Dag 7 söndag.
Det har regnat under natten och på morgonen. När det upphörde tog jag en runda här på p - platsen. Såg ingen servicestation för HB men en automat för att tanka elbilar. Kostnaden var 0,25 euro per minut. Vad det kostar i Sverige vet jag ej.
Ställde in gps:n på staden Neutchateau, som ligger väster om motorvägen A 31 / E 21. Så efter en kort sträcka på motorvägen kunde jag lämna denna.
Visa bilaga 218778
Visa bilaga 218781
Äntligen kom jag ut på landsbygdens öppna landskap.
Visa bilaga 218779
Skönt att få se lite grönt på nära håll. Det blev mycket jordbruksmark, en var nyplöjd andra delar var ganska nysått med kort grön växtlighet. Oljeväxterna hade inte kommit upp så mycket som i Gammalkil.
Jag kör genom små samhällen där det ibland syns att julen är i antågande.
Visa bilaga 218780
De flesta små byarna har låga två till tre våningshus. På många ställen syns det att det har regnat en hel del sista tiden för det "står" vatten på åkrarna, marken är "mättad" så att säga.
Vid 11 - tiden ser jag en HB skylt för service. Jag svänger in för att kolla hur det ser ut fast jag inte har något akut behov eftersom jag ordnade tömning i Lubeck och har ca 50 % färskvatten kvar.
Visa bilaga 218770
Men passar ändå på att fylla färskvatten, när det finns en möjlighet utan att behöva betala.
Bakom HB:n ifrån bilden sett fanns det 18 markerade p - platser med ca en meter gräs emellan. Jag backar dit och parkerar för lunch.
Visa bilaga 218772
Efter lunch går jag ut och fotar den översvämmade floden och några infoskyltar.
Visa bilaga 218771
Flodens namn är La Meuse.
Visa bilaga 218769
Nedanstående skylt tolkar jag som att man får parkera i 48 timmar men man får ej campa d.v.s. ställa ut bord, fälla ut markis o.s.v. Någon här som kan bättre franska än vad jag kan får gärna översätta skylten.
Visa bilaga 218773
Visa bilaga 218776
Det finns även markerade leder i närheten om jag tolkar nedanstående skylt rätt.
Visa bilaga 218774
Här stannar jag några timmar. Ställer in gps:en på staden Dijon innan jag kör vidare på den sena em. Stannar till vid byns gräns för att fota namnet på den lilla byn med kanske ett 50 tal hus som ändå har mycket bättre service än vad svenska vägverket har utefter de stora E - vägarna, där man endast kan tömma toakassetten.
Visa bilaga 218777
Jag fortsätter någon timme ytterligare innan jag stannar i byn Bannes och parkerar på en stor grusplan bredvid en långtradare och en skolbuss bakom ett rullande pizzakök.
Visa bilaga 218782
Efter en kvällspromenad på ca 15 min - så var byn slut och jag vände hem igen.
Visa bilaga 218783
Körde 10,6 mil