora hela, men.........
Jag hade en sådan under c:a en vecka innan jag bytte till TomTom Go930T.
Det handlar mycket om personligt tyckande och vad man prioriterar. Det första jag blev missnöjd med var ljudnivån. Jag hör lite illa, men även hustrun tyckte det var svårt att höra anvisningarna på maxvolym. Klart bättre på TT.
Andra skälet var hur den visade POI. Jag kunde inte välja vad jag ville se (ex. bara bensinmackar och inget annat), dessutom visades de bara när jag zoomat ner till 80-metersnivån. Ville jag ha en mer översiktlig bild över en stad gick det inte.
Annars upplever jag både Garmin och TomTom som likvärdiga i mycket. Enkel koordinatnavigering på båda. Jag tycker dock att TT ger mig mycket större möjligheter att själv ställa in exakt vad jag vill. En liten reservation för att jag inte han lära mig Garmin fullt upp på en vecka.
När jag handlade (i maj tror jag det var) hade TT drive på 2 års fria kartuppdateringar, inte helt fel. Jag vet inte om det gäller nu.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 765T

Garmin är en trevlig sak, men uttalet av gator blir lite konstigt då "Betoningen" inte är vad man är van vid på hemmaplan ( Dialektalt ). Att ställa in och köra efter Kordinater är mycket enkelt. En bra GPS helt enkelt.
Har tyvärr inte samma uppdatering som Tom Tom har med sin Home, men det fungerar bra ändå.
Finns ett program som man laddar ner från Internet som gör att GPS én själv hämtar uppdatering då man är ute och kör, tyvärr resulterade detta i att min Garmin stängdes av helt. Har nu varit på reparation i 3 veckor. Och detta var ett av Garmin kännt problem ? !
Att lägga in Poi och annat är lättjobbat, en diskret signal vid Fartkameror är trevligt. Tyvärr larmas det även om kameran finns på den andra körbanan, kanske en nackdel för många.
Men en trevlig sak som man snart blir vän med, diskret och ja den finns där bara.
Att använda Telefonen som Handsfree med Garmin har jag avstått i från, ljudet är på tok för lågt.
Men det går ju att ställa in detta så man får det i de ordinarie Högtalarna.
Tant Sture
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Garmin 765T

Precis såna synpunkter jag var ute efter...tack
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Garmin 765T

Hej!

Titta även på Garmin 1490T, den nyaste, lite större skärm, tunnare och lite bättre teknik igen....
(Komplett.se har dem)

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Garmin 765T

Hej jag köpte en 765T i våras så nu skulle semestern bli en lätt match att navigera i både öst oväst aj vad det sket sig så fort vi kom nedanför Tyskland så fick vi ingen GPS mottagningibland och ibland funkade det men oftast när man verkligen behövde den så ville den inte vara med i Prag t.e.x. men det har hänt här hemme nu också senast i går på vägen till Orust. Det är som jag brukar säga antingen litar man på GPSen eller slänger ut den genom fönstret (nu var det sistnämda j-ä nära så köp tom tom
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Garmin 765T

Husk en sak når det gjelder GPS mottakere, de er avhengig av svake signaler fra flere satelitter. Prøvde en håndholdt i en personbil med varmedempende frontrute, den fant ingen signaler. I en husbil kan f.eks alkoven skygge for de fleste posisjonene på himmelen, og bare ta inn de som er foran en.

Har selv en GPS koblet til en PC og diagnoseprogram som viser hvilke satelitter som en ser. Dette var svært lærerikt når det gjelder plasseringen i bilen av en vanlig håndholdt GPS. På en hel eller halvintegrert fungerer det meget bra ved frontruten, men når en kommer inn til i nærheten av rattet så har det betydning hva slags tak det er på bilen. Finner endel skygger av restene av ståltaket på en halvintegrert, er det alutak som går helt fram så forsvinner nesten allt signal.

På noen håndholdte er det tilkobling for ekstern antenne, dette kan være løsningen for mange. Monter denne lille antennen høyt og fritt så får du det beste signalet og dermed bedre presisjon på GPSen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Garmin 765T

Hej Svebor!
Det kan vara alkoven som är boven i dramat! Jag hade samma problem, särskilt när jag körde i vissa väderstreck. Eftersom alkovdelen hindrar navigatorn att få fri väg till satelliterna kan det i vissa lägen bli problem. Jag satte min så långt åt vänster som möjligt för att få bättre mottagning.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 765T

Jag har en Navigon sen några år (Garmin dessförinnan). Jag känner inte igen de problem som ni nämner. Alltid bra mottagning
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Garmin 765T

Hej Svebor!
Det kan vara alkoven som är boven i dramat! Jag hade samma problem, särskilt när jag körde i vissa väderstreck. Eftersom alkovdelen hindrar navigatorn att få fri väg till satelliterna kan det i vissa lägen bli problem. Jag satte min så långt åt vänster som möjligt för att få bättre mottagning.

Hej knarrevik det är nog fel på min GPS för det händer även i personbilen. Det konstiga var att den startade riktigt morgonen efter men efter tio min färd vid nästa stopp så startade den inte igen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Garmin 765T

Nu har GPSen varit hos Garmin och blivit laddad med senaste mjukvaran och det verkar funka:msn_thumbup:
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Garmin 765T

Vi funderar på att byta ut vår Navigon mot en Garmin 765T,är det någon här som har erfarenheter av den? Fördelar nackdelar...?



Jag har just "uppdaterat" /köpt en ny Garmin 765 eftersom damen ( vi kallar henne Visalisa) i min gamla Garmin 660, börjat få problem med rösten-ibland helt tyst ( när man vill att hon skall mala på).
Några revolutionerande skillnader /nyheter har jag inte kunnat hitta.

MEN!!!-Det går inte att välja färdväg efter fordonsslagen lastbil o buss längre!!!

Detta tycker jag är ett stort minus.(-har alkovbil med höjd ca 3,40m)
Enligt försäljar(na) på Elgiganten finns inte denna funktion längre hos någon tillverkare!???
Hälsn
Lasse W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Garmin 765T

På side 106 i september 2009 utgaven av Promobil (artikel om nyheter fra årets messe i Dusseldorf) står det bilde av 3 rimelige GPS mottakere med lastebil støtte. Den billigste er en Garmin Nüvi 465T listepris 399 euro, for 50 euro mer får en Navigon 8410 - den dyreste var en Ventura S7000 til 649 med innebygget digitalfjernsyn!

Det finnes i dag i Europa flere spesialutgaver for lastebiler, også programpakker for bruk på PC. Felles for de nye løsningene er at en kan stille inn høyde, bredde, lengde, totalvekt og høyeste aksellast som det tas hensyn til.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Garmin 765T

Tänker investera i min första GPS. Det verkar som om en antenn inte är så dumt att ha. På min bil sitter en liten antenn, c:a 1 dm lång, från den tid då mobiltelefonen behövde en antenn. Den är placerad på taket strax bakom vindrutan. Kan man använda den eller måste det vara en antenn som har speciella egenskaper?
:confused:
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Garmin 765T

Tänker investera i min första GPS. Det verkar som om en antenn inte är så dumt att ha. På min bil sitter en liten antenn, c:a 1 dm lång, från den tid då mobiltelefonen behövde en antenn. Den är placerad på taket strax bakom vindrutan. Kan man använda den eller måste det vara en antenn som har speciella egenskaper?
:confused:

Nej det går inte

GPS har annan frekvens som GSM

GSM 890 - 960 MHz och 1710 - 1880 MHz

GPS 1575,42 MHz

Du behöver extra antenn för GPS eller du byta gammal antenn
till kombinerad radio/mobiltelefoni och GPS antenn

Med bra GPS behöver man oftast ingen antenn

Hälsningar

Norbert
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 765T

Tänker investera i min första GPS. Det verkar som om en antenn inte är så dumt att ha. På min bil sitter en liten antenn, c:a 1 dm lång, från den tid då mobiltelefonen behövde en antenn. Den är placerad på taket strax bakom vindrutan. Kan man använda den eller måste det vara en antenn som har speciella egenskaper?
:confused:



Jag har haft 4 olika GPSer och bara 1 av dom var jag tvungen att använda den medföljande extra magnetantennen och detta var på en alkovbil annars så har det inte varit några problem .
 
Toppen