Dag 58 måndag
Börjar dagen efter frukost med att surfa. Väder här och väder där. Här i Monte Gordo skall det bli solsken kl 10 och resten av dagen, liksom även i morgon, julafton. Ca 18 grader mitt på dagen. I västra Spanien 2 grader kallare i övrig ganska lika. Så jag stannar här och solar. Badar förmodligen inte i dag.
Ser plötsligt att solen håller på att gå upp. Stänger av lapptoppen , tar kameran och ut. Vill ju gärna fota lite.
Ser plötsligt en traktor som drar en båt på sandstranden ner mot havet. Dessutom ner i vattnet nästa ända upp till navet. Sen kopplas repet ifrån och traktorn vänder för att sen bakifrån skjuta på båten med de långa gafflarna, som är försedde med gamla bildäck.
Vänstra bilden traktorn drar båten högra bilden traktorn skjuter på och är ute i havet. Lite svårt att se kanske. Hade inte långa teleobjektivet med mig. Men bilden nedan så är traktorn på sin parkeringsplats.
Efter mellis tar jag en promenad in till centrum för att köpa apelsiner och mörkt bröd. Hittar en liten affär, som inte tillhör kedjornas stora butiker. Här hittar jag stora och vackra apelsiner till priset av 0,79 E per kg.. Häromdan fick jag betala 1,00 E per kg i den stora kedjebutiken.
När jag kommer hem så är jag nyfiken på de nyinköpta apelsinerna. De smakar mycket bättre än de från den stor kedjebutiken. Varför vet jag ej. Misstänker att båda är härifrån Portugal, men glömde att fråga. Kan ju inte landets språk.
Men imorgon skall jag gå tillbaka till den lilla butiken och köpa några kg till.
På em hände inget särskilt. Satt i solen på strandpromenade och läste.
Dag 59 Julafton.
Är kvar i Monte Gordo.
Låg kvar i sängen ända till 6.30. Det var första gången denna resa.
Så en sen frukost bestående av äggstanning, två stora ägg, en dl Sojacuisine ½ dl vatten.
Måste ju ha lite omväxling till mina vanliga kokta ägg.
På morgonen kommer polisen på besök. Pratar länge med mina grannar till vänster. Jag går ut efter en stund för jag misstänker att han även vill tala med mig. Så ut med trappsteget och ner på marken går jag. Polisen meddelar på engelska att camping ej är tillåten här på ödetomten. Men det var ju ok häromdan tänkte jag, men sa inget. Inge ide att upponera sig i främmande land. Problemet var att jag ej hade fällt in trappsteget meddesamma efter att jag hade använt det. Så in med armen snabbt som ögat för att fälla in trappsteget igen. Nu frågade jag polisen om det var ok. Nu campar du inte - så det är nu ok. Granne till höger hade ett fönster på långsidan utfällt Det betyder camping och är ej tillåtet. Så även där blev det tillsägelse.
Men inga av oss sju HB fick några böter, tack och lov. Så nu kan vi andas lugnt igen.
Ringde alla barn och önskade God Jul. Blev en lång stunds prat om livet i allmänhet, mm mm. Så mellis blev senare än vanligt. Eftersom det är julafton så bestämde jag att äta lunch på restaurang. Passade ju extra bra idag, de serverar ju ingen lunch kl 11 då jag normalt äter i bilen, eftersom alla mattider blev förskjutna p.g.a. av att jag gick upp så sent.
Jag åt "Grilled Cuttle fish" det var en besvikelse. Segt var det samt inga kryddor.
Kommer tillbaka till bilen efter 14. Byter om till badbyxor tar fram solstolen packar ner min bok, solglasögon, ett badlakan, en termometer och en kall öl, som jag lägger in i en plastpåse som jag lägger in i ytterligare en plastpåse för att behålla kylan.
Kl 14.30 lämnar jag min HB och går över gatan och ner till sandstranden. Placerar solstolen ganska nära havet. Tar fram termometer och går ut en bit i havet. Det är 16 grader +.
Så jag bestämmer mig för att ta ett dopp, ett snabbt dopp.
Ställer termometern först i skuggan och sen i solen. Sätter mig på badlakanet i solstolen, för att läsa. Kollar tempen en stund senare. Den visar 18 grader i skuggan och 22 i solen.
Det blir en skön stund på stranden.
Hemma äter jag en apelsin och en kivi till middag. Blir kanske lite ost med kex senare i kväll.
Kvällen tillbringas här på klubben. Sen läsning och en stund med "Bomans Flickor" som min farfar uttryckte sig ibland, liksom även min far.