• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garanti.

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Hej! Köpte en ny Chausson för ett halvår sedan och har bara kört 50 mil med den då vi inte använder bilen vinterhalvåret.
Tog bara några korta helgturer. Men det vi märkte när det regnade och vi hade markisen utfälld så läckte det och rann ganska mycket vatten nerför väggen (alltså mellan markis och infästningen.) Nåväl, tänkte att återförsäljaren fixar det och lite andra småfel när bilen ska servas första gången. Och då blev det en annan ton än när vi köpte bilen. Visst kan dom kanske fixa det men absolut ska vi betala för det. Servicen ska vi självklart betala för men fel som var vid leverans tycker jag att säljaren ska åtgärda utan krångel. De menade också att man får räkna med att det ska läcka och se till att inte ställa något vid väggen under markisen. Någon mer som har denna erfarenhet?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det saknas en tätningslist innanför markisen, det är ofta att dom inte monterar detta lustigt nog men det finns som extra tillbehör. På mina senaste bilar har det funnits som orginal!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej! Köpte en ny Chausson för ett halvår sedan och har bara kört 50 mil med den då vi inte använder bilen vinterhalvåret.
Tog bara några korta helgturer. Men det vi märkte när det regnade och vi hade markisen utfälld så läckte det och rann ganska mycket vatten nerför väggen (alltså mellan markis och infästningen.) Nåväl, tänkte att återförsäljaren fixar det och lite andra småfel när bilen ska servas första gången. Och då blev det en annan ton än när vi köpte bilen. Visst kan dom kanske fixa det men absolut ska vi betala för det. Servicen ska vi självklart betala för men fel som var vid leverans tycker jag att säljaren ska åtgärda utan krångel. De menade också att man får räkna med att det ska läcka och se till att inte ställa något vid väggen under markisen. Någon mer som har denna erfarenhet?
Är bilen fabriksny? då har du garanti på bilen, om det skall finns en tätningslist eller inte är upp till fabrikanten, det är ju inte fråga om en vattenläcka.
Småfel på nya bilar får man tyvärr räkna med, men det skall fixas utan kostnad.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Markiser monteras normalt med hjälp av konsoler som skruvs fast i väggen, och i dessa konsoler hängs sedan markisen. Det är således helt normalt att det finns ett mellanrum mellan vägg och markis, vilket leder till det fenomen du beskrivit.

Detta är således inte något material- eller tillverkningsfel som täcks av garantin.

Den som störs av fenomenet kan montera en tätningslist mellan vägg och markis. Sådana tätningslister finns som tillbehör, och ingår inte i leveransen av markisen.

Pålle
 
Toppen