• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funkar kina olja som mögelskydd?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
hej vi har tagit bort mattan i husbilen och ska lägga in en ny. Det är nu trärent plywood och tänkte man kanske ska impregnera lite innan man lägger in nya plastmattan.

Är det ok att använda denna direkt på plywood golvet har någon gjort detta kanske? Javet där står att den är mögel skyddande men ville kolla med er ändå?
Kinesisk Träolja - Leather Master Scandinavia

Där finns lite svarta prickar här och där på plywooden på golvet men vi tog slipmaskin och de försvann till 80% eller helt.

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Funkar kina olja som mögelskydd?

Till allt som jag oljar in använder jag KINA-olja. Jag såg i din länk att den kostade 268:-/liter vilket är ett svinpris jämfört med BILTEMA's Kinaolja.
Kinaolja - Träolja Olja - Biltema.
Att den förebygger mögel tycker jag stämmer bra & som fuktskydd är den outstanding. Dett gäller bara att lägga på den flödigt & efter en stund torka bort överskottet. Skall mattan klistras så biter nog inte limmet om du oljar.

Bennie

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Tack Benssan ser att den är brandfarlig men man får väll vädra och vänta tills lukten försvinner innan man lägger dit mattan va

F

F.d. 29925

Guest

Det är nog skillnad på kinaolja och kinaolja. Det som biltema säljer är just en olja.
Det finns en "Kinaolja" som heter Tokinois och som inte kan jämföras med andra träoljor, denna används i mycket stor omfattning i träbåtsvärlden och är egentligen inte en olja utan en lack som innehåller viss del kinaolja. Kallas nog felaktigt för kinaolja.

Jag lackade en gång en rorkult med epoxi, med fick göra om proceduren efter två år på grund av sprickbildning och vatteninträngning. Med Tokinois blev det en elastisk hinna som varade betydligt längre.

Finns att köpa hos båttillbehörsfirmor.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Nä, det luktar inte mycket (subjektivt). Mattan kan läggas på efter ett dygn när Boracolen ha trängt in i trät.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

fick svar på epost från Hjertmans Limhamn som säljer boracol.
Tror nog att kinaolja är klokare att använda nu...

"
Ja vi säljer boracol.
Är plywooden angripen av mögel? I så fall hur mycket?

Boracol är väldigt giftigt och frätande och ska helst användas med försiktighet.

Men med det sagt så fungerar den väldigt bra till vad den är tänkt.
Nja jag skulle nog vända mig till bygghandeln för något mildare.
Boracolen är som sagt starkt och behöver sköljas bort ordentligt
och just med plywood ”inomhus” blir ju svårt att skölja och få riktigt torrt
vilket i sin tur kanske riskerar ett större mögelangrepp"

F

F.d. 58882

Guest

Jag tycker nog att du skall använda KINA-olja. Denna olja duger gott till ditt ändamål. Biltema's billiga olja är ett bra val eftersom det är mängden torrsubstans som räknas inte vilket namn som står på etiketten & ett högt pris. Det är ju funktionen man är ute efter & gärna så billigt som möjligt.

Bennie

S

StorDansk

Guest

Lägger du en hellimmat plastmatta på plywooden är ju mögelskydd överflödigt,
kommer fukt eller kondens åt träet så lär det ju komma från ett annat håll,
plastmattan lär inte släppa igenom någon fukt.
Lite onödig kaka på kaka effekt, lägg pengarna på en bättre/snyggare matta istället.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Lägger du en hellimmat plastmatta på plywooden är ju mögelskydd överflödigt,
kommer fukt eller kondens åt träet så lär det ju komma från ett annat håll,
plastmattan lär inte släppa igenom någon fukt.
Lite onödig kaka på kaka effekt, lägg pengarna på en bättre/snyggare matta istället.

Tack bra idé men det har tagit en vecka att få bort den gamla mattan på grund av det starka limet och om vi vill byta matta i framtiden jäär ju inte så bra för det är så svårt att få bort

S

StorDansk

Guest

Tack bra idé men det har tagit en vecka att få bort den gamla mattan på grund av det starka limet och om vi vill byta matta i framtiden jäär ju inte så bra för det är så svårt att få bort

Det är nog en aning viktigare att mattan sitter bra mot underlaget än att den är
lätt att avlägsna i framtiden, många har försökt/gått på att det skulle vara så bra med dubbelhäftande mattejp, funkar på heltäckningsmattor och inget annat
om man ska gå på det också!
Använd gärna våtrumslim i bilen, tål temperaturväxlingar bättre än annat lim.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Efter mycket om och men så testar vi med mattejp, verkar som det funkar bra. Vi har inte använt olja eller nånting annat.
Tack alla för tips och förslag

Bilagor

• DSC_0146.JPG
    DSC_0146.JPG
    395,7 KB · Visningar: 14
Toppen