• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Undrar lite på "plåtis" som min nästa husbil.
En följdfråga.
En viktig sak är hur många liter på en mil?
Hittade inte för plåtis i information kring förbrukning.

Sommaren 2011 Italien tur/retur ca 7000 km blev 8.7 l 100 km totalt blandad körning med Alperna båda vägar 3.0 automat.

Leif
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Undrar lite på "plåtis" som min nästa husbil.
En följdfråga.
En viktig sak är hur många liter på en mil?
Hittade inte för plåtis i information kring förbrukning.

Mina första 600 mil ligger snittförbrukningen på 0,86/mil för min 120 hk 2011. Gasar ändå på ganska bra. De nya fiatmotorerna som sitter i 2012:eek:rna lär dra runt 10% mindre. En sån vill jag ha ;)
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Har någon av dessa vattenburen värme?
Vi har go Aldevärme med golvvärme i vår lilla SMC.
Men måste man egentligen ha vattenburet?
För att det är tystare?
Det borde bli snabbare varmt med luftvärme?
Frågor med anledning av att vi kanske någon gång byter bil:rolleyes:

/Brogu
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Tycker du ska köpa den du gillar bäst, men förstår inte hur du ska komm från sängen till spisen utan att bli blöt? Jag ser en dusch mitt i vägen. :p
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

SirMCLain,
Jag kan varmt tala för Pössl Roadcruiser, det är vår andra Pössl.
Vi tycker att kvaliteten är mycket bra!
Vi har haft, Rapido, Bürstner och LMC men gick tillbaka till Pössl och valde då Roadcruiser.
Den har förutom långbäddar också en dusch som tex. min man som är av storlek god och rund får väl plats i.Duschen är placerad i mitten på bilen. Bagaget är stort och i det har vi b.la. två hopfällbara elcyklar förutom stolar m.m .
Bredden på bilen,2,05, är bra när man kör mycket som vi gör på smala vägar i sydligare länder.
Vi har övervintrat i 6 månader och vi har aldrig saknat våra tidigare större bilar.
Hälsningar Anita
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Min för några veckor sedan inköpta Weinsberg 541 har gått 220 mil nu på 0,78 enligt bilens egen mätare . På en fyradagarsresa i Kroatien förra veckan drog den 0,75 i lugn takt utan motorvägar. Men även på motorväg tar jag det vackert oftast i långtradarfilen runt 90 km/t på mätaren. Det är en 130 hk 2012. Förvånad över hur lite den vill ha men jag kör också med lätt packning och lätt högerfot.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

SirMCLain,
Jag kan varmt tala för Pössl Roadcruiser, det är vår andra Pössl.
Vi tycker att kvaliteten är mycket bra!
Vi har haft, Rapido, Bürstner och LMC men gick tillbaka till Pössl och valde då Roadcruiser.

Vi har övervintrat i 6 månader och vi har aldrig saknat våra tidigare större bilar.
Hälsningar Anita

Tack! Anita Anka. Ni bekräftar det som jag själv tror. Detta är min drömbil och jag kommer att köpa en om något år när det finns lite begagnade bilar som är extrautrustade (solceller, markis m.m.) och åtgärdade leveransfel.
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Detta med en dusch "mitt i vägen" är inte så krångligt, det funkar ungefär som i en mycket stor Concorde vi besökte. Man "stänger" av bilen på mitten, när man går på toa eller duschar. Efter duschen som har två utsläpp i botten så lägger man dit "golvet" igen! Ingen behöver simma! Avrinnigen är perfekt!

Hälsning Anita (som behåller den goda tonen och är fortfarande en nöjd plåtisägare)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Rent allmänt tycker jag att förvaringsskåp för skafferi/porslin mm i ögonhöjd är för snålt tilltagna. Dom borde vara djupare.
 
F

F.d. 412

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Hej

Vi är nya entusiastiska
icon7.gif
medlemmar av husbilsklubben och är inriktade på att köpa vår första husbil. En Pössl Roadcruiser från Tyskland. Kul att ni är nöjd med eran. Några frågor om det är ok?

Är det något som vi speciellt ska beakta innan köp?
Hur är den på vintern?
Är 148 hästkrafter lagom eller räcker det med mindre?
Om ni har erfarenhet av att hämta hem husbil från Tyskland så skulle vi vara väldigt tacksamma om ni kunde dela med er av hur det gick till. Vilken handlare tex.

mvh
AndersKarina
icon7.gif
 
F

F.d. 412

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Hej

Vad är det med Pössl som gör att den inte lämpar sig som vinterbil? Är det för lite isolering och /eller inget dubbelgolv?

mvh
AndersKarina
 
F

F.d. 55396

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Du kan lugnt köpa en Pössl Roadcriser har en som gått cirka 1.500 mil sedan i våras, kom nyligen hem från en resa till Moseldalen och Garda på 500 mil har lägat på en förbrukning runt 0.83 per mil kört över alperna på mindre vägar och en del motorväg.

Köp en 3 liters med variomatic låda helt suverän vid
16-17 % utför bromsade ner till 3:an sen tuffade jag ut i mellan 40- 50 km utan att behöva bromsa. sen var det bara att gasa när man ville att den skulle växla upp (det kändes som avgasbroms på lastbilar)
Gott om plats då duchen ligger i gången.
Då det inte finns elvärme kör jag med en vanlig värmeflekt på 1000 vatt det räcker långt. När det gäller gasvärmen kan du säkert ligga i många minusgrader den är väldigt effektiv.

Kjelle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Den dan när det är dax att växla ner storleken på husbil så blir valet La Strada Nova M dels för kvalitet och smarta lösningar.
Kanske inte en renodlad plåtis men så nära man kan komma. 6,34x2,15m.

Bosse
Vilken bil, känns helt rätt men lite klättrande med översängen annars bästa jag sett så långt. (kanske inget för dom stela) Har däremot aldrig stött på denna bil i Sverige.
 
F

F.d. 27736

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Hej.
Gå in och läs tidningen "Husbilen" Där står det varför du ska köpa PÖSSL
Adrias "plåtis" långbäddar är ribbotten bara halv på ena sidan.
Vi är inne på vår andra Pössl Roadcruiser, och är fortfarande nykära.:yes:
Lycka till Kerstin
 
F

F.d. 50475

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Vår nya plåtis kommer i månadsskiftet maj/juni, det blir en Adria Twin SLX som har samma planlösning som Roadscruisern med dusch mitt i bilen och högt kylskåp. Den har dock lite mer mysbelysning :)
//Monica
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Väcker den här tråden igen.
Funderar på en plåtis, står och väljer mellan en Adria SLX och en Pössl Roadcruser. Det är inte alldeles lätt.
Tacksam för synpunkter
Ha de:mcride::mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Kommer inte köpa plåtis på några år men ett högt monterat kylskåp skulle jag värdera högt.
 
Senast ändrad:
Toppen