aukja
HBK Medlem
Hur är det möjligt att en husbil årsmodell 2010 har gasolslangar från 1991(verifierat av gasolfirma)?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Okej, det förklarar saken. Hittade dock ingen annan beteckning på slangen som verifierar tillverkningsdatum.Det är beteckningen på slangen som står på bilden inte tillverkningsdatum:
6.3mm High Pressure Hose BS 3212:1991 Type 2 heter slangen
Datum står på annan plats
Jag bytte mina 3st slangar när de var ca. 13år (utgår ifrån att de var nya 2004) de så mycket sämre ut än din slang.Ej importerad utan levererad av Hymerhandlare 2010. Jag köpte den begagnad 2020. Bifogar bild på slangens märkning. Svag text.
Ett väldigt enkelt och effektivt sätt att testa ev läckage är att stänga av alla förbrukare, därefter stäng på flaskan. Efter ett dygn eller några dygn, testa att tända spisen. Tänder den fanns gasol kvar och hade inte läckt ut. Tänder den inte har du ett läckage.Allt gummi åldras ju och jag har i alla fall stor respekt för gasolhanteringen. Har efter en säsong noterat betydligt högre gasolåtgång på min ”nya” husbil jämfört med föregående trots identiska förbrukare-kylskåp,spis och värmare. Hade därför börjat misstänka läckage. Slangarna hårda och styva men kan ju också blivit något fel i kopplingarna. Byter båda och så får framtiden utvisa vad som var fel.
Enligt rekommendationer ska duo-control samt alla slangar bytas när de är 10årNu ny fråga-kan en duo-control bli för gammal? Har fortf inte fullt fungerande gasoltillförsel. Tex stängs Truman av efter ett tag trots gasol i flaskorna.
Tack Peter! Då får det bli en ny tror jag.Enligt rekommendationer ska duo-control samt alla slangar bytas när de är 10år
Tack Peter! Då får det bli en ny tror jag.
Fast det är väldigt svårt förr solstrålar att leta sig in i gasol utrymme på husbilar men däremot ska man byta regulator med jämna mellanrumVi har haft båt i många år med gasol, kyl o spis. Tuben stod på akterdäck.
Gasolslangarna åldrades där solen lyste på dom. Blektes och sprickor på
ytan. Där solen inte kom åt var slangarna som nya.
Den har väl stått olåst på något serviceställe/camping o så såg luffaren sin chans. Det är nog inte fel att checka gasolskåpet innan sängdax. Gasol/koloxid varnare om ni har så ni får frisk luft. Man kanske skulle ha gasoltuben bakpå.Ej importerad utan levererad av Hymerhandlare 2010. Jag köpte den begagnad 2020. Bifogar bild på slangens märkning. Svag text.
Jag åker imorgon till gasolfirman GGM i V Frölunda för översyn och byte av DuoControlDen har väl stått olåst på något serviceställe/camping o så såg luffaren sin chans. Det är nog inte fel att checka gasolskåpet innan sängdax. Gasol/koloxid varnare om ni har så ni får frisk luft. Man kanske skulle ha gasoltuben bakpå.