• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går inte att tömma varmvatten

M

Malten

Guest
Jag har fått ett problem när jag ska tömma vattnet ur bilen efter resa. När jag trycker ner ventilen för varmvattenberedaren så ska den tömma sig men det kommer bara en liten skvätt . Systemet bygger på en trumavärmare. Hjälp någon??
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Går inte att tömma varmvatten

På en Aldepanna finns en vacumventil som släpper in luft bakom så att inte vattnet hänger sig kvar är den ur funktion händer samma sak, kanske samma på en truma
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Går inte att tömma varmvatten

På vissa bilar kan man stänga av matningen till vattenpumpen. För att evakueringen skall fungera måste vattenpumpens elmatning vara påslagen. Kolla detta.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Går inte att tömma varmvatten

Om tömmningsventilen är öppen och pumpen påslagen, pumpas vattnet ut direkt på vår trumavärmare. Kommer det inget vatten då är det antagligen fel på ventilen eller avtappningsröret.
Ove.G
 
M

Malten

Guest
Sv: Går inte att tömma varmvatten

Jag ska kolla röret ikväll.
I Instruktionen står det att "vid tömning ska huvudströmmen vara avstängd, öppna kranarna på varmt för att sedan öppna ventilen."

Jag ska fylla lite vatten och göra om proceduren får jag se vad som händer. Jag har aldrig stängt av elen förut eller öppnat kranarna så det känns konstigt om det helt plötsligt ska fungera nu.
Hur viktigt är det att bilen står plant vid tömning?

Tacksam för alla tips jag får.
//Mats
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Går inte att tömma varmvatten

På min "ventil" är det både en knapp på sidan och ett vred uppepå som båda måste stå rätt för att tömma! Truma 2012!

/Malbeck
 
M

Malten

Guest
Sv: Går inte att tömma varmvatten

Ok, Jag har en bil från 2003 så det är väl antikrundan jag får ringa för hjälp. Det är konstigt för det har fungerat galant i flera år men nu trasslar det.
Tack för ditt engagemang!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Går inte att tömma varmvatten

Jag har fått ett problem när jag ska tömma vattnet ur bilen efter resa. När jag trycker ner ventilen för varmvattenberedaren så ska den tömma sig men det kommer bara en liten skvätt . Systemet bygger på en trumavärmare. Hjälp någon??

Det beror med största sannolikhet att backventilen inte öppnar, har fastnat, så att det bildas ett undertryck i varmvattenberedaren/pannan. Det skall rinna ut ca 12 liter vatten. Lossa förskruvningen vid pannan där backventilen sitter så att luft kommer in bakvägen.

Det går även att lossa slangen som är fäst i backventilen och peta försiktigt med en tändticka i backventilen det kan hjälpa.
 
M

Malten

Guest
Sv: Går inte att tömma varmvatten

Ok då fattar jag. Jag gör en lättare operation på denna i morgon, tack så länge. Jag återkommer med resultat.
//Mats
 
M

Malten

Guest
Sv: Går inte att tömma varmvatten

Nu har jag lossat ventilen och vattnet rinner ut! Jag är djupt tacksam för din kunskap och hjälp. Detta forum fungerar otroligt bra!
Jag har inte listat ut hur jag kollar om ventilen är defekt. men om den trasslar nu så kanske det är bra att köpa en ny. Vad tror du Gunnar?
 
Toppen