• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gamla Körkort

I

Iveco 35

Guest
:twitcy:När nu Greven irriterar sig på oss gamlingar, kunde det vara roligt att se hur många tusen års körvana vi har. Jag tog mitt k.k 58 08 04, och dom tunga k.k 640728. Mvh. inte irriterad men en aning ironisk. Olle:D

F

F.d. 53000

Guest
Sv: G.la. Körkort

Jag tog mitt körkort på 1957 på våren ,åkt på fortkörningsböter 2 gånger,annars ingenting,vi gamlingar kan köra bil ganska bra tror jag:wideeyed:

F

F.d. 12156

Guest

Jag skäms ju nu a 1982 b 1983 be c de 1996 det sista tog jag däremot på en vecka började måndag skrev och körde upp nästa måndag
Så nu får ni väl trycka ner mig med att jag inte haft körkort lika länge som ni ........:rolleyes:

F

F.d. 52919

Guest

1957 nåra dar efter 18 fyllda. En gång fortkörningsböter 37 där det var 30. Dom hade ändrat från 50 när vi var på semester i norr och läser Ej länstidningen! Visst ja förutom det så är jag prickfri...tills vidare...

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Tjingeling på Er!

Vad är normvärdet för en bra chaufför? Hmmm... *kraffsar mig lite i pallet?*
Själv är jag lite utav en humörsmänniska, på gott och ont kör jag även efter det... *Solly*
Men jag tycker att uppmärksamhet, ögonkontakt och försök till samsyn i trafiken är det abslout viktigaste. Huuu... Nu låter jag änna som "bror" redig va?

Tyvärr är ju inte "siste idioten" född ännu, använd kondom! För huuuu, vilka nötter det finns där ute i trafiken!

Jag tog; b:-83, ce + de:-85, i USA a + b:-91, (SV) a:-95
Har tagit alla förarprov inkl. teoretiska prov på första försöket!
Jag har vart uppe i över 120 000km/år. Men kallar mig ändå inte för en bra förare, men en ganska van sådan... :twitcy:
Nu kör jag inte så många km/år längre, mellan 50-60 000km.

Ålder bakom ratten är ett hett ämne!!! Vi kom precis hem från 75års kalas hos svärfar...
Diskussionen var lite "het" gällande just detta. Han kör för långsamt i trafiken, vilket inte är bra... Vi förklarade för honom att under 70km på 110 väg är på gränsen till trafikfarligt...
Här kommer den goa kommentaren: Gammal är äldst och vet bäst...

Jag struntar "i hårdaste hornen" och annat trams från vissa äldre, hänger man inte med i trafikrytmen kanske det är dax att lägga "handskarna" på hyllan???
Svårt fall med nära & kära, hur skall man bemöta sådant här?
//Stollen:wub:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Jag tog B 1973, och fick A gratis. 1984 var det nån körkortsreform och eftersom jag rattat lastbil lite grand (Volvo Starke och Scania 55) kunde jag ordna dom nödvändiga intygen för att få C. Jag har både krockat och kört i diket, kört för fort och haft "bristfälligt utrustade bilar", ibland har jag till och med parkerat fel men aldrig orsakat något allvarligt. Jag kör c:a 4000 mil varje år. Hur jag är som förare, får andra bedöma, men mina passagerare somnar ofta, så antagligen är jag ganska tråkig.
Vad det gäller äldre bakom ratten, så går det inte att säga något generellt. Vi som har högre behörighet än B, är ju tvungna att göra en veterinärbesiktning vart 10:e år med början när vi fyller 45. Redan idag vet vi att det finns många som med ålderns rätt borde lämna in sina körkort men envist håller på sin "rätt" att ha kvar dem. Vägverket har gått ut med ett påstående att c:a 100 liv skulle räddas varje år om läkarkåren gjorde sitt jobb, och rapporterade olämpliga bilförare till länsstyrelsen.
Calle

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Tråden har rapporterats för avvikelser från ämnet och för påhopp. Inlägg som avviker från ämnet, innehåller sexuella anspelningar eller påhopp på medlemmar med avseende på ålder eller kunskaper har därför raderats.

Ärendet kommer att behandlas av styrelsen.

/HBK Web

F

F.d. 4272

Guest

Vi manliga är rätt så komiska, mycket kan man skoja om.
Men kommer man som i detta fall in på ålder och lämplighet, då växer som sagt hornen.
B- kort -79, BE CE DE- kort - 86. A- kortet blev jag blåst på eftersom A- kortet försvann året innan, möjligen två år innan men så här i efterhand var den regeln bra.
När svärmor utan problem imorgon dag kan gå till närmaste motorcykel firma och ta ut en 1000cc och bröla iväg, då är något fel. Däremot är det hur positivt som helst att det inom chaufförsyrket kommer fram mer och mer tjejer som rattar bilar, och många gånger på ett mer trafiksäkert sätt.
Tiden man haft körkort anser jag inte är en värdemätare på hur lite eller mycket man varit inblandad i situationer, kan lika gärna bero på vaksamma medtrafikanter.
Men hur det än är, dom farligaste omkörningarna, agressioner, hinna ut före lastbil från sidovägar, långfinger, hytta med hela näven, det står den manliga delen för, oavsett ålder.
Utan att framhålla oss yrkeschaufförer, så kör vi, och det innebär att överblicka vad som kan hända så långt fram man kan se, koll på bilar vid fyrvägskorsningar, koll på bilar som är på väg att försöka köra under inkörningsskyddet, så om det går undvika frontalkrockar.
Åker jag som passagerare och skall kunna koppla av, då är det en yrkeschaufför som ska ratta bilen. Annars känner i allafall inte jag mig trygg.
Att köra bil idag är inte en rättighet, att köra bil är en skyldighet på ett så trafiksäkert sätt att inga medtrafikanter kommer till skada.
//Jonny

F

F.d. 3232

Guest

A,B,1975 C,BE,CE 1980. Har aldrig åkt dit för något, Känner mig ganska stolt .Vi var bara två tjejer i klassen här i Växjö 1980 som tog högre behörighet. Idag kör jag inte så mycket.MVH Lisbeth.:yes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tog körkort 1982 och har samma "erfarenhet" som en del andra men det som stör mej är varför folk kör i 60 på 70 väg 80 på 90 väg och även bromsar när det kommer fartkameror .
Det "kvittar" om dom inte orsakat några olyckor men sådant skapar irritation i säkert många bilar .

Jo nu kommer jag nog få ovett om "varför ha så bråttom" det har jag inte men jag försöker hålla trafikrytmen .

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ytterliggare några inlägg har raderats eftersom de inte handlar om vad trådskaparen efterlyser, nämligen antalet körkortsår.

Det går bra att starta en ny tråd för att diskutera eventuella färdigheter eller dito o- i trafiken så länge det inte renderar i påhopp, angrepp eller förlöjligande av medlemmar på grund av ålder, kön eller annat.

Toppen