Dag 8 Söndag 3 / 11
I natt har det varit helt lugnt. Lottie kändes sig helt lugn igår kväll när hon såg att ytterligare en HB kom för att stanna.
Vi tog det lugnt på morgonen innan vi for iväg på fm.
Vi körde till Verdun, där i närheten hade ett stort slag utkämpas under första världskriget. Vi såg många minnesmärken utefter vägen.
När vi körde in i Staden så blev, som ofta, gatorna smalare och smalare. Vi ville komma så nära Katedralen som möjligt. Vi hade tur som hittade en p-plats på en liten öppen yta. Visserligen tog jag två platser och ett litet överhäng i bak.
Vi gick in i den fina katedralen efter att först ha sett minnesmärkena från första världskriget på inner gården.
Det vita som syns på den högra bilden är olika tidningsurklipp från kriget och bilder på ländernas utbredning.
Några bilder inne-från.
Vackra fönster. Den fjärde bilden är ifrån en "kyrka" en trappa ner i katedraen.
På sidorna i den stora kyrkosalen fanns det mindre rum och även flera biktstolar.
Vi åker vidare på små landsvägar mot Bar-le-Duc. Det stora slaget under första världskriget var mellan dessa två städer.
På vägen mot Troyes, i närheten av Lonze, ser vi ett stort antal Tranor, förmodligen långt flera än 1 000 st.
Nu har vi på sen em kommit fram till Troyes, som är dagens etappmål.
Jag stannar på första bästa plats utefter huvudgatan en bit in i staden. Frågar jag Lottie om hon kan tänka sig att sova här. Det blev överraskande nog ett ja.
Märklig parkeringsregler. Jag står på gatan men till höger om mig finns personbilar på trottoaren, i målade rutor. När de skall köra måste de göra detta nära husen, så trottoaren upphör att helt vara en plats för gående.
Nu när det går mot kväll så bestämmer vi oss för att gå ut och äta på restaurang och inmundiga ett par glas god Champange till dryck. Vi går ut i duggregnet. Går i över en timme för att hitta något som inte är ett Brasserie, bar eller dyligt. Vi hittar inte en enda restaurang som är öppen!!!!!!!!!
Men vi ser många finna hus, korsvirkeshus och tre katedraler.
Vi går hem igen och jag lagar en rotsaksomelett.
Sen blir det ett parti Yatzy innan jag skriver detta.
Om vi hade åkt motorväg till Troyes istället så hade vi missat allt detta. Vi njuter när vi kör i sakta mak ute i landsbygden och får se allt det vackra i landskapet. Vi har lång tid på oss för att komma till Portugal.
Körde 18 mil idag.