• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 53 onsdag 18 / 12 del 1

Tar tåget 7.35 till Tavira. Glömde att fråga hur många hållplatser som jag skulle åka. Steg av vid första. Går av och börjar promenera. Går länge innan jag ser en vägvisning till Lidl.

När jag kommer fram till Lidl ser jag meddetsamma det "runda" gula huset. Det var böjt i gatukorsningen. Kollar ordentligt på väggen för att försöka lista ut på reklamtexter vilket som är en affär / verkstad som kan tänkas vara en dataverkstad. Tror att jag har förstått vilken det är. Ser att de öppnar först kl 9.30 och nu är kl ca 8.15. Tog ju tåget två timmar tidigare än vad manen sa till mig igår.

Eftersom jag fick ont i höger fot igår vill jag inte gå runt i stan, som jag egentligen hade för avsikt med att ta ett tidigare tåg. Går istället gatan fram till första öppna fik.

Beställer, på dålig spanska, en stor kopp kaffe med mjölk och en smörgås med ost och skinka. De har endast croisante, så det får bli det. Servisen frågar om jag vill ha smör också. Vilket jag inte vill ha.

Jag går ut på trottoaren och sätter mig. Det är skapligt varmt, tar av mig jackan. Många inne på fiket sitter med jacka på. Det är ju vinter - så förmodligen tycker lokalbefolkningen att det är kallt.

Det blir en timmes fikapaus och välbehövlig vila för min onda högerfot.

Ser en märklig väggmålning på andra sidan gatan. Talar om lite om olika europeiska länder.
Foto kommer ikväll.

Vid 9.30 står jag utanför den dörr som jag tror är rätt. Går in och frågar om de kan hjälpa mig. Detta är en försäljningsbutik. Så en anställd följer mig ut till trottoaren och pekar på en skylt längre ner och säger att där finns tekniker.

Jag går dit. En man är före mig. Väntar en god stund. När det blir min tur lyckas jag på engelska framföra mitt ärende. Mannen knappar lite på lapptoppen. Jag studerar noga vad han gör. Efter två - tre minuter visar han en portugisisk internettsida och säger att allt är ok.

Jag frågar om det inte är något han behöver installera. Nej, det är inget fel på lapptoppen.
Jag frågar vad det kostar. Inget säger han. Jag tackar, med ett av de få portugisiska ord som jag har lärt mig.

Går till Lidl. Vid entrén ser jag att det är gratis Wifi på Lidl. Tar upp lapptoppen för att kolla. Kommer in via Lidls Wifi men ej ut på nätet i övrigt. Testar lite olika sidor - men nej.

Går in och handlar ett nät mandariner eller om det är klementiner.

Går därefter till tågstationen. Visar ett foto på mobilen på den station som jag vill åka till samt mitt pass. Passet för att få seniorrabatt. Tågresan kostar 75 cent. Det är två stationer bort. Jag gick ju av för tidigt i morse.

Går hem och testar om jag kommer in på campingens Wifi. Efter några minuters knappande så är jag nu här och utnyttjar campingens nät och kostnad. Som så många andra är det "någon annan som betalar". Vilket jag nu behöver utnyttja eftersom min surf är på upphällningen efter många timmars SVT-play tittande tidigare i denna månad.

Nu kl 11,30 lokal tid börjar det att regna igen.

Eftersom jag gärna vill lägga upp lite foton från de senaste dagarna och läsa andra trådar här på klubben så kommer jag nu att gå till receptionen och boka in två ytterligare dagar.

Med gårdagens sol så laddades batteriet upp till 99 %.

Mina tidigare inlägg gjordes från telefonen. Det blev förmodligen lite oavsiktliga stavfel p.g.a. att tangenterna är så nära varandra.

Senare idag eller ikväll kommer lite bilder.

Fortsättning följer.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 53 del två.

Har nu bokat ytterligare två dagar här på campingen. Som ligger lite öster om Tavira.

Tänkte visa en bild. Men just nu går det ej att ladda upp bilder. Vet inte varför. Wifi har fungerat hela em när jag har besvarat en del mail. Samt skrivit här.
Provar med bilder ikväll.

Det regnar nu. Har ej varit någon sol överhuvud taget idag. Så en bra skrivare-dag.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Wifi här på campingen fungerar att läsa, skriva och se på SVT play men ej att lägga upp bilder.

Tyvärr, jättetråkigt.

Får försöka efter jul när alla fakturor mm är registrerade och inlagda på banken för betalning. Innan jag gör helt slut på surfen. Att köpa något lokalt i Portugal eller Spanien verkar helt onödigt eftersom jag kommer att lämna Europa för Marocko den 2:a eller 3:e januari. Då har jag även påbörjat en ny surfperiod med det avtal som jag har med Tele 2.

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025
Fungerar verkligen ditt surfpaket i Marocko? Tror att det blir förvånansvärt dyrt. Kollade med Tele2 om Marocko. Separat surfpaket för Afrika 249 kr för 200 mb, 299 kr för 500 mb. Dessa volymer räcker ju ingenstans.

Om det är på detta sätt, se till att koppla bort all uppdatering på telefon, padda och dator. Under en resa till Kroatien för ca 4 år sedan, köpte jag till 1 gb från Telia. Denna gb räckte i 7 timmar, sedan fick jag sms som sa att surfen var slut. Det var automatiska uppdateringar som konsumerat surfmängden utan att jag såg något på telefonen.

Hoppas du får en fin tripp utanför Europa.

Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 54 torsdag = dag 4 på Camping Ria Formosa.

Campingen ligger i orten Cabanas de Tavira. Den närmaste järnvägshållplatsen heter Conceicao. Så stod det på biljetten som jag köpte igår.

I natt har det regnat. Mest hela tiden. Några gånger avbrutet med ett fruktansvärt hårt och intensivt "vattenfall" som gjorde att jag vaknade.

På tidig morgon skriver jag en massa God Julhälsningar på mailen.

Får svar från några personer ganska direkt. Vilket ledde till en mailkonversation. Med några som jag inte hade talat med på en mycket lång tid. Vilket var roligt att återta kontakterna.

Kollade på lite nyheter via SVT play.

Surfade runt lite för att kolla upp ev ny mobil - och surf operatör. Telia hade en beräknad väntetid på 40 min så den avbröt jag. Telenor har inget att erbjuda för Marocko. Universal Telecom hade 20 GB surf för 269:- sek per mån. Men de kan ej skicka simkort till en camping. Teleness hade stängt av sin tel.

Telenors förslag är att använda Wifi från en camping och ringa eller smsa via Wats upp genom campingens Wifi. Tele 2 som jag har är mycket dyra 500 MB för 249:- (SEK) för surf och 15:-- per min om jag ringer till Sverige. 4:-- per sms.

Jag tror nu att jag får köpa något i Agadir när jag kommer fram i vecka 1 eller vecka 2.

Det lär ta ett par dagar att köra dit ifrån Ceuta. Då blir det inget skrivet de dagarna.

Efter lunch tar jag 13.05 tåget in till Tavira för en lång promenad. Hittar en galleria. Går in och finner en Vodafonbutik. De kan erbjuda ett surpaket på 1,5 GB. Men säljaren tyckte inte att det var något för mig att satsa på. Vilket jag instämde i.

Under promenaden till järnvägsstationen började det att regna kraftigt. Som tur var hade jag tagit med mig mitt stora paraply. Så frisyren kunde hålla stilen trots blåsten. Däremot så blev baksidan på långbyxorna genomsura.

Tog en em fika på stan och tåget hem vid 15.30 -tiden.

Ikväll blir mera SVT play nyheter.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tyvärr så äger jag inga. Men tack för tipset. Kan kanske köpa några i Agadir eller Marrakech
I souken i Marrakech finns det säkert. Gäller bara att hitta rätt gata eftersom utbudet är uppdelat på olika gator och områden. En häftig upplevelse. Ge dig bara in i gyttret och ströva omkring utan att bry dig på var du är. Du kommer att gå vilse men jag har aldrig hört att någon försvunnit helt. Ät middag någon kväll på Djeema El Fna. På dagarna är där ormtjusare, tandläkare Mm Mm och på kvällen massor av små enkla restauranger/gatukök.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 55 fredag.

Det har som vanligt regnat en hel del. Till lokalbefolkningens glädje.

Lyckdes att komma ut på internet med lapptoppen på morgonen. Men kl 9 och senare är det ej möjligt. Men tydligen här på telefon. Märkligt. Såvida telefonen går ut via mitt eget abonnemang hos Tele 2.

Efter lunch kommer jag att lämna campingen och köra österut.
Har inte bestämt hur långt. Kanske ända in i Spanien.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 55 del 2

Det blev inte Spanien idag.

Körde till Vila Real de S to Antonio. Handlade mat på Pingo doce, som är en mycket bra butikskedja, i mitt tycke. Köpte även lpg. Mannen som ägde stationen var missnöjd med att alla länder inte har följd EU - direktivet och gått över till en sorts fattning på munstycke och adapter.

Vilket jag håller med om. Körde in i stan och följde skyltarna till "piscinan". Den verkade stängd så jag fortsatte och stannade, för natten, i utkanten av stan på en vanlig gata.

Det var nu tidig em så jag promenerade en lång stund, ca 1½ timme. I centrum är många gator avstängda för biltrafik. Kom även fram till floden, Rio Guadiana, som skiljer landet ifrån Spanien.

Ingen sol såg jag idag. Mest lätt regn hela tiden.

Körde 2,1 mil

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 56 lördag 21 / 12

Vaknar tidigt, som vanligt. Det regnar, som vanligt. Äter mina två frukostägg, som vanligt. Men denna vecka har jag inte köpt färdigblandad juice längre. Utan nu äter jag en apelsin eller två mandariner / klementiner istället. Lär ju vara mer hälsosamt, har jag förstått.

Frukosten tar därmed lite längre tid. Men vad spelar tid för roll nu när man är "statsanställd" som en del uttrycker sig om oss seniorer som äntligen har slutat att förvärvsarbeta. Och inte längre är stoppklossen "Orvar" utan låter de unga ta över.

Ja, vad har vädret för betydelse egentligen? Det är ju bara att "gilla läget" som politiker brukar uttrycka sig. Man får ta fram paraplyet när man skall gå ut på stan. Ev. byta till torra kläder när man kommer hem igen. Det finns de som har det värre än oss "husbilsseniorer". (nu fick jag till ett nytt ord).

Efter promenaden blev det lunch i bilen. Därefter körde jag ut mot naturen vid havet. Men finns inga p - platser för HB så det var bara att vänd.

Körde istället till den närbelägna förorten Monte Gordo, vid havet. Här har jag nu parkerat på en ödetomt tillsammans med fem HB från Holland och en från Frankrike.

Det blev en promenade även här, med paraplyet i högsta hugg. Som försökte att blåsa iväg. Men jag var starkare än vinden, denna dag i alla fall.

På sen em började solen att göra tappra försök att tränga igenom molntäcket. Det blev i varje fall 10 min svagt solsken, som jag tog vara på.

Körde 7 km

Toppen