• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderingar runt inköp av husbil

F

F.d. 55425

Guest
Hej vi är på gång att köpa oss en husbil.Det jag undrar över är vilken bil är "bäst" mest ekonomisk ,minst fel och pålitligast av peugeo 2,5 diesel,Ford 2,5 diesel, Fiat 2,5D ? Vi har bara råd att köpa en husbil för max 140000 så det blir ju en äldre husbil.Bodelen kan man ju välja efter tycke och smak eller är det något särskilt jag ska tänka på där oxå ??? Jätte tacksamm för hjälp med detta. Kram Agge :yes:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Funderingar runt inköp av husbil

Hej, för 140 000 så hamnar du på karossmodellen före -95. Det som gör valet lite lättare är att antingen det står Peugeot, Citroen eller Fiat i nosen på bilen så är det samma bil under skalet, det är i princip bara märket som skiljer dem åt. Ford diesel vet jag däremot inte så mycket om för det är inte så gott om äldre husbilar på Fordbas, och många av de som finns har bensinmotorn från Sierra som funkar bra, men behöver en ny kamaxel då och då :)

M.v.h. JANKRO..

F

F.d. 55425

Guest

Tack för hjälpen. Det enda jag fått höra förut är att Fiat 1,9 diesel är för svag och att 5:ans växel inte håller.Stämmer det???

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det skiljer på olika årsmodeller. Växellådorna som är mest "berömda" för femmans växel är lådan som sitter i bilar mellan -95 till -02. Lådan mellan -82 t.o.m. -94 strular nog också en del både med oljud och femman ibland men de motorerna är inte så starka så lådorna har haft ett lite lugnare liv, men som sagt samma låda och motorer oavsett vad som står i nosen på bilen. De få 1,9 dieslar som finns i äldre bilar skall man nog akta sig för, bortsett från att de är svaga så sägs det att de drar mycket bränsle just p.g.av att de inte orkar, och dessutom är det visst en ombyggd bensinmotor från början. I många bilar nyare än -95 är nog de svaga dreven redan bytta och omväxlade men det kan nog bli svårt att hitta en bil av de årsmodellerna för 140 000. I bilar från Peu.Cit. och Fiat äldre än -95 finns det fyra olika motorer. En sugdiesel på 75hk, en turbodiesel på 95hk, en bensin på 75hk och en bensin på 87hk. I bilar nyare än -95 fanns de första åren bara en 2,5L turbodiesel med intercooler på ca. 115hk och några 1,9'or som man nog skall undvika.
(1,9L dieseln i bilar äldre än -95 tror jag bara finns i plåtisar, d.v.s. mindre husbilar som är byggda på original plåtkaross.)
Du har även en del äldre bilar som är baserade på Mercedes som inte verkar ha någon direkt inbygd svaghet.

Lycka till.....JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 55425

Guest

Tack för en jätte bra information. Mycket att fundera över men ska skriva upp vad du berättat.Kommer att vara bra att ha med sig när vi åker runt och tittar på olika husbilar.Vad jag har sett hittills så verkar de flesta husbilar i den prisklassen vara Fiat 2,5D växlarna står det inget om. Gillar Burstner , Detleffs och LMC vad det gäller planlösningen i bodelen. Vi är 2 vuxna + liten hund och ev.ett barnbarn som ska åka så vi behöver ingen stor bil.Bara att fortsätta leta nångång ska vi väl hitta "vår husbil" hoppas jag. Kram Agge :)

F

F.d. 55425

Guest

Får jag vara fräck och fråga Vilken husbil hade du valt om du skulle köpa en för 140000 och villeha en med sovalko(bra till barnbarnet vi klarar inte att klättra) och hur många mil hade den fått gått? Du verkar kunna din sak så det vore intressant att höra ditt val.Själva kan vi INGENTING. Kram Agge

F

F.d. 15549

Guest

hejsan Agge.
vi har en liten Knaus 510 -97:a Fiat Ducato med den lilla motorn 1,9TD och den har funkat väldigt bra som första husbil. angående 5:ans växel den ska man bara använda när man kör över 70km/tim. ( där är det största felet många gör) Disel åtgången ligger mellan 1,0-1,3 l/mil. Vi körde till Bergen i sommras och det funkade jättebra trotts den lilla motorn.
Fast nu ska den bytas eller säljas (160 000) till förmån för något nyare objekt 07 - 09:a lär det nog bli.:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55425

Guest

Jätte bra att få höra lite olika åsikter.Er husbil var ju jätte fin.Ni har inte haft några större problem med den alltså? Är det så med 5:ans växel så är det ju inge större problem det heller(om inte förra ägaren använt den i lägre hastigheter förstås) Det är en djungel det här med husbils köp gäller att ta det lugnt och kolla runt har jag förstått. Kram Agge :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, och tack för kramen :). Det är väldigt svårt att svara på vad jag skulle välja för jag gillar helintegrerade bilar bäst med nerdragbar säng över hytten i stället för alkov, men man får gå lite på känslan tror jag, och absolut hålla sig kall när man hittar något som drar, för det finns fler att välja på bakom nästa hörn. I prisklassen 140 000 så är ju en av frågorna om man skall välja en fin eller kanske t.o.m. jättefin bil av gamla modellen med lite svagare motor eller en kanske sliten och skabbig bil nyare än -95. Samtidigt som den starkare motorn kom -95 så känner man igen de bilarna på den nyare rundare plåthytten, samma hytt som Nordströms bil har. (Nordström....ber om ursäkt att jag hackade lite på 1,9L motorn men det verkar vara många som har problem med väldigt hög bränsleförbrukning på dem.) Om man har tid eller tar sig tid att flänga runt ofta på helst större husbilsfirmor, så brukar det lösa sig efter ett tag vad man gillar bäst och vad som inte alls är intressant. Det dummaste man kan göra tror jag, är att säga..... Idag så åker vi iväg och letar upp en bil att köpa. En sådan panikaktion brukar aldrig bli bra.

Lycka till.....JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 55425

Guest

Hej blev nyfiken och kollade efter en utan sovalkov.Hittade en Hymer B534 2,5D-92.Inte allstokig och det fanns ju en bädd att sänka ner fram på den oxå utan att behöva ha en "bulle" över förarhytten.Nu fick jag nått nytt att fundera på.Kanske t.om är lättare att köra. :yes:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Dethleffs Ducato Motorhome or Caravan Alcoves
17179 Gnoien
90 kW (122 PS)
HU 10/2010, Diesel
Emissions Sticker 2 (Red), Trailer coupling
13,100 EU FR 05/1999 109,000 km

Nybytt kamrem, filter mm mm

Varför inte ta pengarna till Tyskland ?

!!snoz1!BG0~$(KGrHqIOKiIE)THWFYoEBM(q25fNTw~~_19.JPG

!!snoz)!!W0~$(KGrHqEOKn!Ew7tn4fjEBM(q2)ol)!~~_19.JPG

Peter :)

F

F.d. 29841

Guest

Hej Agge,
Jag utgår från att du har gjort en sväng till Kurt i Ludvika och kollat,du har ju inte så långt dit.
Han brukar ha en del "gamla" husbilar stående utefter staketet.
Ove verkar bra att snacka med,

/Vidhem

F

F.d. 55425

Guest

Tyvärr hade Kurt inget intressant inne just nu men man får väl hålla ögonen uppe. Känns bara som att man vill ha tag på en innan det blir halt.Vi kommer INTE att köra med den i vinter men priserna lär ju stiga om vi väntar till våren.

F

F.d. 55425

Guest

Peugoe j5 deisel 620 Bustner -92 nån med en uppfattning om den???????? please. Är den för stor för 2 pers ? Tar tacksammt emot all inf om den husbilen.

F

F.d. 53061

Guest

Hej agge är det den med soffa plus sittgrupp mittimot så hade vi en dethleffs med samma planlösning det var en lagom stor bil för två plus ev barnbarnen är det en turbo i så är det en fördel.
Snart skall vi åka ock titta på våran 6e husbil förhoppninsvis skall vi inte byta på flera år sen.
Markko.:wub:

F

F.d. 55425

Guest

Lycka till med nya husbilen.Låter bra att den är lagom stor ,var rädd för att man skulle hålla sig till under 6m lång.Var den inte svår körd.Vet inte om det är turbo deisel än, har inte fått alla uppgifter. kram agge

F

F.d. 3983

Guest

Hej Agge .
Vi är nyblivna husbilsägare sedan 3 månader (600 mil i en Dethleffs 5250 1,9 TD) och stormtrivs med husbilslivet. Men har upptäckt att jag och hustrun inte har samma dygnsrytm, på kvällen bäddar vi dinetten och sover där medans barn eller barnbarn förpassas till alkoven, jag är alltid uppe tidigt på morgonen medans hustrun gärna ligger och drar sig en bit in på förmiddagen (om vi inte skall iväg) vilket gör att det finns ingen stans att sätta sig med kaffekoppen och mackan på morgonen förutom i förar- eller passagerarstolen där fram, nästa bil blir med en fast dubbelsäng där bak.
I vår bil finns inga utvändiga lastluckor vilket gör att utemöbler, generator och liknande måste in på toaletten, därifrån måste det ut när man stannat, så nästa bil ..stuvutrymme som man kan nå utifrån.
1.9 TD är ingen racerbil det är ett evinnerligt växlande när det börjar att gå uppför önskar mej gärna 30-40 hästar ytterligare men för tillfället får det duga för man har inte riktigt så bråttom som man tror.
Måste jag välja så blir sängen och stuvutrymmena prioritet 1 det går att förflytta sig med en motorsvag bil också.

Lycka till med letandet
Janne

F

F.d. 55425

Guest

Har oxå tänkt på det med sovplatser.Har hittat en med en 120 säng bak (två soffa+fotölj) sen finns en grupp i mitten(kan bli en dubbelsäng) den tänker vi inte bädda , vll ha någonstans att sitta precis som du.Finns en sovalkov oxå.Den tänkte vi använda till förvaring när inte barnbarnet ärmed.Fanns tyvärr inget yttefack att lägga saker i.Bara ett litet till verktygslådan t.ex. Funderar på en box av nått slag bak.Vill inte hålla på och klättra till någon takbox.Men då blir ju husbilen ännu längre, är redan 6,40 suck.......

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

En bil på 6,40 är inget problem, varken att köra eller att parkera. Så köp det ni trivs med.
Om du bara har ett litet bagageurymme så finns det s.k. paraplystolar och bord som man kan rulla ihop, de tar inte mycket plats. När bilar blir över 7 meter och har kort hjulbas kan det bli problem att t.ex. köra ombord på färjor p.g.a. att det långa överhänget tar i.

Toppen