Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping
Det skulle vara intressat att veta vilken kommun som du varit ekonomichef för...............
Jag får väl sälla mig till krämarna, uppvuxen på att vinsten ska ligga mellan 50-90%. Annars hade jag ju inte haft råd att ha husbil. Jag har inget emot riktiga företagare. Men folk som gör pengar på att turister är kissnödiga, vill lägga sitt glasspapper i en papperskorg eller tvingar oss att betala för guider bara för att vi vill se ett stycke fin natur, det är bondfångeri.
Jag har inte arbetat i Hässleholms kommun och de lever inte av turismen. Kommuner - utförare - korruption, det är så sammanvävt så det går inte att hitta den rätta tråden att dra i. För den oinvigde kan jag berätta att alla viktiga beslut tas i bastun. Vi kan bara konstatera resultaten av besluten. Sedan tillsätts en utredning med konsulter som presenterar det redan fattade beslutet för en intet ont anande beslutande församling. Det går inte att ta på.
Ta en sådant enkelt faktum att tillsynsmyndigheter måste hota och i vissa fall utdöma vite till förvaltningar/nämnder. Det är inkompetens i allra högsta grad. Kommunens förvaltningar är ett serviceorgan och ska i första hand ta reda på vad som behövs i orten och i andra hand ta fram resurser för detta. Sen ska den som utför det hela göra det så billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Tjäna pengar får man göra någon annan stans än i kommunal serviceverksamhet.
Semester och fritid är ett sätt att koppla av från jobbet - inte att överlåta sina tillgångar till "turistnäring" för service till för höga priser. Det är där en sådan här klubb kommer in och tipsar om alternativen till krämeriet.
Ex: Du kan tömma svart/gråvatten på vissa rastplatser, gästhamnar, reningsverk, återvinningsstationer, bensinstationer utan att köra in på en trång campingplats och betala 50-250:-. Jag har hört ett rykte att en mack på Öland tar betalt för vattnet. Handla INGET där utan kör då till nästa mack.
Jag har viss förståelse för turismen på Fårö. Näringen där måste köra skiten i tankbilar från ön. Men var finns den informationen i turisbroschyrerna. Vi mobila husbilsägare kan ju ta med allt till Visby och tömma på rätta anvisade platser.
Men att en turistkommuns campingplatser, köpcentra m fl inte skulle kunna erbjuda gratis nattparkering till nattliga ankommande turister är ju sjukt. Att bara sätt upp skyltar "Parkering förbjudet 21-08" på en annars helt tom parkering säger ju en hel del om man tänker efter.
Om du står vid en papperskorg i Malmö så ser du ytterligare fem papperskorgar, alla är gratis att slänga skit i. Längs stranden kan du se från den ena toaletten till den andra. Om du vill övernatta i Limhamn kan du göra det på Sibbarps camping (dyrt), Småbåtshamnen (sådär), eller på badplatsparkeringen där emellan (gratis dygnet runt).
Jag tänker inte ändra på kommuner och företagare. Jag vill bara veta var jag kan tömma. Att gå till kommunen och fråga var fel metod.
PS! Campingplatser är bra sålänge verksamheten bedrivs på campingplatsen och inte med en massa förbudsskyltar i resten av orten.