• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering kring laddning solcell

Status
Stängd för vidare inlägg.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.228
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Lite fundering om jag nu funderar rätt

Skanbatt lifepo4 97ah votronic mpp 430 regulator. Solen ligger på ca 35-40v in i regulatorn. Ut från regulatorn 13.4v. Batteriet är 65% så det håller på att laddas. Regulatorn är inställd på lifepo4 med laddkurvan 14.2v. Borde inte regulatorn ge mer spänning ut. Tempen i batteriet är 19gr
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Hur mycket ström ger mppt? Solcellsregulatorn justerar ju utspänningen för att ge maximal laddning/ström med hänsyn till den effekt som finns på solcellssidan. Så vid den laddningsgraden så är inte 13,4V orimligt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Lite fundering om jag nu funderar rätt

Skanbatt lifepo4 97ah votronic mpp 430 regulator. Solen ligger på ca 35-40v in i regulatorn. Ut från regulatorn 13.4v. Batteriet är 65% så det håller på att laddas. Regulatorn är inställd på lifepo4 med laddkurvan 14.2v. Borde inte regulatorn ge mer spänning ut. Tempen i batteriet är 19gr
Kolla mitt inlägg i fb gruppen..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kommer det...

Om jag inte minns helt fel så har Votronic dippar du ställer de olika max ladd volt för Lithiumbatteri... Kolla i manualen där står de olika inställningar.... Lycka till
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.228
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hur mycket ström ger mppt? Solcellsregulatorn justerar ju utspänningen för att ge maximal laddning/ström med hänsyn till den effekt som finns på solcellssidan. Så vid den laddningsgraden så är inte 13,4V orimligt.
Hur mycket ström är ju beroende av solens instrålning. Så allt mellan 0 å 12A
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lite fundering om jag nu funderar rätt

Skanbatt lifepo4 97ah votronic mpp 430 regulator. Solen ligger på ca 35-40v in i regulatorn. Ut från regulatorn 13.4v. Batteriet är 65% så det håller på att laddas. Regulatorn är inställd på lifepo4 med laddkurvan 14.2v. Borde inte regulatorn ge mer spänning ut. Tempen i batteriet är 19gr
Jag har en Victron regulator, och den ger runt 13.4V till batteriet närmar sig fullt, då stiger den till 14.2V
Så det är nog normalt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen