Dag 72
Lämnar parkeringen vid 9 - tiden. Försöker ställa in gps:en på landet Marocko. Men det går ej. Så jag får köra efter eget huvud, utan en papperskarta. De större städerna är Tetuan, Rabat Casablanca samt Agadir. Bör kunna gå med hjälp av vanliga statliga vägskyltar.
Kör mot gränsen till Marocko. Vilket blir 2 km.
Kort kö på den spanska sidan. Bara att köra igenom, inga frågor.
När jag kommer till den Marockanska tullen öppnar de en ny fil för mig. Jag var ensam HB. En civilklädd man kommer fram och säger på franska att jag skall gå ur bilen och fram till kuren. Tar med mig pass, körkort och registreringsbeviset för HB.
Det finns en enorm mängd uniformerade män. Så vad har denna civilist där att göra?????
Jag vet inte om det är tullen eller polisen som jag är hos. Men tjänstemannen skriver in mig på sin dator. Först körkortet, registreringsbeviset samt lägger in passet i en maskin. Skall förmodligen kopiera någon sida. Han frågar om jag har något att förtulla. Svaret blir nej. För jag vet inte hur mycket alkohol som man får ta in. Jag har ju med några vinare och ett par starksprit.
Jag får så småningom tillbaka mina handlingar + ett litet papperskort med uppgifter på. Som t.ex. att jag får vara kvar i landet till 1 / 6. På lappen står även mitt registreringsnr och mitt namn.
Nu kommer civilisten fram och säger på engelska att han önskar något. Jag skall väl få något. Jag skakar på huvudet och åker därifrån. Han ville väl ha några dirham får sina tjänster som jag absolut inte har bett om. De uniformerade får väl tala om vad som skall ske.
Får köra fram till nästa tjänsteman som skall kolla mitt pass och den lilla lappen. Kör mot utfarten men blir stoppad. Nu skall det ske en kontroll. Jag får backa och parkera. Går ut. Får vänta kanske en kvart innan två uniformerade tjänstemän kommer fram. De frågar hur många personer som är med. Jag svarar att det bara är jag.
Jag måste öppna en av de två garagedörrarna. Tjänstemannen böjer sig och tittar in, lyfter på några kartonger. Där har jag två P11
r och en platta öl samt verktyg torkställning mm mm. Andra sidan bryr han sig inte om. Sen vill han gå in. Jag öppnar dörren och ber honom kliva på. Han ser sig om. Vill att jag öppnar den svarta dörren till kylen. Tittar in i duschen går fram till sovrummet. Jag öppnar dörren till toan. Garderoberna bryr han sig inte om. Jag tror att de vill kontrollera så att jag inte smugglar in någon person.
Jag är väldigt tveksam (fördomsfull kanske man skall säga) till om någon verkligen har försökt att smuggla in en europe i landet.
Nu får jag köra till utfarten. Där får jag visa upp passet för tredje gången. Sen ut via en vänster högersväng som är så trång att en tjänsteman kommer fram och flyttar på ett staket så att det räcker med att backa en gång och göra ett omtag. Det var ju omtänksamt. Men de tänker väl på att en kö kan uppstå om jag skall hålla på en stund med ett flertal omtag.
Nåväl allt gick bra. ca en halvtimme tog proceduren.
Nu är siktet inställt på Tetuan. Första större staden i nordöstra delen.
Kör vägen fram. Kommer till ett litet samhälle, där ser jag en bankautomat. Stannar en bit längre fram och går tillbaka för att ta ut lite Marockanska dirham. Begär kvitto men får inget. Så jag går in till banken och säger att jag inte fick något kvitto. En tjänsteman följer med mig ut. Frågor hur jag har gjort. Att ge sig in i en så svår diskussition på franska är inget vidare - men jag måste ju försöka att göra mig förstådd. Han säger att maskin trasig.
Jag följer med honom in igen. Visar upp en 100 sedel och frågar hur många Euro motsvarar detta. Svar 10. Ok då är det ungefär 1:1 mot SEK.
Vilket alltid är bra att veta när jag så småningom skall handla.
Kör vidare. Plötstligt blir det betalväg. Jag svänger av mot Smir (tror jag). Jag kör helst på vanlig väg. Efter en lång högerkurva ser jag nu en ny betalstation. Vad i h...e. Finns det ingen möjlighet att köra utanför motorvägar som kostar extra!!
Jag backar tillbaka ( ingen trafik som kör om mig) och kör in på motorvägen igen. Kostar 20 dirham att åka vidare. Ok ingen större uppoffring. Motorvägen har ju bra standard, med två filer på varje körbana. Går ju lite fortare att komma söderöver.
I Tetuans omgivning ser jag att diesel kostar 9,89, 9,87. Det blir ju ungefär som i Cetuta.
Här är landskapet mycket vackert. Djupa dalar, höga berg och gröna åkrar.
Men eftersom min hovfotograf flög hem till Sthlm den 14:e dec så blir det inga bilder under färden.
Efter en stund ser jag en polis som håller en fartkamerapistol i handen. Snart även en gång till. Vid tredje tillfället ser jag en polis sitta i en bil med fartkamerapistolen riktad mot mig. Ingen åtgärd. För jag kör ca tio km lägre än vad skyltar anger. Vill inte ha böter eller en massa frågor. Ett otal poliskontroller kör jag igenom utan att bli stoppad. Tappade räkning men ca tio st tror jag.
I mindre byar är det många barn och unga som vinkar. Vilket jag uppskattar.
Efter ca 15 mil ser jag ett dieselpris på 9,84. Nu har jag drygt 3 / 4 dels tank kvar. Men tänker att jag stannar nästa gång som jag ser ett så bra pris. Men den tappen ser jag för sent och vill inte vända. Det var ju en del pb 1 efter mig. Men efter ytterligare ca 7 mil så ser jag en liten tapp med priset 9,69. Bra att jag körde förbi de andra stationerna. Nu svänger jag av vägen efter tappen och backar tillbaka bredvid vägen.
Får i 28 lit. Men fullt är ju fullt. Måste ändå tanka innan Agadir.
Frågar om det går bra att betala med Visa - kortet. Men nej, endast kontanter. Fick inget kvitto. För mannen tog betalt vid pumpen. Priset kan ju ev bero på "kreativ" bokföring.
Kör ända fram till Kenitra. Stannar på den stora Avenyn Mohamed V. Tänker sova här. Det är två filer + parkering i varje riktning. Livlig trafik och ett fasligt tutande.
Tar en lång promenad, för att stäcka ut benen efter en lång kördag. På tillbakavägen ser jag affären, Orange. Som några här har skrivit om. Det börjar bli sen em så jag lagar middag och äter i lugn och ro. Därefter tar jag med mig lapptoppen och usb- stickan till affären. Säljaren talar endast franska. Det finns ingen möjlighet att köpa ett simkort som passar till min Tele2 sticka. Några stickor har han inte att sälja. Så det blir ingen affär.
Körde 29,1 mil. Då är det minst 50 mil kvar till Agadir.