• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fyrverkerier

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Helt ok, så länge folk tycker och prioriterar med hänsyn till sin omvärld. Där spricker dock ditt resonemang totalt, gällande fyrverkeri! Fyrverkeri skapar lidande, fyrverkeri dödar, det är för mig inte någon ok prioritering från någon!
Jag är personligen inget jättefan av fyrverkerier och har inget emot att det förbjuds. Det tillför mindre än vad det kostar i form av lidande och miljöpåverkan.

Men nu tycker ju uppenbarligen många andra annorlunda och det är inte heller förbjudet (ännu). Det får både säljas och skjutas samtidigt som det faktiskt uppskattas av många. Det går inte att komma från.
Då är det snyggare att man ger sig på frågan istället för att ge sig på enskilda personer med nedvärderande kommentarer och annat (menar inte ditt svar till mig).

Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
I vår kommun är användandet av fyrverkerier förbjudet med undantag för några timmar på nyårsafton och valborg.

Som ägare till skotträdd hund tycker jag det kan fungera (även om totalförbud vore att föredra) OM det respekteras Då kan vi under dessa timmar vidta planerade åtgärder för att lindra plågan för hunden.
Men tyvärr respekteras detta inte alls utan det smälls lite hursomhelst dagarna före o efter och då är vi helt oförberedda och kan få hantera en panikslagen hund i flera timmar.

Ett lika stort, eller större, problem här där vi bor är dock alla A-traktorer med felinställda bränslesystem som lägger av plötsliga avgassmällar året runt.
Denna totalt onödiga fordonstyp har absolut inget existensberättigande. Oavsett vad curlande föräldrar säger om möjlighet att ta sig till skola, aktiviteter och kompisar, blablabla.

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026
Ja det är ju så med oss människor. Vi får störa och förstöra hur mycket vi vill i natur och miljö men om ett djur gör det som det enda det kan så vill vi ta bort det från jordens yta.
Jag sa inte att vi skall ta bort dom från jordens yta !
men lite respekt från hundägare efterlyses då dom flésta skäller i tid och otid på ställplatser
kanske ldax att lära sin hun lite vet kanske?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag sa inte att vi skall ta bort dom från jordens yta !
men lite respekt från hundägare efterlyses då dom flésta skäller i tid och otid på ställplatser
kanske ldax att lära sin hun lite vet kanske?
Enligt egen erfarenhet så uppför de flesta hundar sig bättre än människor

Hundskräp.jpg

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026
Då känns det som våra vänner med husbil har massor att lära
typ inte slå med dörrar luckor etc tidigt på morgonen någon kanske vill sova
se till att hundarna ite käller på morgone etc
hur långt villdu jag skall gå`?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Då känns det som våra vänner med husbil har massor att lära
typ inte slå med dörrar luckor etc tidigt på morgonen någon kanske vill sova
se till att hundarna ite käller på morgone etc
hur långt villdu jag skall gå`?
Mitt inledande inlägg var de fruktansvärda konsekvenser fyrverkerier har. Det handlar inte om störningar som du rabblar upp, det handlar om lidande, liv och död. För mig är det en jäkla skillnad. Tänk till, tänk efter, men framförallt, tänk före! Jag kan relatera till tiotals dödsfall bland husdjur och tamdjur pga fyrverkerier, bara förra nyår! Jag har vänner med tamdjur, jag har vänner med hästar och jag har vänner som är bönder! Då har jag ändå inte räknat in allt det övriga lidande fyrverkerier åsamkar våra djur! Översätt det till hur det är i övriga landet och lägg till de enorma konsekvenserna för vilda djur, främst fåglar. De flyger i tusental, kanske miljontals, i panik rakt ut i universum, mot en säker död. Är det värt det? Visst kan jag av misstag smälla lite hårt med husbilsdörren, det ber jag om ursäkt för, men se för fan skillnaden! Men nu är frågan utagerad. Nu stänger jag tråden. Antingen tar vi ansvar för våra djur, vilda och tama, eller så skiter vi i det. Gott Nytt År!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen