• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 57 söndag 22 / 12

Idag gör solen tappra försök att tränga igenom molntäcket.

Vid tio - tiden går jag ut och sätter mig på en träbänk på strandpromenaden i fullt solsken, äntligen!

Sitter och läser i över en timme. När jag har läst ut boken om Stockholm reser jag mig upp, för att ta en promenad utefter stranden.

Men ser till min fasa att det står en polisbil på gatan framför min HB. Så jag går lugnt hem, för att ha koll.

En personbil står framför polisbilen. En polis pratar med en kvinna den andra polisen med en man. Skönt det gäller inte oss i HB. Det blir mycket pappers-skrivande. Förmodligen får de böter för någon trafikförseelse.

Jag kollar i över en timme. Det kommer flera bilar som stannar här och samma procedur startar igen.

Jag går ut och "talar " med en fransos. Han försöker på sin franska att förklara läget. Det gäller inte oss. Personbilsförarna får böta 25 E skriver han i sanden.

Skönt!

Jag går hem och lagar lunch.

Sen ut igen, fast nu är det mulet. Jag går ner i havet i kortbyxor och med en termometer i handen. Går ut en bit för att kunna ta tempen, det är 15 grader.

Går hem med tempen och vidare på en längre promenad till campingen. Går in för att kolla standarden. Den är mycket dålig speciellt hygienutrymmena behöver rustas upp. Många campar där ändå.

Går hem. Läser en annan bok, denna gån blir det Tage Danielssons "Paketet".

På kvällen blir det patiens,

Startade ej motorn idag.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 58 måndag

Börjar dagen efter frukost med att surfa. Väder här och väder där. Här i Monte Gordo skall det bli solsken kl 10 och resten av dagen, liksom även i morgon, julafton. Ca 18 grader mitt på dagen. I västra Spanien 2 grader kallare i övrig ganska lika. Så jag stannar här och solar. Badar förmodligen inte i dag.

Ser plötsligt att solen håller på att gå upp. Stänger av lapptoppen , tar kameran och ut. Vill ju gärna fota lite.

Ser plötsligt en traktor som drar en båt på sandstranden ner mot havet. Dessutom ner i vattnet nästa ända upp till navet. Sen kopplas repet ifrån och traktorn vänder för att sen bakifrån skjuta på båten med de långa gafflarna, som är försedde med gamla bildäck.

Monte Gordo 23 dec 011.JPGMonte Gordo 23 dec 018.JPG

Vänstra bilden traktorn drar båten högra bilden traktorn skjuter på och är ute i havet. Lite svårt att se kanske. Hade inte långa teleobjektivet med mig. Men bilden nedan så är traktorn på sin parkeringsplats.

Monte Gordo 23 dec 020.JPG

Efter mellis tar jag en promenad in till centrum för att köpa apelsiner och mörkt bröd. Hittar en liten affär, som inte tillhör kedjornas stora butiker. Här hittar jag stora och vackra apelsiner till priset av 0,79 E per kg.. Häromdan fick jag betala 1,00 E per kg i den stora kedjebutiken.

När jag kommer hem så är jag nyfiken på de nyinköpta apelsinerna. De smakar mycket bättre än de från den stor kedjebutiken. Varför vet jag ej. Misstänker att båda är härifrån Portugal, men glömde att fråga. Kan ju inte landets språk.

Men imorgon skall jag gå tillbaka till den lilla butiken och köpa några kg till.

På em hände inget särskilt. Satt i solen på strandpromenade och läste.

Dag 59 Julafton.

Är kvar i Monte Gordo.

Låg kvar i sängen ända till 6.30. Det var första gången denna resa.

Så en sen frukost bestående av äggstanning, två stora ägg, en dl Sojacuisine ½ dl vatten.
Måste ju ha lite omväxling till mina vanliga kokta ägg.

På morgonen kommer polisen på besök. Pratar länge med mina grannar till vänster. Jag går ut efter en stund för jag misstänker att han även vill tala med mig. Så ut med trappsteget och ner på marken går jag. Polisen meddelar på engelska att camping ej är tillåten här på ödetomten. Men det var ju ok häromdan tänkte jag, men sa inget. Inge ide att upponera sig i främmande land. Problemet var att jag ej hade fällt in trappsteget meddesamma efter att jag hade använt det. Så in med armen snabbt som ögat för att fälla in trappsteget igen. Nu frågade jag polisen om det var ok. Nu campar du inte - så det är nu ok. Granne till höger hade ett fönster på långsidan utfällt Det betyder camping och är ej tillåtet. Så även där blev det tillsägelse.

Men inga av oss sju HB fick några böter, tack och lov. Så nu kan vi andas lugnt igen.

Ringde alla barn och önskade God Jul. Blev en lång stunds prat om livet i allmänhet, mm mm. Så mellis blev senare än vanligt. Eftersom det är julafton så bestämde jag att äta lunch på restaurang. Passade ju extra bra idag, de serverar ju ingen lunch kl 11 då jag normalt äter i bilen, eftersom alla mattider blev förskjutna p.g.a. av att jag gick upp så sent.

Jag åt "Grilled Cuttle fish" det var en besvikelse. Segt var det samt inga kryddor.

Kommer tillbaka till bilen efter 14. Byter om till badbyxor tar fram solstolen packar ner min bok, solglasögon, ett badlakan, en termometer och en kall öl, som jag lägger in i en plastpåse som jag lägger in i ytterligare en plastpåse för att behålla kylan.

Kl 14.30 lämnar jag min HB och går över gatan och ner till sandstranden. Placerar solstolen ganska nära havet. Tar fram termometer och går ut en bit i havet. Det är 16 grader +.

Så jag bestämmer mig för att ta ett dopp, ett snabbt dopp.

Ställer termometern först i skuggan och sen i solen. Sätter mig på badlakanet i solstolen, för att läsa. Kollar tempen en stund senare. Den visar 18 grader i skuggan och 22 i solen.

Det blir en skön stund på stranden.

Hemma äter jag en apelsin och en kivi till middag. Blir kanske lite ost med kex senare i kväll.

Kvällen tillbringas här på klubben. Sen läsning och en stund med "Bomans Flickor" som min farfar uttryckte sig ibland, liksom även min far.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Den här korta stunden inkl tre bilder "kostade" 0,1 GB av min surf. Inte så farligt.

Så jag kan lägga upp några bilder varje dag resten av året, tro och hoppas jag. Vill ju ha lite surf kvar dagen före nyårsaften för att ev kolla av om det är något viktigt på mailen och banken.

Raasken

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Gösta o god fortsättning på julen!

Betr. bilder så använder jag ett gratisprogram som heter:
FastStone Image Viewer
FastStone Image Viewer - Powerful and Intuitive Photo Viewer, Editor and Batch Converter
Vår katalogmakare på jobbet gav mig tips om det programmet för mer än 10 år sedan.

Programmet uppdateras regelbundet, förvisso manuellt
d.v.s. du kollar på deras hemsida om det kommit en ny version,
då laddar man ner den, lätt som en plätt! :)
Menyerna är dessutom på svenska.
"Ta bort röda ögon" funktionen är en användbar favorit.

Jag testade nyss att konvertera en JPEG till PDF.
Markera bilden, välj Spara som, byt filformat till PDF, klart!
183 kB JPEG blev 111 kB PDF.
Men jag vet inte hur det påverkar hanterbarheten av bilden framgent.
Gissar att PDF är mera låst?

Jag har ca 4000 bilder som tar ca 6 GB på min dator.
Bilderna åker alltid in i datorn så snart tillfälle ges.
Hoppas det finns någon som kan mera om detta ämne o kan ge dig utförligare råd.
Mvh Raasken
Ps. Reflektera gärna över hur det avbildade jämförpriset är uträknat... :)

Bilagor

• Jfr-pris_ICA.JPG
    Jfr-pris_ICA.JPG
    182,4 KB · Visningar: 89
  • Jfr-pris_ICA.pdf
    110,9 KB · Visningar: 63

cgwik

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2025
PDF-program använder som regel jpg för att hantera bilder så om bilden blir mindre som pdf än som jpg beror det troligen på att pdf-programmet är inställt för att komprimera bilden hårdare. Då är det bättre att göra en sådan komprimering i ett bildbehandlingsprogram och fortsätta att ha bilden i jpg-format.
Det finns framför allt två saker som påverkar hur stor en bildfil blir i kB räknat.
Det ena är bildstorleken i pixlar på bredd och höjd. Där är det ett ganska linjärt förhållande. Halverar du antalet pixlar på bredd (och därmed höjd) blir bilden nästan bara ca en fjärdedel av den ursprungliga. Den största upplösningen behöver du om bilderna skall skrivas ut.
Det andra som påverkar är komprimeringsgraden. Den högsta kvalitén behöver man som regel bara om man skall skriva ut bilden i ett stort format, för att visa på en bildskärm kan man välja lite lägre kvalité, dvs högre komprimering. Har man för hög komprimering blir bilden grovkornig, så man får inte sänka kvalitén allt för mycket.
Om man minskar bildstorleken till 1920 pixlar på bredden och sänker kvalitén lite så kan man minska bildstorleken på en vanlig kamerabild från ca 4000 kB till ca 400 kB. Det är som regel ingen synlig skillnad för den som tittar på datorskärmen, men det snabbar upp din uppladdning av bilder och tar mindre mängd av din datatrafik. Det underlättar även för den som har en långsam förbindelse eller har begränsad datamängd när man vill titta på dina bilder.
Har tagit en av Göstas tidigare bilder och krympt den till 1920 pixlar på bredden och bara Medium bildkvalité. Skillnaden är marginell så länge som man inte zoomar in kraftigt. Göstas original överst.

/CG

Silves Lagos 019.JPG
Silves Lagos 019_edited.jpg

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025
Om man ska visa bilden på nätet, dvs på Husbilsklubben.se, så räcker det med att ha 900 pixlar på längsta sidan. Komprimering till ”medium” är ok. Detta konsumerar inte så mycket kraft. Oftast finns det möjligheter i ett bildbehandlingsprogram att minska storleken.

Toppen