• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Går det att hitta motor Peugeot 170B/XN1T?

TommyO

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37722
Medlemskap
2023
Hej allesamman. Sonen har drabbats av en husbils-förbannelse men älskar ändå husbilslivet och drömmer om att få leva det igen; nu har han åkt på sitt tredje husbilselände och jag söker med ljus och lykta efter sätt att hjälpa till.
Denna gång är det en Knaus 625 som efter inköp och på väg till verkstad för rejäl översyn bestämmer sig för att drabbas av motorhaveri.. så jag är på jakt efter en rimligt frisk eller renoverbar motor.. en Peugeot bensinare på 2 liter som kallas 170B och/eller XN1T. Dessa satt i en hop plattformar tidigt 80- till tidigt 90- tal; Citroen C25, Peugeot J5, Fiat Ducato och flera.. och har använts av många påbyggare.
För någon vecka sedan hittade jag flera motorer till salu.. i varierande skick.. (Sverige, Tyskland, Nederländerna, Storbrittanien) men också matchande reservdelar som hade kompletterat bra - men nu två veckor senare verkar det ha sålts motorer, toppar och cylinderfoder till dessa i sällan sedd omfattning.. så nu finns inga alternativ till buds. Om man inte räknar någon totalrenoverad spis som innebär motorbyte för 80 lakan - vilket precis överstiger bilens hela värde.

Finns det någon av er alla som känner någon som hört om någon som skulle kunna sitta på några godbitar som skulle kunna hjälpa till?
Skadan här är alltså förorsakad av överhettning.. fullständigt korroderade kylkanaler i topp, hål i en kolv.. allvarligt talat ser det ut som kylarvattnet aldrig någonsin innehållit glykol.

Tacksam för alla tips ni kan bidra med! Det givna att ge upp den här skönheten och rulla den till skroten behöver ni dock inte upprepa ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen, eftersom du skrev Nederländrerna så har du troligen redan varit här och kollat, men för säkerhets skull så ger jag länken i alla fall.
Det är en stor skrot som har en speciell avdelning för husbilar/transport.


(Har du försökt något bortåt Estland till, där brukar det finnas mycket godsaker till de här äldre bilarna.)

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen