Dag 52 onsdag.
Efter fm thé med smörgås gör jag mig redo för avfärd. Stannar till och utför de "obligatoriska! vattenarbetena innan jag checkar ut och betalar 16 euro. Skulle ha köpt el också med trodde att min körning på ca 50vmin skulle ladda batteriet till fullo. Men tji fick jag för vid sjutiden slocknade alla lampor och laddningen av laptopen upphörde.
Kör in till Tarifa via den västligaste infarten, för där vet jag att man kan tanka lpg, eftersom jag gjorde det för ca två år sedan. Betalade 0,789 per liter. Vilket motsvarar 17,358 för en P 11 som man kan få byta till sig för 15 euro, åtminstånde i Almeria. Jag som alltid har trott att det är billigare att tanka lpg än att byta flaska. För i Sverige är det det. Men man slipper ju att lyfta den ca 25 kg tunga flaskan och få in den i det trånga gasskåpet. Men jag skall ändå byta min spanska flaska om jag hittar en med propangas i. För har i Tarifa hade de endast med Butan och det fill jag inte ha. För Siv (Livibil) skrev här ovan att de hade nattfrost och då funkar inte Butangas.
Körde sedan på stora gator upp till den stora grusplansparkeringen vid Lidl och östra infarten. Här träffade jag Jan och Elisabeth. Vi satt och pratade några timmar.
Tack Elisabeth och Jan för en trevlig em.
Efter lunch körde jag stora vägen till Estepona och parkerade på den stora grusplanen vid småbåtshamnen, Här stod min kära Lottie och jag 27 & 28 feb 2019.
Visa bilaga 220758 Visa bilaga 220770
Såg en intressant text på baksidan av en tysk HB
Visa bilaga 220760 Visa bilaga 220759
Idag var det endast lite vind här bredvid min HB och häcken bakom. Så fram med solstolen mm och iförd endast kortbyxor läste jag i min bok.
Idag lagade jag all mat på gasspisen eftersom batteriet inte är fulladdat. Dessutom väntar jag avsiktligt med dagens noteringar till imorgon.
Numera lägger jag ofta passians på kvällen med endast en lampa tänd. För att läsa i boken krävs det flera lampor.
Det är en av skillnaderna mellan fricamping och att betala för el på en vanlig camping eller ställplats. Som fricampare får man tänka efter hur man använder el, vatten mm.
Körde 7,5 mil Vilket inte är mycket med tanke på att ladda bodelsbatteriet.
Dag 53 torsdag.
När jag ringde till min kära särbo Lottie idag på morgonen talade vi en del om vad vi skall göra i mars månad. Sista veckan i februari skall jag försöka få in bank ID på min spanska telefon när jag besöker mitt bankkontor i Tyresö. Skall bli intressant att se om de accepterar min spanska telefon eller om jag endast får en dosa och ett plastkort.
Satt ute och läste i solen på fm. Idag läser jag Henning Mankells bok "Danslärarens återkomst" eftersom jag igår läste ut boken "Heroine".
På em blev det en jättelång promenad i "stan" och på hemvägen tog jag strandpromenaden.
Fina blomsterarrangemang på en av de större gatorna.
Visa bilaga 220767 Visa bilaga 220768
Såg en traktor som flyttade sand men varför skulle det bli sådana här vallar med jämna mellanrum.
Visa bilaga 220769
Såg att här finns en stranddel där det är förbjudet att röka. Tänkte fota skylten men då var batteriet urladdat. Dessa nya smarta telefoner kräver mer laddning än vad jag tänker på.
Efter en stund ser jag en stor folksamling. Det är en stor val som har hamnat på stranden idag kl 11. Den var troligen död innan den kom in. Nu skulle den lyftas upp på en semitrailer med hjälp av en jättestor kran. Jag stannade naturligtvis en stund och tittade på. Lyftet tog tid men gick bra. Verkligen synd att jag inte kunde fota.
Nedan koopierar jag in en artikel ifrån "Svenska Magasinet"
"En död val som mäter mellan 12 till 15 meter har strandat på La Rada-stranden i Estepona i morse. Händelsen väckte stor uppmärksamhet och många tog sig till stranden för att se valen. Forskare från Aula del Mar och Instituto Oceanográfico är på plats för att klarlägga orsaken.
Enligt uppgifter i
Diario SUR ska det röra sig om en sillval som ingår i familjen fenvalar som är den största efter blåvalen. Den kan väga upp emot 70 ton.
Valen tros ha varit död i cirka tio dagar.
Dagens händelse beskrivs som ”mycket sällsynt”. Varje år inträffar det bara en eller två gånger att valar strandar längs Andalusiens kust. Att det inträffar mellan Estepona och Málaga är mycket sällsynt."
Körde bara ca 50 meter för att byta plats.