• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Har någon medlem låtit installera diffbroms på sin Fiat husbil? Bossing annonserar om detta. Kanske bilen blir användbar på vinterväg efter sådan ombyggnad? Den kanske tom skulle klara att dra skotersläp eller dra upp båtsläp ur sjön?
Den Dethleff på fiatchassie jag hade en kort tid klarade ingendera, slirade (trots antislir) på plan väg utan släp redan vid mindre än 10 cm snö; släp var inte ens att tänka på. Inte fabrikatets fel naturligtvis, utan framhjulsdriftens.
aake
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Skulle vara roligt att veta om dom "äldre" årsmodellerna har problem med sina bilar.

Själv har jag en äldre modell men är mycket nöjd med både bil och Service, / Kurt.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Jag är jättenöjd med min Fiat-bil. Har inte haft ett enda litet fel på Fiatdelen däremot några småfel på husbilsdelen men dessa har jag fixat själv. Bilen är relativt ny, Adria 690 med 2,3-motorn. En 08 som vi hämtade i februari och har idag gått ca 400 mil. Har även en Opel Zafira 07 med Fiat-diesel som gått över 5000 mil och jag har aldrig haft ett enda litet fel på den.

Jag håller med Michael om att det är synd att alla nöjda Fiat-ägare inte kommer fram i debatten.

Jag tror att allt negativt skrivande kommer att påverka andrahandsvärdet negativt för alla. Även för oss (kanske dom flesta) som är nöjda med Fiat.

Internet är ett mycket effektivt och kraftfullt "vapen", kanske ibland lite för effektivt.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Gällande FIAT och dess problem!

Jag är väldigt nöjd med min Fiat, en -06 med 147 hästars motorn. Helt problemfri och både tystare och snålare med bränslet än mina tidigare Mercedesbilar.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Hej alla,

Jag tycker det är alldeles ypperligt bra att de som är nöjda gör sig hörda så att man som läsare får se två sidor av saken!

Fast det kanske skulle skapas en annan tråd för det ämnet!

Precis som jag har gjort kring Ford delen så tycker jag att det kan skapas en om Fiat kring det som är positivt.

När vi höll på och letade husbils så använde jag till 90% detta forum för att avgöra vad jag behövde. Så ja som något skrev internet är en stark budbärare.

Om jag hade läst om fler trådar här kring hur bra Fiat var så kanske den här tråden aldrig hade skapats från början!

Det är ju det man behöver när man står som nybörjare eller ska köpa ny bil få se båda sidorna av det som är bra och dåligt!

På precis samma sätt har jag skrivit om mina inköp av stereo och backkamera och berättat vad jag tycker är positivt kring det. just för att någon som ser det kanske ska inse att man inte behöver betala 7000:- för att få en backkamera med färgskärm.

Så använd frustrationen av den här tråden till något positivt skapa en tråd med varför ni tycker Fiat är så bra, eller varför ni tycker att just Er handlare är bra. Tänk vad bra för en nybilsköpare att veta att Caravanhallen i södertälje i 90% av fallen är kanon att göra bra affärer med. Istället för att 10 trådar om de 4 personerna av 300 som handlade där och var negativa.

På poolforum så diskuterar vi ofta priser, vad vi har betalat jag vet inte hur många gånger det har gjort att jag kunnat få ett bättre pris än vad som sades från början i affären.
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Skapa en tråd som tycker FIAT är bra är nog dömd att misslyckas från början ! Har just avhandlat detta ämne med några kreativa personer som redan gett upp vad beträffar detta. Nej , för att bli gehörd ska man tala om allt elände som drabbat en. Råkar man missa isättningen av markisen så att den blåser iväg och lämnar husbilen med 2 stora hål i sidan blir man poppis. Då kommer husbilsklubbens populäraste fras "lider verkligen med er" till heders. Varför ska det vara så förbaskat svårt att glädjas med HBK:are som är nöjda. Eftersom markisen sitter där den ska och jag dessutom är mycket nöjd med husbilen (som just nu står på en vacker camping) förväntar jag mig inga större reaktioner på detta inlägg !
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Det är alla forums grundregel egentligen, klagan och miss belåtenhet är mer intressant så är det bara tyvärr. Och trots allt så har forum vart otroligt bra för mig i flera avseenden just för man fått reda på svagheter och styrkor på produkter man velat köpa.

Jag tycker dock det är trevlig å dina vägnar att ni står på en vacker camping. Jag längtar själv till nästa vecka när vi ska hämta nya bilen och sedan åka iväg.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Det ligger kanske i sakens natur att det är det som är fel som påtalas, skrivs om och diskuteras. Det som inte är felaktigt finns det knappast så mycken anledning att skriva om, det är ju som det skall vara.

Det skulle bli mycket skrivet om alla skulle skriva tvärt om, det vill säga alla som har en bra lampa skriver om det, alla som har ett bra skåp skriver om det, alla som har en bra vattenpump skriver om det, alla som .... Ja, ni fattar. Det skulle bli en ohållbar situation.

För övrigt vill jag framhålla att vi är mycket nöjda med vår Adriatik byggd på Fiatchassi.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Eller som att ringa sin husläkare varje dag och meddela att man mår bra.....

Hälsan tiger som bekant still..

DS
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Ringa till doktorn varje dag ????? Jag kommer i fortsättningen akta mig noga för den här sortens inlägg.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Om man betänker hur många husbilar som säljs med Fiatchassi och det "fåtal" som är missnöjda, måste man nog betrakta Fiat som ett bra val.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Tommy F.
Beklagar om mitt inlägg verkade elakt.
Det var inte avsikten - jag försökte bara vara lite rolig....
DS
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Jag tycker faktiskt att ni har helt fel gällande att ni inte skulle kunna skriva en tråd om att Fiat är bra, jag menade inte att alla ska starta trådar med et de tycker är bra utan att det kan finnas en kanske kring varje märke.

Jag låg och funderade på det här igår, tänk er att ha en tråd/sida som fungerar ungefär som prisjakt eller pricerunner. När vi har köpt en bil hos en handlare så får vi betygsätta handlaren i bemötande, leveranstid etc. Därefter betygsätter man produkten med kvalitet vad som är negativt och vad som är positivt.

Jag menar det är ju precis vad som behövs på ett forum, sedan är vi alla noga om att upplysa våra handlare om att vi är medlemmar i husbilsklubben och att det där finns ett betygs system för ett köp.

Jag har läst så mycket gnäll på sidorna här om att handlare beter sig illa och ingen tar ansvar! Men väldigt lite positivt om handlare. Jag berättade för min handlare om den här sidan och att det skrivs en massa om vilka handlare som är bra etc. hans första reaktion blev direkt "vad står det om oss då?" och jag måste gå in och kolla.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Frågan har varit uppe tidigare. Eftersom var och en upplever saker och ting olika blir det väldigt subjektivt vad som är bra och dåligt. Som klubb kan vi därför inte lägga upp dessa uppgifter på vår hemsida.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Risken med en sådan tråd är att dom som tycker sig ha blivit illa behandlade kanske inte har det, då kommer den handlaren i dålig dager. :swoon:tjurskallar finns ju i alla samhälsskikt.
Någon smutskastar en handlare för han inte kan slippa undan momsen på reparationen (svart) mm mm. Tror man skall vara försiktig med att poängsätta vad det än gäller
Dom oseriösa försvinner nog rätt fort ändå tror jag
jag är inte handlare :D

Gurra
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Ibland läser jag om köpare av husbilar som efter leverans upptäcker att det sitter solceller på taket eller någon extra gasolagremang osv. Någon kom på att man kanske också skall titta på taket, jag antar då vid köp av begagnad bil, så att det inte finns hagelskador där. Det som slår mig är osökt att det finns de som tydligen köper husbilar utan att ha kikat på varan tillräckligt.

När jag köpte nuvarande bil så gick jag igenom den, dvs den modellen, vid ett flertal tillfällen hos olika handlare för att kunna kontrollera hur den såg ut, vad som fanns i och hur den var uppbyggd. Därför har jag inte råkat ut för några överraskningar, möjligen med undantag av att alla inredningsdelar är hopfogade med skruv och träpluggar.

Att inte gå igenom sitt presumtiva inköp ordentligt kan ge upphov till åtskilliga missförstånd, besvikelser men i enstaka fall också glädjeyttringar. Blir man besviken så kan det kanske lätt bli så att handlaren anklagas för att sälja en undermålig eller felaktig produkt. Att det då skär sig är inte så konstigt men frågan är vems felet är. Skiljer sig inte det levererade exemplaret från utställningsexet så kanske man inte kan anklaga handlaren.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Visst är det så att det finns folk som kan misskreditera en handlare på grund av olika orsaker. Det finns ju idioter överallt tyvärr. Jag kan dock förstå poängen med att det här är en klubb och eftersom det varken finns annonser eller liknande så kanske även en sådan sida med poäng vore fel. Jag har dock bara positiva erfarenheter av liknande system på flera andra forum och sidor.

Och jag menar fortfarande på att det finns alldeles för lite positiv information om handlare och bilar på detta forum, det är enligt mig den enda nackdelen jag kan finna med det här forumet.

Mvh Niklas
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Nåja.. ingen fara Hundvakten ! Vi har ju samsats tidigare i våra inlägg så med lite eftertanke så trodde jag inte ditt inlägg var menat som något elakt. Idag blev jag fotograferad tillsammans med den FIAT som jag anser står över alla andra FIAT.
 

Bilagor

  • IMG_0231.JPG
    IMG_0231.JPG
    1,7 MB · Visningar: 3
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

Om du bara visste vilka probem det varit med dessa FIAT- fordon.
Men det tänker jag inte skriva om.
Det är väl så att de flesta skriver om vad dom har problem med och när allt detta kommer på samma ställe kan det verka som problemen är oöverstigliga.
Men tänk på att allt det inte står något om förmodligen fungerar utmärkt.
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gällande Husbilar och dess problem med garantier etc.

De sattes på tuffa prov vid ankomsten till Sverige. Inlandsbanan vintertid ställer höga krav. FIAT:en på bilden rullar fortfarande efter snart 30 år. Det visar att det måste vara en viss kvalité i alla fall. Nä.. nu drar jag mig tillbaka från detta forum för ett tag. Hoppas någon annan kan ge FIAT lite erkännande hur svårt det än verkar vara.
 
Senast ändrad:
Toppen