• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Fundering över Elverk ?

Ranemyr

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
33736
Medlemskap
2024
Tjena, Jag kollade på lite olika Elverk för att kunna ladda upp bodelsbatterierna när solen lyser med sin frånvaro och ingen Elstolpe finns.
Men jag vet inte om jag tänker fel så därför detta inlägg.
Det finns många olika sorters elverk med olika effekter och ren Sinus eller inte. Men om vi bara har Ren Sinus som alternativ så finns effekterna kvar att ta hänsyn till.
Men om min bil har en 220Volts laddare från Victron som ger 16A så vid 14,x Volt så blir det en effekt på under 250W och tar vi lite effektivitet med i beräkingen så borde ett elverk på 500W funka utmärkt.

Så varför jagar alla elverk på runt 1,5-2KW ?
Kan man DC ladda kanske från Elverket direkt till LiFePO4 batteriet med högre effekt ..
Ofta så accepterar dessa batterier laddning på 0,5-1C i mitt fall 100A laddström är OK av batteri tillverkaren.

Om det skulle vara OK så är effekt på 1,5-2KW helt OK.

Ni som vet kommentera gärna så jag bättre förstår vad jag har behov av.
/Peter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så varför jagar alla elverk på runt 1,5-2KW ?
a. Man har inte elverket främst till att ladda batterier.

b. Man har en ordentlig batteriladdare. I mitt fall 90A. Ca 1,4 kW

c. Ett 2 kW elverk går betydligt tystare när det producerar tex 900W jämfört med ett 900W elverk som går på max.

Kan man DC ladda kanske från Elverket direkt till LiFePO4 batteriet med högre effekt ..

Nej det går inte, direktladdningen är inte många A, dessutom får du hela problematiken med laddspänning osv mot ett LFP.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En gång på 10år har jag startat mitt inbyggda TEC29 för att ladda bobatterier, då var det blybatterier (AGM), då laddades de via EBL+ extra laddare med 36A. Detta med att ladda via elverk får nog ses som en absolut nödåtgärd, man får oftast betydligt kraftigare laddning via generatorn på tomgång.
Startade även elverket vissa mornar för att kunna köra kaffemaskinen, då AGM-banken var för svag på morgonen att driva invertern.
Sedan jag byggde om till Litiumbatteri i bobatteribanken så har jag endast startat elverket för att driva tak-AC.
Skulle jag skaffa ett elverk idag så skulle det vara dimensionerat att kunna starta och driva AC, väljer man ett litet elverk som måste gå på max för att driva dina behov, så blir det väldigt tröttande, min AC drar ca.900W, mitt TEC29 kan leverera ca. 2900W.
Så hellre "för stort" elverk, än ett som måste jobba på marginalen. Satsa även på ett sk. Inverter-elverk som kan ge ren spänning, de kostar lite mer men får ett större användningsområde, ifall man nu har dessa behov.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej.
Vi är vana ”elverkare” sedan många år.
Behovet är endast för batteriladdning och det skall vara så lätt och tyst som möjligt.
Under åren har vi ”slitit ut” olika fabrikat men sedan år 2008 kör vi med ett Honda 10i.
Dyrt i inköp men har alltid funkat perfekt. Endast 13kg och med lång sladd så är det få som kan höra det.
Elverket har gett mycket trygghet till oss och andra.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi hade ett 4T 2kW elverk till motorbåten vi hade för ett antal år sedan. Men att köra igång den i en naturhamn var inte så populärt. Jag drog upp den på land och gömde i mossan för att slippa ljudet. Att ta med elverk i husbilen var det inte ens tal om. Har heller aldrig behövt det. 80A DC-DC laddaren gör sitt jobb när motorn är i gång för att ladda 150Ah LiFePo-batteriet. Bränslecellen ger 7A och det duger som back-up när en har legat still lite för länge i naturen och solcellerna inte gett något...
2kVA invertern laddar med 80A när 230V stolpe finns tillgänglig.
 
Toppen