• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukttest Dethleffs

Ulf och Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12043
Medlemskap
2023
Har fått Hb fukttestad på Tumbo, vid bokning upplystes jag om att det kostar 4500 skr. Jag hade tyvärr inte möjlighet att åka till Tyskland och få detta utfört, synd för i Tyskland kostar det 800 skr. Jag lämnade nyckeln och fick tillbaka den inom 30 min. = ett Timpris på 9000 skr och man rodnar inte ens. Fortsättningsvis kommer alla åtgärder på Hb att utföras i Tyskland
Trots detta så gillar jag min Dethleffs, funkar jättebra året runt

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Fukttest Dethleffs

Har fått Hb fukttestad på Tumbo, vid bokning upplystes jag om att det kostar 4500 skr. Jag hade tyvärr inte möjlighet att åka till Tyskland och få detta utfört, synd för i Tyskland kostar det 800 skr. Jag lämnade nyckeln och fick tillbaka den inom 30 min. = ett Timpris på 9000 skr och man rodnar inte ens. Fortsättningsvis kommer alla åtgärder på Hb att utföras i Tyskland

Rena Stölden

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Har själv en Dethleffs och har gjort mina fukttester i Tyskland och kostnaden för resan är ingenting emot dom besparingar jag gjorde på egenimport.
Har varit i bilbranschen hela mitt yrkesliv och var Mercedeshandlare på 80-talet
då privatimporten av personbilar började och vi slogs med näbbar och klor för att skrämma upp kunderna.
Verkligheten kom ifatt oss efter ett antal år och prisbilden korrigerades.

Husbilshandlarna är där idag och kör med samma metoder som vi gjorde då!
Men verkligheten når dom också snart!

Lasse Emilsson

stinavolvo

FD HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024

Tumbo ska väl ha pengar till nya bygget är ju första tanken,förra året var priset 2500kr.Sprejen kan inte kosta 4000kr flaskan.Det blir nog Tysklandskoll i år.Det kan inte vara rimligt med det priset för 30min jobb.

Göran&Maritha

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4043
Medlemskap
2025

Hej

Jag antar att din bil inte är köpt som det heter genom " det svenska försäljningsnätet".
Jag köpte min bil 2011 av en handlare som hämtat den hos en tysk handlare, när det var dags för första fuktkontrollen frågade jag den lokala Dethleffs handlaren (bor i Borås, gissa vilken) och fick också till svars att eftersom jag köpt den där jag gjort kostade det 4 500kr.
Min handlare löste det genom att fukttesta hos oberoende handlare och skicka min bok till Tyskland för stämpel.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

En sådan handlare skall man inte gynna. Det var ju ca 3ggr normalpris. Hur tänker dom då?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Man skulle gärna vilja ha en förklaring på det priset?!
Vad är det som kostar, är det en försäkring eller bara ett test på några punkter? Skrevs det ens ett protokoll?

Ulf och Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12043
Medlemskap
2023

Protokoll upprättades,men jag var ju inte med så jag vet ju inte vad eller hur man gjorde.

F

F.d. 58882

Guest

Jag undrar om det är lagligt att särbehandla ägare till direktimporterade husbilar genom att ta ett högre pris för fukttest. 4500:- kan inte betecknas som ocker det är f-n i mej stöld! Det är en riktigt bra grej för TV-programmet Plus att nysta i.

Bennie

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Fukttestar man pga garantivillkoren så skall Du alltid kräva protokollkopia samt ett kvitto på att protokollet reggats av verkstaden hos HB-tillverkaren.
Detta gör de flesta auktoriserade tyska HB-verkstäder utan att bli ombedda om någotdera till ett pris under 1000-lappen för ca. 1,5tim fukttestarbete.

Jag konstaterar trött o uppgivet sen flera år tillbaka att historiken upprepar sig, flera etablerade svenska HB-handlare sanerar sig själva till antalet med sin orimliga hållning/prissättning till ägare som köpt sin HB hos NånAnnan...

-Varför beter man sig så? Är det för att många av oss är äldre HB-åkare som de betraktar vara dåligt informerade om alternativen t.ex. service i Tyskland eller är det så att våra plånböcker anses vara lätta att pungslå.

Money talks, så åk till Tyskland o få verkstadsarbetet, installationer o servicejobben gjorda!
Det kostar MYCKET mindre än i Sverige och det är den typ av protest som vi HB-åkare kan tillämpa mot svenska oseriösa företagare i HB-svängen.
Det finns naturligtvis svenska seriösa handlare oxå!

/Stefan

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

En fukttest som Du beskriver utfördes på 30 minuter kan inte kallas för väl utfört arbete.
Jag har själv i Tyskland varit närvarande (helt OK i flera verkstadshallar) o sett att arbetet med testen tar ca. 1,5 tim. + pappersarbetet.

/Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kjenner ikke Dethleff sin testprotokoll, men kjenner selv ganske godt N+B sin - 30 min holder så vidt til papirarbeidet etter selve testen som om eieren har ryddet unna alle steder en skal inn så klarer en å bli ferdig på litt over 1 time. Må saker flyttes unna så blir det fort 2 timer. De at fabrikken krever at inspeksjonen gjøres av teknikker som har vært på opplæring på fabrikken styrker kvaliteten på kontrollen og hindrer meg i å gjøre jobben selv, selv om jeg har assistert flere ganger :rolleyes:;):D

F

F.d. 58882

Guest

Idag var jag hos en husvagn/husbilshandlare för att köpa väggskiva till min fuktskaderenovering. Han hade precis gjort en fukttest på en sådan HB som jag har (Swift Kontiki 640). Ett fukttestet kostade vad jag förstod klart under 1000-lappen med protokoll & tog 1-1.5 timmar. Med tanke på vad som har skrivits i den här tråden så tyckte jag det var ett mkt bra pris som kunde vara oss medlemmar till gagn. Han är en väldigt trevlig & öppen person som säkerligen inte har något emot att man är med under testen. SG Husvagnar.

Firman ligger i Erikstad vid E45 mellan Brålanda & Mellerud.

Koordinater
WGS 84 (lat, lon):
N 58° 37.959', E 12° 26.155'

WGS 84 decimal (lat, lon):
58.63265, 12.43591

Hoppas detta kan vara till nytta för i alla fall oss som bor i närheten.

:)Bennie:)

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej var idag och fukttestade min bil det kostade 109 € inkl. moms 24%
Ha de Paffw

F

F.d. 8562

Guest

Hej på er, vi här i Västmanland där Tumbo ligger använder oss aldrig av dom numera, dels är dom för dyra och har en attityd som inte säljer.
Mvh S

Toppen