• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garantier på direktimporter

Karin&Kent

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
1946
Medlemskap
2023
Vi har planer på att köpa en ny husbil som direktimporterats av en firma och undrar hur det fungerar men garantier. Kan det bli problem med att få garantireparationer utförda? Är det någon som har erfarenhet av detta?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Garantier på direktimporter

Om du på Konsumentverkets hemsida söker på ordet "Garanti" hittar du en massa nyttig information, bland annat denna: Garanti

lennart1

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
9791
Medlemskap
2025

Importerade en ny Dethleffs 2011, garantireparationer fick jag åtgärda i Tyskland, närmaste Dethleffsåterförsäljare vägrade att åtgärda fel.

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Köpte ny husbil direktimporterad i Pukavik. Ett antal garantireparationer som Richard utförde utan problem. Bl à byte markis plus diverse mindre problem. Även på Fiat delen utfördes jobb som läckande växellåda vilket var ett mycket stort jobb eftersom man måste dela på motor och växellåda. Inga problem då auktoriserad Fiat verkstad i närheten som Richard ordnade

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

När vi väl bestämt oss för bilmärke och modell så kontaktade jag tillverkaren, Knaus, i Tyskland.
Dom hade, 2013, bra info på sin hemsida om vad som gällde ang. deras Europagaranti men vi ville ändå ha en mer detaljerad info hur vi praktiskt skulle gå tillväga vid garantiärenden.
För säkerhets skull kontaktade vi även den Svenska generalagenten, kanske hängsle och livrem.
Vi har haft några garantiärenden på bodelen som Knausåterförsäljare i Sverige fixat utan strul och med ett bra bemötande.
Dom har även gjort den årliga fuktkontrollen som rapporteras till Knaus.

Garantin på bildelen, i vårt fall Fiat, har också fungerat smärtfritt.
Fiat har också Europagaranti.

Karin&Kent

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
1946
Medlemskap
2023

Tack för att Ni delar med Er av Era erfarenheter. För oss gäller det en Hymer 678 är det någon som har erfarenhet av direktimporterad Hymer?

Kent

J

Jarn

Guest

Jag är inne på min tredje direktimporterade Hymer varav den nuvarande importerats helt ny.
Kan tyvärr inte säga något positivt om Hymer i Sverige avseende garantiärenden, då jag på förra bilen behövde utnyttja det.
Bildelen, kyl o värme utrustning där är det inga problem.

ArneF

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2025

Direktimporterade en Hymer för två år sedan. Garantifel på Fiat- och Dometic-delarna åtgärdades i Sverige utan problem. De väldigt små Hymer-garantifelen åtgärdade återförsäljaren i Tyskland när vi hade vägarna förbi. Åkte i våras förbi ett svenskt Hymercentrum, som var mycket negativ till att göra något på vår bil.

Dan-Axel

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19943
Medlemskap
2025

Köpt Carthago i Helsingborg av auktoriserad importör och inga problem. Hade även en garanti sak från Fiat och det fixade verkstad utan problem.
Bilen blir ju som alla andra som importerats av handlare Svensksåld
Ni får gärna fråga mig vad firman heter, har köpt 2 bilarnas dem och superservice bl.a

Toppen