Dag 11 onsdag 6 / 11.
Gustav Adolfs - dagen.
Vi startar på morgonen när det har blivit ljust. Målet för dagen är Monets Trädgård i Giverny.
Ställer in gps:en på Giverny och hamnar snart på en motorväg, utan avgift.
Men fy vad tråkigt att köra här bland alla stressade som skall till jobbet i Paris.
Kör i ca 70 trots att jag får köra i 110 och blir därmed omkörd även av lastbilar.
Letar febrilt efter en rastplats för fm - mellis. Men nej, det finns ingen rastplats. Kör av motorvägen in i ett samhälle till slut.
Mitt på dagen kommer vi fram till Giverny och hittar snabbt en p-plats. Visserligen för bussar, där ställer jag mig, och för personbilar men där är det en "höjdhoppsribba" på 1,90. Vilket är för lågt för mig.
På bussparkeringen står redan en HB. Tänker att eftersom trädgården stänger för säsongen den 1 / 11 så blir den nog inte så många bussar som kommer hit.
Snart kommer en personbil som det står Gendarmene på. Den kör runt och in på en liten grusväg och runt sen ut igen. Säger inge till mig, om min olagliga parkering. Men snart kör HB:n iväg och in där Gendarmeniebilen har varit. Jag ser att den är fransk - reggad. Så jag misständer att de har samtalat.
Den franska HB:n parkerar på den andra platsen - så jag misstänker att även jag bör göra det.
Gott om plats eftersom det inte är säsong.
Innan vi kommer fram till landsvägen ser vi en staty av Monet, som levde mellan 1840 och 1926. Samt ett fint vattenfall.
Vi går nu mot Monets Trädgård.
I gångtunneln under landsvägen ser vi två tavlor.
Det är låst, som vi misstänkte men vi hoppades ju på att själva trädgården skulle kunna vara öppen även om museet är stängt.
Vi går runt fastigheten. På gatan bakom fastigheten finns dessa vackra blommor.
Jag tar några bilder in i trädgården över staket och häckar.
Kan man inte fota över häcken - så får man krypa in i densamma. För vad gör man inte för ett bra foto.
Huvudentréen
Mitt emot huvudentréen, på andra sidan landsvägen, hade Monet anlagt en näckrosdamm. Jag känner på dörren och finner den olåst, så vi smyger in. Ser en man i en liten båt som arbetar.
Vi går runt och fotar och hoppas att han inte skall se oss.
Sen går vi tillbaka hem för att skriva här samt ta det lugnt till nästa dag.
Körde 18,4 mil nästa allt på motorväg.