• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gammal gubbe :-(

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Frågan är också hur länge är man ung?
Fruns morfar tyckte att så länge man orkade hugga ved och byta pannor på ladugårdstaket så var kroppen ung och stark.
Svärmor förbjöd honom att klättra upp på taket......när han var 92.....

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Frågan är också hur länge är man ung?
Fruns morfar tyckte att så länge man orkade hugga ved och byta pannor på ladugårdstaket så var kroppen ung och stark.
Svärmor förbjöd honom att klättra upp på taket......när han var 92.....
Hugga ved, röja o gallra i skogen känns bra än så länge(fast kanske inte hela dagarna) men springa på lagårdstaket, njaee? Jag kanske inte är ung längre? För ett par år sedan fråga jag dottern om vi skulle åka vasaloppet igen men hon skaka på huvet och gav mej någon konstig grimas, undrar varför?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Hugga ved, röja o gallra i skogen känns bra än så länge(fast kanske inte hela dagarna) men springa på lagårdstaket, njaee? Jag kanske inte är ung längre? För ett par år sedan fråga jag dottern om vi skulle åka vasaloppet igen men hon skaka på huvet och gav mej någon konstig grimas, undrar varför?

Hon var nog otränad för uppgiften.:yes:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Jag ser inte någon direkt skillnad där.
Nu skall ni inte kiva.

:aja:

KRY kry4, adj. -are; n. o. adv. krytt kryt4; pl. krye, krya ((†) kry, pl. Kolmodinus Gen. A 6 a (1659)); förr äv. KRYG, adj.; adv. KRYGT.

Ordformer
(kry (kryy, kryer) 1538 osv. kryg 1693 :) kryga, pl.)—1816. kryger 1712—1746. krygt, adv. 1727)

Etymologi
[jfr dan. o. nor. kry; trol. rotbesläktat med KRUT, sbst.1—2, gr. βρύω, sväller; i så fall urspr.: som frodas. — Jfr KRYA]

1) i fråga om vigör l. hälsotillstånd: frisk, rask, sund, i god kondition; förr äv.: botad från lyte. Han kände sig inte riktigt kry. Frisk och kry. Kry och rask. Krymplingar warda kry (sedan Frälsaren födts). Kolmodinus Gen. A 6 a (1659). BenzelBr. 21 (1728). Fröken ser inte så förfärligt kry ut. Wägner Norrt. 143 (1908). Hellström Malmros 334 (1931). — särsk. (†)

a) om hälsa: god. Topelius Vint. I. 2: 347 (1860, 1880).

b) om liv: sund. Rydberg Frib. 155 (1857).

c) bildl., om tro, frimodighet o. d.: stark, livaktig; jfr 2. Så är ock troon och anden quick och kryy, wiliandes altijdh något haffua til bestella. LPetri Luther Nattw. F 2 a (1558). Steuchius NBozæus E 1 b (1675).

Toppen