• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

F

F.d. 50195

Guest
Jag bara undrar, någon som vet hur campingar ställer sig till att bara åka in på campingen, bara för att tömma grå/svartvatten samt ev. fylla på vatten.
Brukar de acceptera det och vad brukar de ev, ta betalt för den tjänsten?
Någon som har erfarenhet?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Vi har gjort det några gånger men oftast på Caravan Clubs campingar där vi också är medlemmar, jag har visat medlemskortet och erbjudit mig att betala, men ingen har velat ha något.

Däremot var vi på en annan camping (vet inte om det var en SCR eller F-camping) och där var det ok att fylla vatten utan kostnad men inte tömma toa eller gråvatten, det var endast för campingens gäster.

//Tommy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Några kommuner hänvisar till en camping som för kommunens räkning tar emot latrin och en kommun hänvisar till en bensinstation. De flesta kommuner hänvisar till rastplatser, gästhamnar och återvinningsstationer.

Trots att det är lagstadgat att kommuner ska ta emot latrin och sopor så fick jag svaret "Ta ej emot latrin" av flera kommuner. En av kommunerna tar bara emot latrinsäck.

En kommun menade på att jag skulle köpa en latrintunna och beställa tömning av densamma. Då frågade jag om hon visste vad en husbil är "jodå?!?" blev svaret.

Om jag inte hittar något själv så går jag in på hitta.se och söker på renhållning och sen kör jag dit och tömmer.

Vatten finns på alla mackar. Jag fyller på med en 10 lit vattenkanna.
 
A

Amatören

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Sen har alla campingar jag varit på i alla fall haft en bom vid infarten som bara öppnas när man betalat och fått en kod,kort,nyckel så att "bara åka in" kan vara väldigt svårt.
 
F

F.d. 13576

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Åkte till First Camp i Umeå, dom tog 50 kr för att åka in och tömma gråvattnet. Tyckte det var ok.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Är du camping ägare/jobbare? 1500:-/mån för att tömma duschvatten?

Hur mycket tar dom på Bella Vista?
Tömmer du vatten varje dag? Tycker det låter helt i sin ordning att ta 50 kr.
Jag undrar ibland om de som skriver här tycker det är fult att ta betalt och ännu fulare att tjäna pengar. Vad jag vet så är campingplatser ingen ideell förening utan ett vinstdrivande företag. Att låta folk tömma sakerna till självkostnadspris skulle jag aldrig gå med på om jag ägde en camping.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Tömmer du vatten varje dag? Tycker det låter helt i sin ordning att ta 50 kr.
Jag undrar ibland om de som skriver här tycker det är fult att ta betalt och ännu fulare att tjäna pengar. Vad jag vet så är campingplatser ingen ideell förening utan ett vinstdrivande företag. Att låta folk tömma sakerna till självkostnadspris skulle jag aldrig gå med på om jag ägde en camping.

Vi tömmer varje dag som vi på rull. Vi har aldrig betalt för att tömma. Nyttjar camping endast i nödfall, en gång i Torekov och en gång i Dubrownic sedan 2008.

Vi köpte husbilen för ett mobilt liv april - november. Inte för att stå på campingplats för då hade vi köpt tält, husvagn eller hyrt en stuga.

Vi betalar alltid rätt pris för rätt vara eller tjänst och ger ofta dricks.

Jag undrar ibland om det finns campingägare här som skriver i inläggen för att göra smygreklam och lura in det annars så fria husbilsfolket in på campingplatser. Om inte annars så för att köpa gratistjänster: Bada i fritt vatten, tömma sopor och latrin som är en kommunal laglig skyldighet. Köpa vatten som är gratis hos vänner och bekanta runt om i världen.
 
A

aviata

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

På Burgsviks Camping kan Du fylla vatten,tömma vatten o latrin och även bli av med sopor till ett pris av 50:-,vilket jag tycker är helt OK!
Även när vi är hemma kostar vatten,avlopp o sopor pengar,men det kanske är gratis där Gunilla o Kenth bor?
Mvh Eva
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Vi tömmer varje dag som vi på rull.
köpa gratistjänster: tömma sopor och latrin som är en kommunal laglig skyldighet.
Tror inte att du är rätt ute Gunilla o Kenth med påståendet om kommuners skyldigheter, gratistjänster, etc(!);
Det är en kommunal skyldighet att se till att sopor, latrin, mm för alla fastigheter (fast- eller sommarboende) inom resp kommun tas om hand, ja!

Den skyldigheten fungerar så att resp kommun ställer krav på alla fastighetsägare inom kommunen,, att;
¤ alla fastigheter inom kommunen skall ha sophämtning, på kommunens villkor och det är absolut inte gratis - vanligen 1000-2000 Sek/år per fastighet!
¤ alla fastighetsägare måste SE TILL att deras fastigheter har godkända och väl fungerande anordningar för avlopps- disk- och duschvatten ... ! Avloppen kan sedan vara av olika typer, ex "enskilda" eller kommunalt VA-anslutna. Att skaffa och driva dessa anordningar är minst sagt "djävligt dyrt för resp fastighetsägare Ca 3000 Sek/år + investering på ca 200.000-300.000 Sek", det är inte gratis!
De avgifter som tas ut är självkostnadspriser inom kommunen, resp fastighet inom kommunen belastas därefter! Dessa avgifter betalas inte via den kommunala skattsedeln utan helt separat av fastighetsägarna!

Vet inte var du läser ut skyldigheter för kommunerna (utöver fastighetsägare) i detta som gäller ex oss med husbilar? Mig veterligt finns våra och liknande behov inte med på någon krav-kostnadskarta för kommuner (eller dess skattebetalare)!?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

På Burgsviks Camping kan Du fylla vatten,tömma vatten o latrin och även bli av med sopor till ett pris av 50:-,vilket jag tycker är helt OK! Mvh Eva

Så länge som vi är beredda att betala sådana priser för vatten är det inte underligt att campingägarna skor sig.
Om man jämför med priserna i Tyskland och Frankrike liknar det ocker!

Där övernattar man för 100:- med tillgång till toppmoderna toaletter och dusch (tex Bremm).
Vattnet kostar 5:- och elen fås för 5:-/kWh.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

På Burgsviks Camping kan Du fylla vatten,tömma vatten o latrin och även bli av med sopor till ett pris av 50:-,vilket jag tycker är helt OK!
Även när vi är hemma kostar vatten,avlopp o sopor pengar,men det kanske är gratis där Gunilla o Kenth bor?
Mvh Eva


Husbilsturismen i Sverige är stor. Det kommer också många utländska besökare. Om det är såpass höga avgifter och så få platser att tömma sopor och toakassetter på, är risken uppenbar att det slängs/ töms i naturen.

Om man nu ska ta betalt, så är det rimligt med max en tia för den servicen. Dock tycker jag att det är statens ansvar att se till att det finns ordentligt med tömningsstationer utefter våra vägar och jag tycker att den servicen skall tillhandahållas utan kostnad.


Vad jag vet så är det helt gratis att gå på toa samt tappa upp dricksvatten och slänga sopor på de allmänna rastplatserna som sköts av staten.


Tycker inte riktigt det har att göra med vad vi var och en betalar i VA-avgifter på hemmaplan....
 
A

Amatören

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Hur löste du det problemet?

Betalade och såg glad(?) ut.

Vi har ju barn som gillar att leka på campingarnas lekplatser så vi får helt enkelt ta in på en camping var annan/tredje/fjärde dag när behovet för ungarna att leka en kväll blir stort och tankar skall tömmas.

Men campingar är egentligen rätt värdelöst, trångt, det som skulle vara gräs är upptrampad jord efter att förtält och förtältsmattor dödat allt gräs, ojämnt brukar det med vara. Nä en asfalterad yta att ställa sig på som är jämn och fin hade varit bättre så man slipper dra in massa jord och vid regn lera.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Hej Relax,
jag tror inte att den saken är prövad om vad gränsen går för kommunernas ansvar. På den tiden då lagen kom till angående ansvaret för sophanteringen så var det rörliga friluftslivet inte utvecklat på sätt som det är idag.
Det vore verkligen synd om det ska behöva inträffa något verkligt allvarligt för att kommunerna ska ta sitt fulla ansvar för dagens situation.
V-backen :)
 
A

aviata

Guest
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Statens ansvar? Och vem är STATEN? Jo vi allihop och då kommer det på våra skattsedlar för någonstans måste ju pengarna tas ifrån och än har jag inte varit med om att det regnat manna från himlen!
Mvh Eva
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

Vad tycker du gränsen går för vad som ska vara gratis och vad vi ska betala för?

Ska det kosta mycket att bli av med sopor och toavfall när man turistar, då ska det väl kosta pengar att köra på vägarna också? Eller?

Jag tror inte att höga avgifter leder till att folk tömmer sina sopor och sin toa på rätt ställe, jag tror att det hamnar där det inte ska vara i så fall....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: fylla vatten o tömma gråvatten på Camping

:mcride:
Husbilsturismen i Sverige är stor. Det kommer också många utländska besökare. Om det är såpass höga avgifter och så få platser att tömma sopor och toakassetter på, är risken uppenbar att det slängs/ töms i naturen.
Om man nu ska ta betalt, så är det rimligt med max en tia för den servicen. Dock tycker jag att det är statens ansvar att se till att det finns ordentligt med tömningsstationer utefter våra vägar och jag tycker att den servicen skall tillhandahållas utan kostnad.
Vad jag vet så är det helt gratis att gå på toa samt tappa upp dricksvatten och slänga sopor på de allmänna rastplatserna som sköts av staten.
Tycker inte riktigt det har att göra med vad vi var och en betalar i VA-avgifter på hemmaplan....
Hej Ludde, jag måste tillstå att jag har svårt att följa logiken i dina resonemang i inläggen ovan!

¤ Vägar och rastplatser är inte gratis om du nu tror det, de bekostas genom våra fordonsskatter! Enbart ett försvinnande fåtal har husbilsbehov som tömning toa/diskv ..., friskvatten, mm! För min del kan det vara ok att öka bilskatten för att på så sätt utöka vägverkets service till oss husbilister men det innebär förstås att de andra (99%) måste betala för något som de inte använder! Eller vem tror/tycker du ska betala just husbilars tillkommande servicekostnader (samma med vatten och sopor)?
¤ Vanliga toa-tjänster, etc som tillhandahålls utmed vägarna är till för alla trafikanter, dvs ca 5-6 milj bilar varav 55 tusen är husbilar (= en fjärt i havet). Där tycker jag att servicen och kostnaderna är ok och rätt riktad/belastad, ytterligare service bör betalas av dem som använder den!
¤ Vad som är rimlig kostnad bör ju du veta som jobbar inom kommunen, det jag absolut vet är att det är mycket dyrt (= värdering) och det blir väl inte billigare om staten skulle ”bjuda på detta”?
¤ Att det kostar på hemmaplan tycker jag är ytterst relevant, bla visar det att inget är gratis och att någon måste betala oavsett hemma eller borta … och att det inte är billigt!

Jag anser inte att allt som hör till husbilslivet måste vara gratis, det är rimligt att man betalar för det man utnyttjar, förutsatt att kostnader för använda tjänster är rimliga.
 
Toppen