Dag 14 lördag
Snart är ju ett relativt begrepp. Men nu är det i alla fall dags!
Som jag förutspådde så var det en kall natt. ca 10 grader inomhus vid femtiden. Frulle med tre tröjor och jacka på.
Men så snart motorn startades så tog det ca 30 min till 14 grader och efter en timme var det ca 17 grader i bodelen och ännu varmare där vi satt i förardelen.
Glömde att berätta igår att när vi talade med en verkstad om att få komma på måndag istället för idag så blev svaret att den 11 / 11 är det helgdag i Frankrike och några andra länder p.g.a. stilleståndet i första världskriget.
Så det såg verkligen mörkt ut under fredagskvällen. Vi räknade med att få ha det kallt ända till tisdag eller onsdag morgon.
Vi kollade om det ev var varmare i södra Frankrike men det var det ej. Så därför beslöt vi att åka tillbaka till kusten enl tidigare plan.
Men nu är det lördag morgon och vi kör långsamt fram till byn Saint Romain de Colbosc öster om Le Havre vid Atlantkusten.
När vi lyckas leta oss fram på en liten väg och kört in på tomten kommer en man fram emot bilen. Jag förklarar med några få ord vad som är felet.
Han pekar direkt på soffan där Aldepannan finns. Lottie och jag får bråttom att plocka undan saker, tyg och de stoppade dynorna samt ta bort playwodskivan. Han mäter strömmen och kontrollerar glassäkringen. Allt ok. Då går han och hämtar en ny displaydel och kopplar in. Det funkar ej.
Då hämtar han ett nytt kretskort (i storlek ca A5) och kopplar in det. Då kommer pannan igång.
Felet är alltså konstaterat. Det var kretskortet.
Nu säger han en mening på franska i mobilen som översätter det till engelska. Frågade om jag hade garanti. Så jag svarar ja och plockar fram mina garanti-papper från en pärm. Visserligen är de på svenska men med stora tydliga bokstäver av ordet GARANTI.
Han slutför jobbet på ca 30 min. Jag får skriva under ett papper på hans kontor efter att han hade kopierat mina papper och fotat av bilens reg nr.
Jag behövde inte betala något, eftersom det är ett garantijobb. Eftersom det är lördag och han tog snabbt hand om oss så gav jag honom en liten sedel i dricks.
Vi åker därifrån mot bron som går över till Honflear som vi var till i torsdags.
Sen kör vi till Pegausbron i närheten av Caen. Där stannar vi för idag.
Promenerar, tros regn, till museet för att fota den gamla bron
och glidflygplanet / segelflygplanet som landade här med ett gäng soldater
samt går till floden för att fota den nya som byggdes 1993.
Den officiella P-platsen har en ribba på två meter så jag parkerar en bit bort bredvid en annan HB.
Ikväll var det speciellt skönt att duscha, med varmt vatten.
Jag kan varmt rekommendera denna lilla privata småföretagare-verkstad.
Om behov uppstår i närheten av La Havre eller Caen. Landsväg N182 & D 910 samt motorväg A 131.
Körde 17 mil idag.