• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gamla Körkort

F

F.d. 4272

Guest
Sv: G.la. Körkort

Jag tog mitt B-körkort 1979.
Det vill jag inte bli av med, då vete f....... om jag skulle få köra vår husbil igen, då man måste ha tagit körkort före 1996 för att köra den.
//Lotta

F

F.d. 3088

Guest

A B 1970
C 1974
D 1983
BE 1974
CE 1974
DE 1983

GH

F

F.d. 7222

Guest

Hej på er där ute på nätet!
Jag tog AB-kortet 1969 och har haft det sen dess. Jag kör ca. 5000 mil/år en stor del i tjänsten + med husbilen på lediga stunder.
Det som jag funderar över är om det inte skulle vara möjligt med kompletterande utbildning för dem som fortfarande kör vänstertrafik efter alla dessa år med högertrafik. De placerar bilen så att de har mittlinjen på vägen, där de i vänstertrafiken hade vägkanten. Det verkar som om de inte har en aning om var de har högersidan på bilen. Denna kunskap kan bli livsviktig vid t.ex. möten på smala landsvägar.
Blev själv av med vänster backspegel på personbilen för två månader sen p.g.a. en förare som trodde att hans bil (en Volvo 745) var ca.3 meter bred. Själv låg jag och bokstavligen tuggade med högerhjulen på dikeskanten.
Så ålder och erfarenhet är enligt mitt sätt att se det inte alltid samma sak.
Sedan verkar vissa bilmärken också ge innehavaren rätt att köra hur fort och vårdslöst som helst, har dock aldrig sett något om dessa rättigheter i reklamen för dessa märken...

Alf

F

F.d. 7222

Guest

Jag som alltid trott att blinkersspaken är extra stöldbegärlig i vissa bilar. Det verkar ju som om den saknas på vissa.
Sen har vissa bilar den också direktkopplad till ratten, så att det börjar blinka samtidigt som de vrider på ratten.
Alf

F

F.d. 4272

Guest

Oj, nu halkade visst tråden lite snett, ber om ursäkt för det.
Det var ju hur gamla våra körkort var som det skulle handla om.
Men de som uppvisar dessa brister, kanske tog sitt körkort på den tiden när inga blinkers fanns.
De första bilarna hade väl några eldningsbara lyktor i frponten, tycker jag mig ha sett på något museum.
Det är väldigt lätt att tappa tråden:)
//Lotta

F

F.d. 3088

Guest

man får tänka som man tror att den andra tänker i trafiken så är man förberedd

Nu har dom tre sista inläggen inklusive mitt inte med körkortsbehörighet att göra
Men vad gör det med ett litet sidospår :D

Gurra

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Gurra du har så rätt i första stycket man måste använda huvudet i trafiken.
För övrigt har ju inte tiden när man tog sitt körkort en avgörande betydelse utan det är endast ett bevis på att du får framföra ett fordon på egen hand men med rätt behörighet.
Utbildning är inte fel taxikortet och förare av utryckningfordon kräver sitt.
Flygcertifikartet ja då får man ha sina timmar i luften annars får du stanna på marken så det reglerar sig själv.
Bra vore som tidigare påtalats att personer som utav läkare bedöms som fara för sig själva och medtrafikanter bör ses över om de är lämpliga bil förare.
Sedan är det ju rent trafikfarligt att det är personer som innehar a-c och d behörighet men inte är uppdaterade med dagens fordon.
Förövrigt är det ett mycket svårt beslut att ta fast man kanske borde ställa bilen för gott det är som med allt annat som bär imot.
Bra vore kanske om man tog steget av egen fri vilja.
Kanske en frivillig hälsokontroll då och då.
Den är ju obligatoriskt för förare i yrkesmässig trafik.
:yes:
mvh// Reidar hbk 2179

Senast ändrad:
F

F.d. 4272

Guest

Inte att förglömma..
Jag har ju truck kort med.
Fast det står ju inte på körkortet förstås.
Men jag har yrkesmässigt kört 16 och 20 tons truckar sedan år 2000 :)
//Lotta

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

OK jag missade det.Men det är ju endel till som jag missat Tex Grämaskin dumper och kran behörighet.
Det är bara att fylla på.:wub:
Bra att du såg det.
tack

Senast ändrad:
F

F.d. 4272

Guest

Truck kort och även kran kort, tagna 1998.
Inom våra yrkesgrupper så måste repetitioner och synkontroller (med djupseende för kran kortet)
göras vart 5:e år. Är allt OK så blir korten förnyade.

Mer koll på arbetsplatsen än ute i trafiken.
Fordonen har även numera alkolås.

Att på mitt jobb få köra truck, gäller att man har ett giltigt B-körkort.
Så mitt körkort är jag väldigt rädd om.....
//Lotta

F

F.d. 16416

Guest

Tog mitt körkort i februari 1957 och har ännu stor glädje av den då ingående A-behörigheten
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

Gurra du har så rätt i första stycket man måste använda huvudet i trafiken.
För övrigt har ju inte tiden när man tog sitt körkort en avgörande betydelse utan det är endast ett bevis på att du får framföra ett fordon på egen hand men med rätt behörighet.
Utbildning är inte fel taxikortet och förare av utryckningfordon kräver sitt.
Flygcertifikartet ja då får man ha sina timmar i luften annars får du stanna på marken så det reglerar sig själv.
Bra vore som tidigare påtalats att personer som utav läkare bedöms som fara för sig själva och medtrafikanter bör ses över om de är lämpliga bil förare.
Sedan är det ju rent trafikfarligt att det är personer som innehar a-c och d behörighet men inte är uppdaterade med dagens fordon.
Förövrigt är det ett mycket svårt beslut att ta fast man kanske borde ställa bilen för gott det är som med allt annat som bär imot.
Bra vore kanske om man tog steget av egen fri vilja.
Kanske en frivillig hälsokontroll då och då.
Den är ju obligatoriskt för förare i yrkesmässig trafik.
:yes:
mvh// Reidar hbk 2179

Uppdatera sig och förkovra sig hela tiden är A och O, lite utanför tråden hur många av oss gör det :confused:
Jag för min del är med i frivilligorganisation (FAK) där vi övar, pluggar nya regler testar nya fordon kör halkbana, mm mm Man är ju alltid uppdaterad på det mesta då

Gurra

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Bra Gurra !
Då är alla glada och nöjda hoppas jag.
Hoppas jag inte trampat någon för hårt på tårna.
:wub:
Ha en trevlig sommar:music-icon:
Reidar

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

1978 A Månssons trafikskola i Hörby
1980 B Månssons trafikskola i Hörby
1982 C Privat uppkörning efter militär vi fick ringa till en inspektör 1 uppkörning
1986 E + btp Holland
Aldrig fått böta,bara lokala P böter och blivit tillsagd att jag körde för fort med MC dom hade sänk hastigheten ifrån 110 till 90 Gbg-Falkenberg, men det är nog mer tur än skicklighet för nog har man gasat på.

Bilagor

• CIMG0294.JPG
    CIMG0294.JPG
    1,5 MB · Visningar: 2

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Hej ! Tog Mc-körkort 1958 FMCK (kostnad 10:) Har sen dess aldrig varit utan Mc.
Tog Bil-körkort 1960 (indraget 10mån 1961,vårslöshet i trafiken)
Tog Trafikkort för Lastbil+släp 1963. Kört i 35 år både inrikes och utrikestrafik.
Har uppskattningsvis kört sammanlagt (mc -pers.bil- lastbil) 750`000 mil
Ett antal har fortkörningsböter och annat (överlast, bl.a)har jag råkat ut för.
Vill nog påstå att åldern har tagit ut sin rätt. Inte lika roligt att köra i mörker
och dåligt väder om det nu har varit roligt!
Hälsn.......Ce-eN !

Toppen