• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gångmatta, bredd 50cm

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

Hittade en stuvbit på Mattlandet Backaplan.
7,5m X 0,5m, en något udda stuvbit men den passade mig perfekt.
Filtad baksida och i övrigt en stadig gångmatta.
Färgen var ju inte mustigt grön utan brunmelerad men det går bra ihop med övriga färger i bilen.
Hade jag köpt en heltäckande matta hade jag fått betala runt 3.000kr + langettering ca 1.400kr
Stuven kostade 450kr och jag förseglar kanterna genom att värma med en gammaldags lödkolv.
 

Marie och Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
15723
Medlemskap
2024
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

Hej
Det måttet du söker finns i en affär i Strömstad som heter Gångmattan.Mattan är i skuren lugg så den är tjockare än de som finns hos husbilsförsäljarna. Finns i olika färger
Tel till affären är 0526/13194
MVH Marie Molin
HBK5742
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

Hur blev det?
Utöver avsaknaden av gångmattor så saknades det en kupématta i vår bil och därför letade jag ett alternativ till att köpa en färdig sådan för 500 - 800kr.
Jag hittade en lämplig svart matta, 133 x 180cm art.nr 3001423 på Ö&B för 129kr.
Den klippte jag ut dels kupémattan men också tre extra mattbitar som är lätta att ta ut och skaka av.
Lite bilder.

Först gjorde jag en mall i styv tapet för att få till utformningen.

PICT0633.JPG


Sedan klippte jag ut de fyra bitarna. Det är lite styvt att klippa med vanlig sax men med en plåtsax går det lättare.

PICT0642.JPG


Det blir inte mycket spill kvar.

PICT0643.JPG


Färdigt resultat, gångmatta och kupématta.

PICT0638.JPG PICT0639.JPG

PICT0644.JPG PICT0640.JPG

PICT0645.JPG


Total kostnad 450kr + 129kr. Kostnad och arbete är godkänt av Inrikesministern. :)
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

:wideeyed:Rätt tänkt Monica o Robert. men man kan ev lägga något under gummibaksidan ,ja hade en sån m gummibak,när vi tog ut den så satt det mesta fast på golvet så det blev att ta fram bredspakelspaden o skrapa,

Om golvet är riktigt torrt och rent så brukar inte mattan fastna.
M.V.H. Göte27 (med 14års erfarenhet som mattläggare på heltid).
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

Gångmattan som vi valde har en filtad baksida. Den är lagd på bilens original plastmatta. Den svarta mattan ligger i förarhytten ovanpå Fiat original grå plast/gummimatta.
Tog några bilder som prov på hur mattorna ser ut.
Nu måste jag visa vad Jappe har lärt mig ;-)

Ovansidan, den vänstra är ca 6mm tjock varav filtbaksidan är ca 3mm. Den vänstra är ca 4mm tjock varav den styvare baksidan är ca 1mm.
PICT0647.JPG

Baksidan
PICT0648.JPG

Köpta på Mattlandet resp. Ö&B.
 
F

F.d. 3682

Guest
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

Jag köpte tyg, rev 3 cm breda remsor och virkade en härlig tjock, färgglad trasmatta. Lätt att skaka och att tvätta i maskin./ Susanne H :)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

Jag köpte en stuvbit, 50x400 cm för 75 kr, av något som kallas konstgräs. Det är nålfilt som det ju ventilerar igenom, med små plastnabbar på undersidan. Finns i olika färger och bara att klippa till så den passar golvet. Den repar inte upp sig i kanterna.
 
F

F.d. 25089

Guest
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

Hej
Var hittar jag devlonmattot i metervara ?

Med vänlig hälsning Marie :)
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Gångmatta, bredd 50cm

jag köpte så kallad bagagerumsmatta i f nån filtväv (ej Gummi ) på biltema klippte till förarhytten la även en djud dämpnigsfilt under, bitarna där stolarna är passade precis som fotmatta framför stolarna bara att skaka av om det behövs,inte troligt då vi har särskilda körskor,
 
Toppen