• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garantier vid import...

F

F.d. 6841

Guest
Hej alla glada i Husbilsklubben !

Har en undring om garantier på husbilen som eventuellt ska inhandlas i Tyskland inom en snar framtid.
Husbilen är en Bürstner på Ford chassi, årsmodell -09 som gått ca 1800km.
Vid eventuella fel som kan uppstå, är man berättigad att utnyttja garantin och bara lämna sitt fordon till auktoriserad handlare här i Sverige?

MVH Pajen :spinny:

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026
Sv: Garantier vid import...

Och du bör nog se till att bilen har gått 600mil och varit registrerad 6månader i Tyskland annars råkar du ut för att betala svensk moms.Burstners försäljningsställe i Sverige kommer inte att hjälpa dig.
Vad jag förstår hatar de importerade bilar som pesten!
//Lars

F

F.d. 6841

Guest

Och du bör nog se till att bilen har gått 600mil och varit registrerad 6månader i Tyskland annars råkar du ut för att betala svensk moms.Burstners försäljningsställe i Sverige kommer inte att hjälpa dig.
Vad jag förstår hatar de importerade bilar som pesten!
//Lars

Hej Lars!

God fortsättning förresten.

Har börjat förstå att generalagenter för diverse husbilsmodeller inte tycker om importerade husbilar.
Men vad jag kan se på Blocket och andra ställen, får nog husbilsförsäljarna vänja sig vid importerade bilar av privatpersoner.

MVH Pajen

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst kommer dom att vänja sig. Men frågan är bara hur fort. Som det är idag så är det ingen skillnad mot det va för 7 år sedan när jag importerade vår förra bil.
Vad det gäller garantier så kan jag bara svara för hur Fiat agerar. Med stort beröm. Aldrig varit några problem.
Övriga småfel som varit har vi alltid löst på semesterresan där bilen köptes. Och det får man väl se som OK eftersom man har ju sparat förhoppningsvis en rejäl slant på köpet.

Du kan också ta upp problemet med din handlare i tyskland och förklara trögheten i sverige och förklara att du kan skicka honom fakturan så han betalar dig istället för det du lagt ut för rep. hos den svenka handlaren. Fota o maila brukar gå bra.

F

F.d. 6841

Guest

Det verkar tyvärr så att handlarna i Sverige vill inte ta importerade husbilar med en tång ens så det kan nog bli ett stort arbete med att få ut några garantiärenden .

Läs ett exempel här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t37942/

Hej Bengt-Åke!

Om det nu är så illa som du skriver, måste man säga att det är väldigt synd.
Handlaren måste ju gå miste om en hel del pengar när det gäller att t.ex lämna in bilen för service, oljebyte etc, eller överhuvudtaget handla utrustning till bilen.

MVH Pajen

F

F.d. 6841

Guest

Visst kommer dom att vänja sig. Men frågan är bara hur fort. Som det är idag så är det ingen skillnad mot det va för 7 år sedan när jag importerade vår förra bil.
Vad det gäller garantier så kan jag bara svara för hur Fiat agerar. Med stort beröm. Aldrig varit några problem.
Övriga småfel som varit har vi alltid löst på semesterresan där bilen köptes. Och det får man väl se som OK eftersom man har ju sparat förhoppningsvis en rejäl slant på köpet.

Du kan också ta upp problemet med din handlare i tyskland och förklara trögheten i sverige och förklara att du kan skicka honom fakturan så han betalar dig istället för det du lagt ut för rep. hos den svenka handlaren. Fota o maila brukar gå bra.

Hej Håkan!

Det du nämner om Fiat och deras agerande när det just gäller garantier, så har jag också bara hört positiva saker om deras bemötande och att det inte varit några som helst konstigheter.

Det du skriver om, att man sparar en rejäl slant har jag verkligen upptäckt när jag kikat på annonser i Tyskland, trevligt!

Förövrigt får jag tacka för hur jag kan förfara med handlaren i Tyskland, det var ett mycket "matnyttigt" tipps inför Tyskland resan!

MVH Pajen

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Hej,ja varför ska man stoppa flera hundra tusen i halsen på snikna h-bilshandlare när man kan sätta "sprätt" på dom själv.Ha d...

F

F.d. 2577

Guest

Jag började titta över min husbilsförsäkring och hamnade hos Länsförsäkringar. Det jag undrade över var ett krav i deras text.

Importerade fordon
För att kunna teckna försäkring på importerade fordon krävs det att du har ditt boende försäkrat hos Länsförsäkringar.
Har fordonet varit registrerat i Sverige kortare tid än tre år kräver vi även att du visar fordonet för oss.

Jag ringde då och fick förklarat att bilen måste ha godkänd startspärr från fabrik eller godkänd eftermontering. Dessutom skall rutorna vara märkta med regnummer. Om det innbvar högre premie fick jag inte reda på.

Så det är fler än återförsäljarna som motarbetar den tänkta "fria" handeln.

Leffe

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Hej och god fortsättning.
Naturligtvis skall du importera din bil.De 100 tusentals kronor du sparar kan mycket väl uppväga ett svagt stöd från den svenska generalagenten.Gör som många andra, serva i Tyskland och köp alla tillbehör direkt från Tyskland.Det sparar du mycket pengar på. Du får dina delar levererade direkt till dörr hemma.
//Lars

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Hej!
Jag tycker helt klart du skall importera en bil själv så himla mycket pengar att tjäna eller ha till annat. Kan Bürstnerhandlarna frysa ut oss så tycker jag att vi kan öka importen själva mycket enkelt med regbesiktning nu när det ej är dyra gaskontroller eller skrotpremie. Ring du till din närmaste Bürstnerhandlare och fråga om dom hjälper dig med garantijobb,tala hjärna om här var du får för svar. För min del var det kalla handen på Tagene fritidscenter men det löste sig bra med en utomstående mek.

Mvh Bert

F

F.d. 6841

Guest

Hej och god fortsättning.
Naturligtvis skall du importera din bil.De 100 tusentals kronor du sparar kan mycket väl uppväga ett svagt stöd från den svenska generalagenten.Gör som många andra, serva i Tyskland och köp alla tillbehör direkt från Tyskland.Det sparar du mycket pengar på. Du får dina delar levererade direkt till dörr hemma.
//Lars

Hej och god forsättning själv Lars!

Oj så mycket nyttiga förslag och tipps jag får här på Husbilsklubben, ska sätta mig och betala in medlemsavgiften i dag.

Kan kanske få adressen till din "hovleverantör" när det gäller reservdelar och service i allmänhet.

MVH Pajen

F

F.d. 6841

Guest

Hej!
Jag tycker helt klart du skall importera en bil själv så himla mycket pengar att tjäna eller ha till annat. Kan Bürstnerhandlarna frysa ut oss så tycker jag att vi kan öka importen själva mycket enkelt med regbesiktning nu när det ej är dyra gaskontroller eller skrotpremie. Ring du till din närmaste Bürstnerhandlare och fråga om dom hjälper dig med garantijobb,tala hjärna om här var du får för svar. För min del var det kalla handen på Tagene fritidscenter men det löste sig bra med en utomstående mek.

Mvh Bert

Hej Bert! Och god fortsättning.

Är helt inställd på att köpa husbil i Tyskland och har sett ut "vår" eventuella husbil på nätet. Första kontakten med försäljaren är gjord.

Att vi kommer att tjäna en hel del pengar på affären är helt klart. Tror jag helt enkelt avstår att ta kontakt med återförsäljaren på Bürstner för att göra service och handla delar till bilen direkt i Tyskland.

Tacksam för om du eventuellt har adresser, där du handlar reservdelar och dyl.

MVH Pajen

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Jag har bara ett tips att ge innan man hämtar sin drömbil i Tyskland och det är att kolla upp med den Svenska återförsäljaren och ev. myndigheter vad som gäller så att det inte kommer som en överraskning när man kommer hem med bilen. Detta kan kosta pengar och göra att helhetskänslan för ett bra husbilsköp försvinner lite.

Detta gjorde vi så att alla kostnader och att det inte lämnades någon garanti (fukt eller bodels garanti) av Svensk återförsäljare kunde vägas in i priset.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej .
Är det någon av Er som vid inköpet av den nya HB lämnade sin gamla HB
som en del av betalningen.
Går det överhuvudtaget att genomfora en sådan transaktion ??

Mvh

Perrovski

J

Jarn

Guest

Först en kommentar till ursprungliga frågan:

Oftast är det väl bil delen som krånglar och min erfarenhet med Fiat verkstaden, så är det inga problem alls med att få garantiarbete utförda på en importbil. Förutom att det ibland kan vara långa levernstider på reservdelar, men det gäller ju alla.
Sedan kan det kanske vara Trumapannan eller Dometickylen som kan krångla, samma där, inga problem.
Det är alltså bara själva bodelsbiten som är problem och hur mycket kan egentligen krångla där? Kanske inte alltid akut, då kan man fixa det vid nästa besök i Tyskland.

Till Perrovski kan jag säga att det bevisligen går bra. Bürstnerhandlaren i norra Tyskland jag var hos nu senast i november hade en svenskskyltad bil som han tagit i inbyte.
Kan dock tänka mig att inbytespriset blir lägre eftersom de har lägre utpriser på sina begagnade.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6841

Guest

Hej

Jag har bara ett tips att ge innan man hämtar sin drömbil i Tyskland och det är att kolla upp med den Svenska återförsäljaren och ev. myndigheter vad som gäller så att det inte kommer som en överraskning när man kommer hem med bilen. Detta kan kosta pengar och göra att helhetskänslan för ett bra husbilsköp försvinner lite.

Detta gjorde vi så att alla kostnader och att det inte lämnades någon garanti (fukt eller bodels garanti) av Svensk återförsäljare kunde vägas in i priset.

Hej röris! God fortsättning.

Vad jag kan förstå, efter att ha varit i kontakt med Bilprovningen och pratat med en av deras ingenjörer angående tekniska detaljer, så berättade han att det från ett visst datum 2009, inte spelar någon som helst roll om den tänkta husbilsmodellen finns regad i Sverige av generalagenten eller inte.

Den nya bestämelsen säger att när bilen en gång har blivit EG-typ anpassad, så är den godkänd här i Sverige och naturligtvis övriga EU länder också. Så nu kan man tydligen glömma alla dyra gasol och ventilationsbesiktningar. Det ska bara vara att beställa tid för registreringsbesiktning, förstås efter att handlingar, dvs kvitto och det Tyska regbeviset, som ska skickas in och ska godkännas av Transport Styrelsen.

MVH Pajen :eek:

F

F.d. 6841

Guest

Hej,ja varför ska man stoppa flera hundra tusen i halsen på snikna h-bilshandlare när man kan sätta "sprätt" på dom själv.Ha d...

Hej Göran!

Du sa det Göran, jag tänkte det! :yes:

God fortsättning!

MVH Pajen

F

F.d. 3077

Guest

Som det nämdes tidigare med Mercedes och Fiat är det inga problem med service.
Märkeshandlarna .Nordic,LMC och (Ö-C Burstner)kan man gott klara sej utan (servise så gott som obefintlig) egen erfarenhet av dessa.
Man bör naturligtvis vara intresserad av egen mekning och ha tummen på rätt ställe så är det inga problem att vara utan Svenska Handlare.
Mvh Bernt

Marty

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
7034
Medlemskap
2025

Har du adress till Bürstner handlaren i norra Tyskland?
Vi har funderingar på en Bürstner Avion.
Mvh Marty

Toppen