• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över teknik i foto

D

Deleted member 11118

Guest
Själv är jag en amatörfotograf, som i min ungdom fotade och framkallade bilder på det gamla viset.

Nu kan man i olika fotoprogram på datorn skapa "fantastiska bilder" vi kan även tack vare digital fotografering ta mängder av bilder, någon blir säkert bra. Kameran kan ställa in det mesta per automatik osv.

Då tänker jag på hur det var för och hur oehört skickliga fotograferna var, de kunde inte "fixa" till i efterhand.

Tekniken har gjort att kanske fler fotar och det är tur den finns, men skickligheten hos en fotograf i den gamla skolan var oehört bra.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Fundering över teknik i foto

Hej Lassej !
Du har faktiskt fel, det fanns jättemycket som man kunde fixa till förr i tiden. I mörkrummet kunde man göra väldigt mycket bildbehandling genom skuggning, efterbelysning och olika exponerings(belysnings)tider av pappret. Dessutom kunde man använda olika sorts papper som gav väldigt varierande resultat. Min erfarenhet är att diafilm var den man minst kunde efterbehandla.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över teknik i foto

Det har väl gått lite inflation i fotograferingen iom. digitaliseringen. Blir inte detta fotobra så tar jag en till och en till.
Så tänker nog ganska många.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fundering över teknik i foto

Även på den analoga tiden tog man många kort, även proffs, för att se vilket som blev bäst. Skillnaden mot det digitala är att det inte kostar något nu.

Om bilderna ska bli bra så krävs det att fotografen har öga för det. Samma krav då som nu med andra ord. Efterarbetet krävs, då som nu, för att få till det sista.

Det är inte datorn som gör att bilderna blir, det är fotografens förmåga.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fundering över teknik i foto

Även på den analoga tiden tog man många kort, även proffs, för att se vilket som blev bäst. Skillnaden mot det digitala är att det inte kostar något nu.
Om bilderna ska bli bra så krävs det att fotografen har öga för det. Samma krav då som nu med andra ord. Efterarbetet krävs, då som nu, för att få till det sista.
Det är inte datorn som gör att bilderna blir, det är fotografens förmåga.

Med dagens kompaktkameror slipper fotografen ha öga för vilket kort som blev bäst, det sköter kameran genom att man väljer "bästa val". En serie bilder tas varpå kameran automatiskt väljer ut den bästa bilden baserat på ansikten med oskärpa och ansiktsuttryck (om motivet ler eller blinkar). Casio EX ZR100
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.020
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över teknik i foto

Nja, jag har inte sett så mycket konstnärlig bildskapande förmåga i en kamera ännu...:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över teknik i foto

Det låter som att det är ganska stereotypa bilder som krävs för att den automatiska kameran skall vara nöjd: "ansikten med oskärpa och ansiktsuttryck (om motivet ler eller blinkar)". Det är alltså inte meningen att fotografera någon som blundar eller inte är på sitt allra bästa solskenshumör.

Nä, jag tror jag håller fast vid min spegelreflexkamera ett tag till.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fundering över teknik i foto

En bra bild är en bild med ett innehåll som man känner något inför eller som engagerar betraktaren. Och som är välkomponerad. Det kan inte tekniken åstadkomma, bara fotografen.

En bild som är skarp, perfekt exponerad och motivet ler är inte automatiskt en bra bild. Det är inte alltid den tekniskt perfekta bilden som upplevs som den bästa. Några av de klassiska bästa bilderna är faktiskt både oskarpa och urfrätta i högdagrarna, t.ex. Robert Capas bild från landstigningen av Normandie. Det är en fantastisk bild som griper tag i betraktaren. Och han gjorde bilden medvetet sådan för att ge betraktaren en upplevelse om hur soldaterna hade det.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fundering över teknik i foto

Jag vill komplettera förra inlägget med att minnesbilder från semestrar, vänner och bekanta (fåglar och andra vilda djur) blir bäst när de är tekniskt bra. Det är säkerligen det som Knarrevik menar.
 
Toppen