• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukttest

inbart11

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2025
Hej. Skaffade husbil förra året. Den var då fukt testad. Min fråga är om man behöver göra det varje år? Tänker varken byta eller sälja den. Kan också passa på och fråga vad det normalt brukar kosta? Mvh Ingemar

IngridO

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2025
Sv: Fukt test

Betalar 1500 på hymer center.Jag testar bilen för att om det skulle uppstå
något läkage så gäller garantin. Skulle nog inte testa bilen om garantitiden
löpt ut.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Fukttest

Jag skulle nog försöka fukttesta även efter garantin. Har hört talas om väldigt dyra reparationer när fukten fått vara oupptäckt några år.

F

F.d. 50064

Guest

Hej
Brukar kolla fukten ett par gånger om året har en egen fuktmätare. Lika bra att ha koll på läget. Det går snabbt när det väl börjar och på det år kan mkt hända

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

När bör man göra fuktkontrollen???

Före eller efter säsongen?

Efter säsongen: för att upptäcka ev fukt och då har hela vintern på sig att åtgärda problemet på en firma som kanske inte har lika mycket jobb inbokat under vintern som på försäsongen.

Försäsongen: kan ej finna argument

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Du kan inte bestämma de själv ,på vår är det ett år efter leverans, och vi fick vår den 6/2 2015 ,alltså service och fukttest och service på fredag.
Hälsningar Berra

I

Iveco 35

Guest

Gör som Anton köp en egen fuktmätare,jag köpte en på Conrad för flera år sedan ca 1400kr. Då det nu kostar ca 1500 för en test så är den kvickt betald.
Olle.

I

Iveco 35

Guest

Mycket kan hända under ett år så det är väl inget fel att ha en egen fuktmätare.
Olle.

F

F.d. 53072

Guest

Integrerad Kabe går ej att fukttesta med mätare. Väggarna består av isolering med aluminium på ut och insida. Fuktmätarna kan ej "läsa" genom plåten.
Återstår okulär besiktning med borttagning av fönsterkarmar o dylikt.

Viktigt att besiktningen genomförs av auktoriserad firma som också stämplar i garantiboken.

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Integrerad Kabe går ej att fukttesta med mätare. Väggarna består av isolering med aluminium på ut och insida. Fuktmätarna kan ej "läsa" genom plåten.
Återstår okulär besiktning med borttagning av fönsterkarmar o dylikt.

Viktigt att besiktningen genomförs av auktoriserad firma som också stämplar i garantiboken.

Det är lika med Carthago bilarna aluminium på insidan endast okulär kontroll

Berra

inbart11

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2025

Ok, återigen tack för era tips. Har ingen garanti kvar, men att köpa egen fukttestare är nog en bra idé. Vet inte hur den funkar men det kan väl inte vara så svårt./ Ingemar

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2025

Hej, ett tips.
OPUS bilbesiktning gör fukttest till ett pris av runt 500:- . Jag gjorde både vanlig besiktning, gasoltest och fukttest samtidigt i våras. Fungerade alldeles utmärkt. Bilen var då sju år så vår garanti hade gått ut.:
Hans L.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Måste man göra testet på en auktoriserad märkesverkstad för att garantin skall gälla?
Är det enhetliga priser, vi har en Burstner -13

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025

Glöm inte att fukttesten under garantitiden är gratis! (I varje fall var den det för vår KABE!!)
ORVAR

G

Göran & Carola

Guest

Hej, ett tips.
OPUS bilbesiktning gör fukttest till ett pris av runt 500:- . Jag gjorde både vanlig besiktning, gasoltest och fukttest samtidigt i våras. Fungerade alldeles utmärkt. Bilen var då sju år så vår garanti hade gått ut.:
Hans L.

Opus pris för fukttestet vekar vara 795:- just nu. Gör man även en gasolkontroll samtidigt kostar det 895:- (rabatt 95:)

https://bilprovning.se/Besiktningar/Diagnosbesiktningar/Opus-Fukttest

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Efter lite forskning:
Fukttest under garantitid är inte gratis. Priser jag fått varierar mellan 700:- till 2500:- beroende på fabrikat.
Däremot sa en säljare: Om du köper ny bil av oss kan vi göra testen här åt dig för en överkomlig kostnad, underförstått gratis.

Opus är tydligen inte godkända för alla fabrikat, bl a Burstner.
Testrapporten ska skickas till fabrikanten och dom godtar bara auktoriserade märkesverkstäder, enligt Forsbergs.

Göran S.

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025

Jag citerar ur KABE´s "Garanti och Servicebok":
Täthetsgaranti kaross. 1. Tillämplighet och giltighetstid.
" Täthetsgaranti gäller fem år från första leveransdatum. Årlig täthetskontroll är kostnadsfri."

Om detta ändrats vid leveranser efter 2006 känner jag inte till.

ORVAR

Toppen