• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garantier vid import...

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026
Sv: Garantier vid import...

Hej vi köpte på denna firma i Manheim och blev mycket bra bemötta, är det en sådan du söker.
RC Reisemobile | Gebrauchtwagen
Gå annars in på burstners tyska hemsida där finns många tyska handlare med.
Undrar om inte vi känner varandra, har vi träffats ute på öarna i bohusläns skärgård jobbar du med bilar.
Bert o Eva här med Segelbåten Holiday.
Mvh Bert

J

Jarn

Guest

Marty, jag har sänt ett privat mail.

LGT45

HBK Medlem
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2025

Reimers-Reisemobil GmbH, D 23866 Nahe är ett företag jag köpt av med goda erfarenheter.

Leif Thunberg

F

F.d. 12300

Guest

Hur mycket tjänar man på importera själv talas om mer en 100000 tusen är det någon som har en kalkyl hur det går till ?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Beror väl på vad man är i för prisklass, menen bil som kostar ca 900 000 kan du nog köpa för ca 700 000, kanske ännu billigare. man har iallafall mycket kulor över för reparationer om det skulle behövas...:wub:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Beror väl på vad man är i för prisklass, menen bil som kostar ca 900 000 kan du nog köpa för ca 700 000, kanske ännu billigare. man har iallafall mycket kulor över för reparationer om det skulle behövas...:wub:

Det måste variera väldigt mycket, glöm inte att räkna av prutmån på svenskköpta bilar först. När vi gjorde detta föra våren så blev det ingen större skillnad på svensk bil och importbil.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Jovisst varierar det, men det finns oftast stora pengar att spara. Som flera nämnt blir skillnaden större ju dyrare bil det handlar om.
Nyligen bytte vi till en lite större husbil än vår förra Hobby. På nypriset (drygt 800tkr) kunde vi pruta 90tkr. Ganska bra tyckte vi, men det blev ändå inte affär. I stället köpte vi den ny i Tyskland och fick den c:a 100tkr billigare, trots den dyrare svenska momsen.
Lite större risker kanske, stor risk för strul vid ev. garantijobb som flera vittnat om.

C

CLarsson

Guest

Det verkar tyvärr så att handlarna i Sverige vill inte ta importerade husbilar med en tång ens så det kan nog bli ett stort arbete med att få ut några garantiärenden .

Läs ett exempel här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t37942/

Har en Carthago och besökte en återförsäljare för en garanti service. Första gången gick det utmärkt. Men andra gången då jag hade ett annat fel, så fick jag reda på att C arthago skulle ha sagt till den svenska återförsäljaren att ingen garanti service blir betalad av Carthago. Jag har privat importerat min bil. Och det är av den orsaken som Carthago återförsäljaren inte vill serva bilen.
Det gäller bo-delen. Men jag har fått service av Electrolux med ett kylskåpsproblem, utan problem. Och även service från Dometic i Gbg utan problem.

Fråga: Har en återförsäljare rätt att neka garantiservice???
:spinny:

M

MatsFo

Guest

Fråga: Har en återförsäljare rätt att neka garantiservice???
:spinny:

Ja det undrar jag också om svenska återförsäljare har rätt att göra några som helst skillnader mellan en bil de sålt själva och en bil som är såld i t.ex. Tyskland.

CLarsson, har du pratat med Carthago i Tyskland om detta och vad säger de om garanti mellan länderna beroende på var den är köpt?

/Mats

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag har bara positiva erfarenheter när det gäller detta.
Jag tog hem min Dethleff import bil i dec 2010 o den var ny regad februari 2010 i Tyskland.
Jag har fått den servad o fixad både i Tyskland o Sverige hos märkesfirmor utan problem .
:)
Nu har jag bytt in den till en ny i Sverige o att det var en import bil var ingen belastning.

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Jag har bara positiva erfarenheter när det gäller detta.
Jag tog hem min Dethleff import bil i dec 2010 o den var ny regad februari 2010 i Tyskland.
Jag har fått den servad o fixad både i Tyskland o Sverige hos märkesfirmor utan problem .
:)
Nu har jag bytt in den till en ny i Sverige o att det var en import bil var ingen belastning.

Har tagit in en Burstner från Tyskland med garanti samt fått en del småfel som åtgärdats hos en av Burstner verkstäderna i Sverige.
Dock ska påpekas att efter kontakt med garanti ansvarig i Tyskland som mer eller mindre beordrade Svenska Burstner.
Så man ska inte ge sig

M

MatsFo

Guest

Ja det är ju så det fungerar i alla andra branscher och borde vara så det skall fungera med husbilar också, bortsett från ditt påpekande naturligtvis :)

Borde verkligen vara något som tillverkarna var intresserade av att få ordning på tycker man.

/Mats

Toppen