• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garageinredning - System för backar och hylla

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Hej,

Jag har ett stort garage på husbilen (Burstner Ixeo IT 710 G, med hög tvärbädd) och i detta har jag haft backar ståendes ovanpå varandra och ovanpå backarna har stegen till den nedfällbara sängen legat och diverse andra saker. Varje gång jag varit ute har jag svurit över att allt jag behöver alltid verkar ligga i de nedersta backarna...

Pratade lite med en granne som är plåtslagare om att göra något åt detta. Surfade runt lite på Internet och såg att det finns tyska firmor som gör system för backar med hjälp av aluminium profiler. Vi satte oss ner och började skissa på en lösning och har nu tagit fram en prototyp, som kommer att ändras lite efter hand. Har provat lite olika lösningar för montering av profilerna och kommer att utvärdera hållfastheten i ställningen. Som det är just nu är det ca 145 cm mellan stöttorna, men beroende på last i backarna kanske det kommer att behövas kompletteras med någon stötta på mitten.

På golvet står just nu två stycken backar som är ca 60x40x27 (bxdxh). På mellersta hyllan är det tänkt att från vänster ha fyra stycken backar som är 40x30x27 (bxdxh), vars kanter vilar på profilen (de som står på bilden i dag ska bytas ut) och högst upp kommer det vara en hylla där jag kan lägga stege etc. Längst till höger är lite utrymme där jag kommer att försöka bygga några skohyllor (där vattendunken står på ena bilden). Se bifogade bilder.

Beställde fyra stycken backar (40x30x27) på nätet, tyvärr var det ganska lång leveranstid, därför har jag inte fått dessa än. Jag uppdaterar med en bild när de är på plats.

Profilen är 20x20 (mm) och väger därför inte särskilt mycket, men jag upplever den som mycket stabil. Fastsättningen är gjorde genom att klämma fast de fyra benen med justerbara fötter.

Nu försöker jag övertyga granne om att han ska börja tillverka inredningar till husbilar, vi får se hur det går med det projektet.

//Jörgen
 

Bilagor

  • 2014-07-15 15.49.09.jpg
    2014-07-15 15.49.09.jpg
    2,2 MB · Visningar: 166
  • 2014-07-15 15.49.32.jpg
    2014-07-15 15.49.32.jpg
    2,2 MB · Visningar: 148
  • 2014-07-15 16.09.04.jpg
    2014-07-15 16.09.04.jpg
    2,1 MB · Visningar: 157
Toppen