• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukttest var i Malmö?

Nike

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022
Hej!
Precis köpt en gammal husbil och undrar om någon har tips på var man kan fukttesta den i Malmö med omnejd?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukttest var i Malmö?

For en gammel bil kan du selv gjøre jobben med et enkelt instrument eksempelvis et av de tre som biltema selger.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej!

Jag har läst flera av dina inlägg och jag förstår att du har lite panik efter köpet.

Men tänk på att bilen säkert stått över vintern och är ganska kall och rå invändigt. Sätt på lite värme ett tag (par tre dagar) så du får bort vinterfukten med en kupévärmare eller något före du mäter fukten.

Har du tur är det som Knut säger inget mögel någonstans och även om det skulle vara lite fukt någonstans så kan du ju använda bilen. Kanske behöver täta någon list, lucka eller så???

Du kanske skulle åka ut över helgen och riktigt testa den för att se vad som behöver fixas.

Kanske blir en trevlig överraskning.

Lycka till

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Med den alder som er antydet ien av trådene så er det normalt med lekasje rund fønster. Her tar en ut fønsteret med ramme og det hel og legger inn ny butylmasse når en setter inn igjen fønsteret.

De fleste biler fra den tid har fiberplate eller plywood innvendig så en fuktmätare med nåler fungerer perfekt, og som Ralph påpeker få ut vinterfukten før måling foretas. Eventuell råte finner en i treverk inne veggen, dette kan kjennes ved at veggen er like myk ved treverket som ellers. Mugg kjener en med nesen. Lukter det kun fuktig så er det ingen fare.

Hadde selv en gang en Hymer fra 1985 med masse fukt, fikk på et husbilsfirma et overslag på over bilens verdi for å fikse det. En annen gjorde hele jobben på noen få timer ved å tette lekasjene rundt alle fønster pg en mindre i en takskarv. Etter et par måneders bruk ble bilen kontrollert og den var nå helt tørr. Bilen er fortsatt i bruk!

Nike

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022

Hej!
Tack för era svar.
Nu när jag städat husbilen i helgen har jag upptäckt lite fläckar.
Googlade lite och hittade nån tråd där man avråddes från att köpa vid fuktskador pga hälsorisk, så ja då blev jag lite orolig och tänkte jag ville samla information och tips på hur jag kan gå tillväga från människor med mer erfarenhet än mig.
Damen som sålde den var sängliggandes och väninnorna som visade den visste kanske inte allt.. Så det har visat sig att vi inte fått rätt svar på frågorna vi ställde.

Men jag hoppas att det inte är något allvarligare och allting ska tätas!
Tack än en gång

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Du kan fukttesta på gamla Skåne Camp ( Bosse) i Svedala

Toppen