Dag 82 torsdag
Tar idag en lång promenad upp i bergen. Norr om campingen.
På andra sidan bergen och om man går en bit på stora vägen skall det finnas en fortvårdsinrättning.
Här ser jag resterna av vad jag förmodar är en fd stor villatomt.
På den vänstra bilden ser man en fin stenanlägning.
På en stor grusplan är det en bilskola för utbildning till buss- och -lastbils-chaufförer.
På vägen längre ner sker utbildning till personbilar.
Jag går fram till rondellen för att ev kunna se det lilla samhället i närheten som skall ha fotvård. Ser överhuvud taget inga hus. Så jag skippar detta för ett tag. Går istället stora vägen tillbaka hem. Håller naturligtvis utschik efter en fotvård och en elaffär. Men nej, inget av detta ser jag.
Hemma igen så blir det ett sent fm - mellis ute i solen.
Sitter och läser i min fågelbok. Fram till det blir lunch vid 14 - tiden. Fruktansvärt vad allt har blivit sent - sen jag kom in i Marocko.
Idag blir det blomkålssoppa till lunch. Som inmundigas ute i solen med ryggen mot densamma. Sudoku framför.
Sitter någon timme innan det är hög tid att vila ifrån den sköna och varma solen. Lyssnar på (12.30 ) ekonyheterna på SR - play vid 15 - tiden.
Kl 16 går jag ut igen. Denna gång till det nybyggda området i norr. Som heter Marinan.
Tänker köpa en solhatt och undersöka om ev fotvård. På stora gatan ser jag att det finns ett SPA. Går in där för att fråga. Nej, inget för fötter - endast olika typer av massage för mellan 150 och 400 DM.
Visserligen bra priser men nu är det fötterna som behöver en omgång.
Så jag traskar vidare, Genom hela norra delen av strandpromenaden innan jag kommer fram till "The Gateed Community" Marinan. Vakter vid entrén och bommar för bilar. Men ingen frågar vad jag skall göra. Det är bara att gå in. Kollar och kollar. Inget om massage eller fotvård på hela stora området.
Men när jag nästan har gett upp ser jag en liten oansenlig skylt längst inne i ett hörn.
Äntligen - går in och frågar receptionen. Jo, det har Pedicur för 120 DM i 15 min och två min fotmassage. OK jag tar det om det finns en ledig tid idag.
Om 10 min går det bra. Varsågod och sitt där borta och vänta.
Ser en vattenbehållare, som vi har i Sverige, men inga muggar. Ser mig om. Då kommer receptionisten och tar en begagnad kaffemugg och sköljer ur den med vatten. Sen fyller hon den med vatten till mig.
Jag blir mäkta förvånad över detta beteende. Men man skall ju ta seden dit man kommer. Så jag tackar och tar emot vattnet. "Lite skit rensar magen" har jag hört. Det skadar inte med lite inhemska bakterier.
Det där med tio minuters väntan bli många gånger fler. Så hon urskuldar sig. Jag svarar att jag har tid. Eftersom jag nu äntligen har fått en tid och dessutom har betalt i förskott.
Det bli förmodligen mer än 30 min i väntan.
Sen kommer en ung tjej och vinkar fram mig. Vi skall upp en trappa.
Hon ber mig sitta ner på en längbänk, med dyna och ryggstöd. Framför mig ser jag några små runda sittkuddar. Det blir lite spring fram och tillbaka för tjejen.
Så småningom sätter hon sig på den lilla sittkudden lägger en kudde i sitt knä och en duk över kudden. Sen tar hon tag i foten och placerar den i sitt knä. Tar fram en nagelsax och börjar att klippa.
Då kommer en lite äldre tjej och gör sig i ordning för att ta hand om den andra foten.
Ja, det här blir ju snart gjort. Om det nu är som receptionisten sa om 15 min.
Men den tjejen har ju ingen tidsuppfattning.
Tjejerna börjar med att klippa naglarna. Därefter ner med fötterna i varmt fotbad. Nu böjer sig tjejerna tills de är dubbelvikta och tar fram en svamp med en hård yta på ena sidan. Som de skrubbar hela foten med. Blir nästa som att de raspar förhårdnader runt hela foten, även översidan.
De sliter ordentligt.
Sen blir det pedicure i kanske 20 min. Per fot.
Varje tjej pysslar med mina naglar i ca 30 min var. Sån här nagelbehandling har jag aldrig varit med om tidigare. Så fina naglarna blir.
Sen blir det ca 15 min massage av fot och underben ända upp till knät.
Så summa summarum 2 x 45 min behandling. För 120 DM som är något mindre i sek.
Men fy vilken arbetsställning för tjejerna.
Jag tackar för gott arbete. Lägger ett tiodirhamsmynt i handen när jag säger adjö till var och en. Säger att myntet är till dig själv. Den lilla dricksen är de verkligen värda.
Lämnar salongen strax före 18. Går förbi en glassmonter köper en stor kula för 12 DM och sätter mig ner vid ett bord för att äta.
När jag går hem börjar det att blåsa upp. Det blir kyligt eftersom jag inte tog på mig jackan när jag gick hemifrån.
Kommer hem innan det blir mörkt.
Som extremt sent em - mellis blir det en fjärdedels melon och ett glas tyskt Rumtopt.
Sen skriver jag detta. Skall titta på Rapport i kväll.