• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går det att smörja kärvande gasventiler?

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Hej
Helt ny med en gammal husbil Fiat Ducato/Solifer5500 1988 . Den har en kyl Dometic RM4230 som är hopkopplad med en spis Cramer EK-85. Ingen av dem funkar med gasol och de verkar inte ha varit använda på många år. Kylen funkar på 220V.

Fråga 1
Hur sjutton får man ut kylen. har lossar på alla skruvar på höger sida men på vänster sida hittar jag inga då det vetter mot yttervägg och det finns varken skruv på utsida eller insida?

Fråga 2.
Reglagen till gas på spis och kyl går väldigt tungt, är det ok att skruva isär dessa, göra rent och smörja dem, i så fall med vad, fett, silicon, olja. Behöver man sedan täta gängorna med något?

Med vänlig hälsning,
Ole
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Helt ny med en gammal husbil Fiat Ducato/Solifer5500 1988 . Den har en kyl Dometic RM4230 som är hopkopplad med en spis Cramer EK-85. Ingen av dem funkar med gasol och de verkar inte ha varit använda på många år. Kylen funkar på 220V.

Fråga 1
Hur sjutton får man ut kylen. har lossar på alla skruvar på höger sida men på vänster sida hittar jag inga då det vetter mot yttervägg och det finns varken skruv på utsida eller insida?

Fråga 2.
Reglagen till gas på spis och kyl går väldigt tungt, är det ok att skruva isär dessa, göra rent och smörja dem, i så fall med vad, fett, silicon, olja. Behöver man sedan täta gängorna med något?

Med vänlig hälsning,
Ole
Jag kommer ihåg en gammal tråd, se inlägg #21 där finns en bra beskrivning för din fråga nr.2. Du bör även byta gasregulatorn inkl. slang som finns vid gasolflaskan, färskvara.

Du bör även kolla att tändsäkringarna fungerar som ska bryta gasflödet om någon låga slocknar. Du bör även kolla att gasinstallationen inte läcker någonstans.
Det finns bra information i forum, sök där.

Specialfettet som nämns i tråden är torkar ut med tiden. Din gasanläggning verkar inte ha använts på länge, då är det risk för att fettet har torkat ut. Då kan ventilerna läcka.

Du kan kolla med Fogas vad det ska vara för fett. Jag lämnade in min spis till Fogas för att fixa läckaget, ventilerna läckte. I det jobbet ingår att ventilerna provtrycks.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, skall se om jag kan hjälpa till lite.

1. Hur mycket har du plockat bort ? Sitter reglagen till kylskåpet som i HYMER i panelen över kylskåpet och sedan en diskbänk med spisel över det hela, för då sitter kylens reglage (både el och gasol) i panelen där spiselns reglage sitter....... Då måste diskbänken bort först och sedan skall allt lossas så plåtpanelen där knappar och rattar sitter kan tas bort. Om du har diskbänken kvar så ser du problemet när den är borta.
Obs. det kan sitta en säkerhetsventil som stänger gasolen till spiseln när ett ev. lock ??? över spiseln är nere.
Den måste troligen dras upp för hand för att att öppna gasolflödet till spiseln.
Och måste lossas för att få bort diskbänken........ Och där hittar man en O-ring som absolut bör bytas.

2. Ja det går att skruva sönder allt som man vrider på, och tätningen på vred m.m. är inte som man kan tro med tätningar m.m. för det är bl.a. mässingskonor som tätar med hjälp av fjäderkraften som finns för att trycka in knapparna och att få bypass på tändsäkringen.
Lite fett på konor m.m., puts och kanske byte av vissa delar så blir det bra igen.
20220308_022910.jpg
20220307_232355.jpg
Vi hörs :).

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag såg nu att Herbet hann före med info om rätt fett m.m. när jag skrev och letade efter bilder. Och så länken :wink:.

Ps 2. Du måste också lossa anslutningsröret för gasol till kylen som också sitter under diskbänken vid spisvredet, (om du har den varianten) och ännu inte är där under... än.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ett tips. När jag tog bort diskbänken gick en del skruvar av. Man behöver borra nya hål i diskbänken. Då kan kan det vara bra att skaffa rostfria skruvar och borr/ar för rostfritt stål och skärvätska. De gamla hålen glömmer man bort efter ett tag.
Man kan även passa på att byta ut strömbrytarna för 230 och 12V.
12V brytaren i min bil hade en märkström på 10A, värmeelementet är på 120W.
10A är för klent. Jag har växlat av med ett relä men det är en helt annan sak.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Har du kollat att huvudkranarna inne i bilen för kyl respektive spis är öppna?

//Michael, medlem
Ja fick upp dessa dessa och tog bort slangen uppe för kyl och spis och det pyser ur båda. Tändaren funkar för kylen men den tänder inte. Jag begriper inte hur man tänder spisen dock. Gör man det manuellt med en låga? Har plockat isär en av spisbrännarna. (Ursäkta den skitiga bänken men den är ren).
Ventilen verkar ganska kladdig inuti och det finns någon svart massa som liknar tätningsmassa på 1, 3 och 7. Det finns en liten gummipackning på 3.

Nummer 2 är det tändsäkringen, hur kan man kolla den?

Kör hu alla delar i en ultraljudsrvätt så får vi se hur det ser ut efter det.
 

Bilagor

  • IMG_0314.JPG
    IMG_0314.JPG
    5,1 MB · Visningar: 60
  • IMG_0308.JPG
    IMG_0308.JPG
    4,1 MB · Visningar: 60
  • IMG_0312.JPG
    IMG_0312.JPG
    2,4 MB · Visningar: 60

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Har nu gjort rent så man ser ordentligt.

Bild 1.
Hittat 2 O-ringar, (en satt långt inne i konen), kommer endast att fetta in de märkta delarna och packningstätning på ändkapseln då det var något svart massa tidigare och det verkar logiskt. Verkar inte varit fett på konen eller andra delar.

Bild 2.
O-ringen till detta rör var helt slut, tog en vanlig som passade och nöp åt fint.

Bild 3.
Röret till själva brännaren ser märklig ut trotts rengöring. Ser ut som det är lödtenn i ändan av kopplingen? Vill inte börja peta om det skall vara så men hur kan gasen komma fram annars?

Bild 4.
Här skall alltså gasen komma ut till brännaren, eller? Hittar inget hål här heller?

Jag blir inte riktigt klok på detta, kanske därför inte gasen kommer fram för att "någon" satt igen hålen.
 

Bilagor

  • IMG_0335.jpg
    IMG_0335.jpg
    2,1 MB · Visningar: 35
  • IMG_0331.JPG
    IMG_0331.JPG
    1,1 MB · Visningar: 37
  • IMG_0325.JPG
    IMG_0325.JPG
    609,5 KB · Visningar: 36
  • IMG_0345.JPG
    IMG_0345.JPG
    922,3 KB · Visningar: 38

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du har missat massor med funktionen på olika delar ;). Kopparröret har inget alls med gasolströmningen att göra bl.a., så pilla inte i ändarna på det, och röda O-ringar skall inte bytas ut mot svarta.
Skall bort till min granne just nu, får se om någon hinner före, men det finns tändsäkring och självhållning som måste övervinnas innan lågan kan tändas med en gnist eller gaständare.

Återkommer. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Hej, du har missat massor med funktionen på olika delar ;). Kopparröret har inget alls med gasolströmningen att göra bl.a., så pilla inte i ändarna på det, och röda O-ringar skall inte bytas ut mot svarta.
Skall bort till min granne just nu, får se om någon hinner före, men det finns tändsäkring och självhållning som måste övervinnas innan lågan kan tändas med en gnist eller gaständare.

Återkommer. M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO
Jag sökte runt lite och att det var tändsäkringarna. Tack Jankro då fick jag lära mig det också, tur jag avvaktade ditt svar. Jag såg att det var olika O-ringar så de är tillbakasatta på rätt ställen. Jag har gjort rent allt och skruvat ihop och alla reglage går så fint nu. Provade att tända båda och de brinner så fint och tändsäkringarna stänger 15-20 sekunder efter att lågan slocknat.

Kylskåpets ventil är också rengjord och det kommer gas i röret ned till brännaren men den tänder inte trotts att gnisttändaren fungerar. går däremot inte att få igång, ser i alla fall ingen låga i fönstret, skall man kunna se gnistan i fönstret?

Så det blir väl att baxa ut kylen och inspektera baksidan.

Vet ej hur gamla slangarna är med det är ju bara att byta alla och åka in och göra en gaskontroll när jag fått igång allt. Är det någon vits att leta själv med läcksökare?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
AAA Jag såg nu att du har skrivit inlägg under tiden.... Ursäkta i så fall om det blivit lite kaka på kaka eller ser dumt ut.

Hej, måste först ställa några frågor om bilderna med pilar och sedan fråga om du försökt att få igång kyl och spisel på rätt sätt med bypass av flamvakt m.m. och sist men inte minst så kan jag skriva hur man kan göra för att få det bra... Inte hur du skall göra eftersom du inte verkar van vid de olika delarna som ex. flamvakterna till lågorna som är kopparrören som har pluppar i ändarna och jobbar med svag spänning som "skapas" inne i lågorna som sedan håller gasolflödet öppet m.m.
Absolut inget fel i det men gasol funkar bra och rätt ofarlig och bra energikälla OM allt är ok. och tätt och den som plockar med det är säker på att det blir helbra gjort.
Allt svart kladd är nog rester från lite olja som finns i gasolgas och inte servat på 35år, eller sprayat med något som inte heller blir så bra med tiden.

Först några frågor om bilderna.
-Det står O-ring vid en pil till konan. dina delar är lite äldre än de jag plockat med men var har du en O-ring där som tätar vid konan, det är ju konan som tätar i sitt säte av liite specialfett som vi skrivit om.
-I inlägget med tre bilder så är brännarna uppochner så man ser skruvar med byglar. Det är ju där gasolen kommer till brännarna och jag ser att en skruv fattas eller är borta ?? Där är hål i rören fastklämda mot brännarna med gummitätningar och måste vara 110% täta, med trippel säkerhet, annars så smyger gasolen ut under diskbänken tills blandningen med luft blir perfekt, ja det får inte läcka där.
-O-ringen på bild två är ju svart och tätar bara luftspalt... men det finns många gummiblandningar. Det blir inte så varmt där men... så jag vet inte.
Däremot röda O-ringar har med material och gasol m.m. att göra så de skall bytas mot likvärdiga.

Vi tar att det inte gick att tända spiseln till att börja med.
För att tända spisellågan så har man en gnist eller gasoltändare.
Man vrider upp vredet till full låga.
Sedan trycker man in vredet fullt, då öppnar man gasolflödet vid den bakre lilla plastspolen/med ventilhatt Nr2 på din övre bild med många nummer.
Gasen kommer då ut ur brännaren och kan tändas med gasoltändaren. Det kan ta ett tag om systemet är tomt på gasol.
Den där pinnen utan hål skall då sitta inne i en av lågorna och bli uppvärmd och då skapa en en svag spänning som levereras av det som ser ut som ett kopparrör till magnetventilen inne i kranen som du nu håller öppen med att trycka in den med vredet.
Efter fem till tio sekunder skall det finnas så mycket spänning/ström skapat i lågan (kan vi säga) så magnetspolen blir så kraftig att den kan hålla ventilhatten öppen och du kan då släppa ut vredet och ställa lagom låga.
Finessen är sedan om lågan ev. blåses ut eller slocknar så kallnar pinnen i lågan. Spolen släpper och ventilhatten åker fram och stänger gasolflödet.

På kylskåpet verkar du ha en manuell gnisttändare tror jag.
Samma där vid tändning om allt är ok.
Vrid på vredet till full låga.
Tryck in vredet för att öppna gasolflödet.
Tryck upprepade gånger på gnisttändaren. Till kylen kan det ta jättelång tid innan gasolen flödar ut vid brännaren för den drar sååå liiite gas.
När det tänder så håller man även här in vredet en stund innan man kan släppa det och låta spolen ta över.

Börjar få skrivkramp så vi tar paus och kollar om det blev begripligt tror jag.

M.v.h. JANKRO.

AAA Jag såg nu att du har skrivit inlägg under tiden.... Ursäkta i så fall om det blivit lite kaka på kaka eller ser dumt ut.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack JANKRO
Jag sökte runt lite och att det var tändsäkringarna. Tack Jankro då fick jag lära mig det också, tur jag avvaktade ditt svar. Jag såg att det var olika O-ringar så de är tillbakasatta på rätt ställen. Jag har gjort rent allt och skruvat ihop och alla reglage går så fint nu. Provade att tända båda och de brinner så fint och tändsäkringarna stänger 15-20 sekunder efter att lågan slocknat.

Kylskåpets ventil är också rengjord och det kommer gas i röret ned till brännaren men den tänder inte trotts att gnisttändaren fungerar. går däremot inte att få igång, ser i alla fall ingen låga i fönstret, skall man kunna se gnistan i fönstret?

Så det blir väl att baxa ut kylen och inspektera baksidan.

Vet ej hur gamla slangarna är med det är ju bara att byta alla och åka in och göra en gaskontroll när jag fått igång allt. Är det någon vits att leta själv med läcksökare?

Eftersom du kommit rätt långt själv så måste jag bara kolla några saker jag skrev om.
Skruven som fattades på byglarna över gasolrören, och liiite fett på konan som tätning och smörj, samt varför? är den märkt med O-ring på pilen till konan.

Kolla att allt är tätt kan man i alla fall först göra själv på ett flertal väldigt enkla säkra sätt. Bilprovningens test är mest för att få en klisterlapp åt campingplatserna. Men en seriös test på en firma är mer ok. naturligtvis.

Jag förstår att ditt kylskåp är j...... att komma åt där det sitter och du skulle nog behöva kolla över brännaren och det andra rejält tror jag. På en del äldre märken med din variant av kök så kan man komma åt hjälpligt genom baklyktan kanske.

Och byt alla slangar. För lite senare så blev det i princip allmänt med rör fram till allt som är inbyggt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
AAA Jag såg nu att du har skrivit inlägg under tiden.... Ursäkta i så fall om det blivit lite kaka på kaka eller ser dumt ut.

Hej, måste först ställa några frågor om bilderna med pilar och sedan fråga om du försökt att få igång kyl och spisel på rätt sätt med bypass av flamvakt m.m. och sist men inte minst så kan jag skriva hur man kan göra för att få det bra... Inte hur du skall göra eftersom du inte verkar van vid de olika delarna som ex. flamvakterna till lågorna som är kopparrören som har pluppar i ändarna och jobbar med svag spänning som "skapas" inne i lågorna som sedan håller gasolflödet öppet m.m.
Absolut inget fel i det men gasol funkar bra och rätt ofarlig och bra energikälla OM allt är ok. och tätt och den som plockar med det är säker på att det blir helbra gjort.
Allt svart kladd är nog rester från lite olja som finns i gasolgas och inte servat på 35år, eller sprayat med något som inte heller blir så bra med tiden.

Nej jag har aldrig hållit på med gas förut. Däremot arbeta tmed el och elektronik vilket ju inte är särskilt likt. Tog ditt tips om flam
Först några frågor om bilderna.
-Det står O-ring vid en pil till konan. dina delar är lite äldre än de jag plockat med men var har du en O-ring där som tätar vid konan, det är ju konan som tätar i sitt säte av liite specialfett som vi skrivit om.
-I inlägget med tre bilder så är brännarna uppochner så man ser skruvar med byglar. Det är ju där gasolen kommer till brännarna och jag ser att en skruv fattas eller är borta ?? Där är hål i rören fastklämda mot brännarna med gummitätningar och måste vara 110% täta, med trippel säkerhet, annars så smyger gasolen ut under diskbänken tills blandningen med luft blir perfekt, ja det får inte läcka där.
-O-ringen på bild två är ju svart och tätar bara luftspalt... men det finns många gummiblandningar. Det blir inte så varmt där men... så jag vet inte.
Däremot röda O-ringar har med material och gasol m.m. att göra så de skall bytas mot likvärdiga.

Vi tar att det inte gick att tända spiseln till att börja med.
För att tända spisellågan så har man en gnist eller gasoltändare.
Man vrider upp vredet till full låga.
Sedan trycker man in vredet fullt, då öppnar man gasolflödet vid den bakre lilla plastspolen/med ventilhatt Nr2 på din övre bild med många nummer.
Gasen kommer då ut ur brännaren och kan tändas med gasoltändaren. Det kan ta ett tag om systemet är tomt på gasol.
Den där pinnen utan hål skall då sitta inne i en av lågorna och bli uppvärmd och då skapa en en svag spänning som levereras av det som ser ut som ett kopparrör till magnetventilen inne i kranen som du nu håller öppen med att trycka in den med vredet.
Efter fem till tio sekunder skall det finnas så mycket spänning/ström skapat i lågan (kan vi säga) så magnetspolen blir så kraftig att den kan hålla ventilhatten öppen och du kan då släppa ut vredet och ställa lagom låga.
Finessen är sedan om lågan ev. blåses ut eller slocknar så kallnar pinnen i lågan. Spolen släpper och ventilhatten åker fram och stänger gasolflödet.

På kylskåpet verkar du ha en manuell gnisttändare tror jag.
Samma där vid tändning om allt är ok.
Vrid på vredet till full låga.
Tryck in vredet för att öppna gasolflödet.
Tryck upprepade gånger på gnisttändaren. Till kylen kan det ta jättelång tid innan gasolen flödar ut vid brännaren för den drar sååå liiite gas.
När det tänder så håller man även här in vredet en stund innan man kan släppa det och låta spolen ta över.

Börjar få skrivkramp så vi tar paus och kollar om det blev begripligt tror jag.

M.v.h. JANKRO.

AAA Jag såg nu att du har skrivit inlägg under tiden.... Ursäkta i så fall om det blivit lite kaka på kaka eller ser dumt ut.

AAA Jag såg nu att du har skrivit inlägg under tiden.... Ursäkta i så fall om det blivit lite kaka på kaka eller ser dumt ut.

Hej, måste först ställa några frågor om bilderna med pilar och sedan fråga om du försökt att få igång kyl och spisel på rätt sätt med bypass av flamvakt m.m. och sist men inte minst så kan jag skriva hur man kan göra för att få det bra... Inte hur du skall göra eftersom du inte verkar van vid de olika delarna som ex. flamvakterna till lågorna som är kopparrören som har pluppar i ändarna och jobbar med svag spänning som "skapas" inne i lågorna som sedan håller gasolflödet öppet m.m.
Absolut inget fel i det men gasol funkar bra och rätt ofarlig och bra energikälla OM allt är ok. och tätt och den som plockar med det är säker på att det blir helbra gjort.
Allt svart kladd är nog rester från lite olja som finns i gasolgas och inte servat på 35år, eller sprayat med något som inte heller blir så bra med tiden.
Jag har dessvärre aldrig hållit på med gas förut, har stor respekt för gas. Däremot arbetat med el och elektronik vilket ju inte är särskilt likt. Med flamvakt antar jag att du menar tändsäkring. Förstod din förklaring om flamvaktens funktion. Jag har satt ihop det enligt bilden enligt antagandet att där der var svart klägg varit fett. Kör efter devisen när jag renoverar gamla motorer, där det är rörliga delar skall det smörjas, där det skall vara tätt skall det inte. Olja och fett tätar inte. Hade dessvärre inte de 2 små o-ringarna, en röd och en svart som sitter inne i konen med de såg bra ut. Efter att jag förstod din beskrivning satte jag ihop det efter rengöring, satte på gasen och de tände direkt och regleringen funkade samt flamvakten släckte lågan efter 15-20 sekunder så det verkar funka bra.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Först några frågor om bilderna.
-Det står O-ring vid en pil till konan. dina delar är lite äldre än de jag plockat med men var har du en O-ring där som tätar vid konan, det är ju konan som tätar i sitt säte av liite specialfett som vi skrivit om.
-I inlägget med tre bilder så är brännarna uppochner så man ser skruvar med byglar. Det är ju där gasolen kommer till brännarna och jag ser att en skruv fattas eller är borta ?? Där är hål i rören fastklämda mot brännarna med gummitätningar och måste vara 110% täta, med trippel säkerhet, annars så smyger gasolen ut under diskbänken tills blandningen med luft blir perfekt, ja det får inte läcka där.
-O-ringen på bild två är ju svart och tätar bara luftspalt... men det finns många gummiblandningar. Det blir inte så varmt där men... så jag vet inte.
Däremot röda O-ringar har med material och gasol m.m. att göra så de skall bytas mot likvärdiga.
Det var bara för att markera att det sitter en svart o-ring inne i konan som tätar mot stiftet . Såg att brännarna var felvända på bilden, hade bråttom att fotografera. Skruven som fattades hade jag lossat på. Såg att det var 2 röda gummitätningar under som jag fick på plats ordentligt. Den röda oringen var i bra kondition.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
där det är rörliga delar skall det smörjas, där det skall vara tätt skall det inte. Olja och fett tätar inte.

Hej, bara lite mer info. Anledningen att det skall vara liiite segt fett av rätt sort är det det faktiskt skall glida och täta lite om konan inte är perfekt så att det inte smiter lite gas annan väg än genom hålen. Och anledningen att fettet tätar är att det är ju bara 30mbar's tryck så fettet orkar hålla tätt mellan så täta metallytor.... ca. 0,030bar eller ungefär som att blåsa försiktigt i ett sugrör från Mc Donald's..... Javisst ja de har ju inte sina plastsugrör kvar längre.
Vill bara tala om hur det är tänkt att vara så jag ger rätt info om gasolgrejer.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
På kylskåpet verkar du ha en manuell gnisttändare tror jag.
Samma där vid tändning om allt är ok.
Vrid på vredet till full låga.
Tryck in vredet för att öppna gasolflödet.
Tryck upprepade gånger på gnisttändaren. Till kylen kan det ta jättelång tid innan gasolen flödar ut vid brännaren för den drar sååå liiite gas.
När det tänder så håller man även här in vredet en stund innan man kan släppa det och låta spolen ta över.

Börjar få skrivkramp så vi tar paus och kollar om det blev begripligt tror jag.
Det måste det väl vara för det finns ingen gnisttändare. Bra tips, jag provade nog för kort tid. Skall prova imorgon igen. Jag är väldigt tacksam över dina utförliga svar och tackar så mycket.

Med vänlig hälsning,
OleT
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Hej, bara lite mer info. Anledningen att det skall vara liiite segt fett av rätt sort är det det faktiskt skall glida och täta lite om konan inte är perfekt så att det inte smiter lite gas annan väg än genom hålen. Och anledningen att fettet tätar är att det är ju bara 30mbar's tryck så fettet orkar hålla tätt mellan så täta metallytor.... ca. 0,030bar eller ungefär som att blåsa försiktigt i ett sugrör från Mc Donald's..... Javisst ja de har ju inte sina plastsugrör kvar längre.
Vill bara tala om hur det är tänkt att vara så jag ger rätt info om gasolgrejer.

M. mycket v.h. JANKRO.
Det kan vara så men det fanns inga spår av något fett eller svart klet på konen alls. Däremot på pinnen och fjädern som glider fram och tillbaka i o-ringe inuti konen samt axeln till ratten. Det var därför tändsäkringen inte åkte tillbaka då man släppte knappen.

Jag har funderat lite jag har ju ingen erfarenhet av gas alls men hållt på mycket med bil och MC motorer och där finns det många ventiler. En är något som kallas flottör som är en liten mässingskon som tätar mot en mässingssäte utan packning som sitter på en flottör som skall stänga för bensinen när flottören stänger. Ventilen stänger av bensinen i en miljö av varierad temperaturer, vibrationer med ca. 0.1-0.5 bars tryck och det blir ytterst sällan fel på dem. Det är samma sak med luftkompressorer där det bara är mässing mot mässing i ventilen. Därför drog jag slutsatsen att inte smörja konen i ventilen.

Jag har smort endast de punkter jag märkt "Fett" med detta:
 

Bilagor

  • IMG_0335.jpg
    IMG_0335.jpg
    2,1 MB · Visningar: 13

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Det kan vara så men det fanns inga spår av något fett eller svart klet på konen alls. Däremot på pinnen och fjädern som glider fram och tillbaka i o-ringe inuti konen samt axeln till ratten. Det var därför tändsäkringen inte åkte tillbaka då man släppte knappen.

Jag har funderat lite jag har ju ingen erfarenhet av gas alls men hållt på mycket med bil och MC motorer och där finns det många ventiler. En är något som kallas flottör som är en liten mässingskon som tätar mot en mässingssäte utan packning som sitter på en flottör som skall stänga för bensinen när flottören stänger. Ventilen stänger av bensinen i en miljö av varierad temperaturer, vibrationer med ca. 0.1-0.5 bars tryck och det blir ytterst sällan fel på dem. Det är samma sak med luftkompressorer där det bara är mässing mot mässing i ventilen. Därför drog jag slutsatsen att inte smörja konen i ventilen.

Jag har smort endast de punkter jag märkt "Fett" med detta:
Hej, bara lite mer info. Anledningen att det skall vara liiite segt fett av rätt sort är det det faktiskt skall glida och täta lite om konan inte är perfekt så att det inte smiter lite gas annan väg än genom hålen. Och anledningen att fettet tätar är att det är ju bara 30mbar's tryck så fettet orkar hålla tätt mellan så täta metallytor.... ca. 0,030bar eller ungefär som att blåsa försiktigt i ett sugrör från Mc Donald's..... Javisst ja de har ju inte sina plastsugrör kvar längre.
Vill bara tala om hur det är tänkt att vara så jag ger rätt info om gasolgrejer.

M. mycket v.h. JANKRO.
Hej, bara lite mer info. Anledningen att det skall vara liiite segt fett av rätt sort är det det faktiskt skall glida och täta lite om konan inte är perfekt så att det inte smiter lite gas annan väg än genom hålen. Och anledningen att fettet tätar är att det är ju bara 30mbar's tryck så fettet orkar hålla tätt mellan så täta metallytor.... ca. 0,030bar eller ungefär som att blåsa försiktigt i ett sugrör från Mc Donald's..... Javisst ja de har ju inte sina plastsugrör kvar längre.
Vill bara tala om hur det är tänkt att vara så jag ger rätt info om gasolgrejer.

M. mycket v.h. JANKRO.
Tack Jankro
Du har nog rätt, det kan i alla fall inte skada med lite fett på ventilkonen också även om spisen nu fungerar, så jag tog på lite på konen också. Det var ju lätt att komma åt. Kylen fick gas och gnista när jag kollade uppe. Tog ut kylen och kollade brännaren, ingen gnista. Det visade sig att brännaren inte fick jord p.g.a lite korrotion. Kopplade in en kabel mellan brännaren och jord på kylskåpen. Nu tänder den direkt och det finns både hel och halvfart. Nu skall jag ge mig på Primus pannan (pust) Återigen, tack JANKRO för all input.

Med vänlig hälsning,
OleT
 
Toppen