• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

göra solcell strömlös

F

F.d. 73249

Guest
jag behöver flytta o förlänga kablen som kommer från solcellen.
då klåpparen som har monterat den har dragit kablen rakt över badrumstaket. ser för jävligt ut.
räcker det att dra typ en tjock filt eller svart sopsäck över panelen för att den inte ska ge ström
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det räcker med en säck,
Det är ingen fara med spänningen från en 12V solpanel, även om du "kortsluter" +/- från panelen så ska de inte ta skada, men kolla gärna med leverantören/tillverkaren, eller täck över panelen ifall du kommer åt.
Däremot kan flera solpaneler som är seriekopplade till högre spänning orsaka en ljusbåge.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Ja det räcker med en säck,
Det är ingen fara med spänningen från en 12V solpanel, även om du "kortsluter" +/- från panelen så ska de inte ta skada, men kolla gärna med leverantören/tillverkaren, eller täck över panelen ifall du kommer åt.
Däremot kan flera solpaneler som är seriekopplade till högre spänning orsaka en ljusbåge.
Solcellerna levererar väl ofta bra mycket mer än 12v? Det är väl regulatorns uppgift att ta ned det till 13-14V?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Solcellerna levererar väl ofta bra mycket mer än 12v? Det är väl regulatorns uppgift att ta ned det till 13-14V?
Javisst, en 12V solpanel har obelastad en spänning på ca. 20-22V, och belastad ca. 17-18V. (varje cell ger ca. 0,5-0,6V) Sen regleras spänningen ner till lämplig spänning beroende på vald batterityp.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej. Oroa dig inte, klipp kabeln efter behov. Det blir inga ”stötar” eller annat elände även om panelen inte är övertäckt. Håll bara koll på att plus o minus blir rätt vid skarvarna. Isolera ordentligt (vulktejp) o lägg kabeln i en fastlimmad elkanal (Sikaflex).
 
F

F.d. 73249

Guest
det var inte stötar jag var räd för, mer att fördarva elektroniken som solcellen är kopplad till
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
I en solcellsanläggning bör finnas en brytare innan regulatorn.
Enkelt att installera och framförallt säkert att arbeta i systemet .
Överst på bilden är två brytare.
Mellan regulatorerna finns två automatsäkringar på kablarna till batterierna.
Jag har valt att dela mina fyra solceller i två anläggningar.
15350AE3-1B27-41EF-89C0-8609319A5E64.jpeg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.875
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
I en solcellsanläggning bör finnas en brytare innan regulatorn.
Enkelt att installera och framförallt säkert att arbeta i systemet .
Överst på bilden är två brytare.
Mellan regulatorerna finns två automatsäkringar på kablarna till batterierna.
Jag har valt att dela mina fyra solceller i två anläggningar.
Visa bilaga 226917
Så snygg installation!!
 
F

F.d. 73249

Guest
hm det finns ingen brytare mellan panel o regulator
men det ju enkelt sätta in en sån, när jag ändå är där o pillar
jajamensan en plåtnicklas den passar våran upptäcker behov bäst.
liten o smidig, och vi kan parkera i alla små samhällen vi kommer igenom.
jag har hittad bruksanvisningen på solcellen. jag får läsa igenom den, där finns även
monterings vägledning.
fick en tjock pärm med alla möjliga papper med bilen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.875
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jättefin men knappast något för en plåtis.
Nä, men det är den inte för en liten delintegrerad heller. Vi brottas med all elektronik under stolarna, antagligen precis som ni. Kan lik förbannat inte låta bli att beundra Aylahusbilens installation. Respekt!

Sedan dyker det självklart upp sidospår i alla inlägg. Det tycker jag är utvecklande!
 
Toppen